یک روان‌شناس؛
زندگی بدون مسأله، استرس و گرفتاری معنایی ندارد همان‌گونه که صدای آب وقتی زیباتر به گوش می‌رسد که در مسیر حرکت آن شن‌ریزه قرار داشته باشد، بنابراین باید جوانان در زندگی مشترک باهم مسائل را حل کنند.
کد خبر: ۱۶۲۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲ 12 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، یک روان‌شناس گفت: زندگی بدون مسأله، استرس و گرفتاری معنایی ندارد همان‌گونه که صدای آب وقتی زیباتر به گوش می‌رسد که در مسیر حرکت آن شن‌ریزه قرار داشته باشد، بنابراین باید جوانان در زندگی مشترک باهم مسائل را حل کنند.

«امیر مهردادی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: معیارهای زندگی سالم باید در اختیار جوانان قرار گیرد تا بدون ترس از سختی‌ها و با جسارت نسبت به انتخاب شریک زندگی اقدام کنند، چون ازدواج به‌عنوان استرسی خوشایند باید با کسب آگاهی از ویژگی‌های شخصیتی، روحی - روانی، جسمانی، اجتماعی و معیارهای خوب انسانی صورت گیرد تا کم‌کم شیرین شود و لازمه‌ی این کار توانمندسازی جوانان در مهارت‌های ارتباطی زناشویی است.

مهردادی با اشاره به این‌که راه تزریق مهارت‌های زندگی، تقویت فرزندان در دوران ابتدایی تحصیل و افزایش اعتبار به دستگاه‌های متولی آموزش است، گفت: بهزیستی متولی امر آموزش جوانان برای کسب مهارت‌های زندگی است و اگر بخواهیم شاهد کاهش آمار طلاق، جلوگیری از تعارض و اختلافات بین زن و شوهر شود باید ردیف اعتباری بیشتری برای بهزیستی در نظر گرفته شود تا این سازمان بتواند برای جامعه هدف در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، مساجد، کانون‌ها و NGO ها برنامه‌های آموزشی مهارت طراحی کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر جوانان مهارت داشته باشند چشم‌بسته عمل نمی‌کنند و با کسب اطلاعات و تقویت‌های شناختی و روانی که از طریق آموزش‌های مهارتی در خود ایجاد کرده‌اند دست به انتخاب بهترین همسر می‌زند.

مهردادی با تأکید بر این‌که دوران نامزدی مگر در موارد محدود در استان ایلام مورد توجه قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها به علت ترس از ماندن نام پسر بر روی دختر سریعاً بدون داشتن دوران آشنایی و نامزدی آن‌ها را بر سر سفره عقد نشانده و در واقع از همان دقایق به‌اصطلاح دوران نامزدی آغاز می‌شود، درصورتی‌که روان‌شناسان معتقدند باید دختر و پسر 6 ماه برای دستیابی به شناخت عمیق باهم فرصت داشته باشند.

این روان‌شناس با اشاره به «عروسی‌های پرهزینه» گفت: بهتر این است هزینه مراسم‌ آن‌چنانی جمع‌آوری شود تا دختر و پسر با پشتوانه مالی مناسبی زندگی را آغاز کنند نه این‌که از همان ابتدا، استرس، ترس وام و چگونگی بازپرداخت را به آن‌ها تحمیل کنیم از طرفی نیز برای انجام امر ازدواج در مورد دارایی و داشته‌ها به خانواده دختر دروغ گفت.

مهردادی با تأکید بر این‌که «بعد از ازدواج باید چشم‌ها و گوش‌ها را بست»، گفت: باید مهارت‌هایی که در فرد شکل‌گرفته، گسترش یابد و بپذیرد زندگی بدون مسأله، استرس و گرفتاری معنایی ندارد چون‌که صدای آب وقتی زیباتر به گوش می‌رسد که در مسیر حرکت آن شن‌ریزه قرار داشته باشد. پس وقتی جوان مهارت حل مسأله را در خود تقویت کرده است واژه‌ی «نمی‌توانم» معنا ندارد و برای رفع مسأله بهترین راه‌حل را در مشورت با همسر خود تا کمک گرفتن از پدر و مادر می‌داند.

این روان‌شناس یادآوری کرد: تعارض بین خواسته‌ها و ناخواسته‌ها وجود دارد در صورت داشتن مهارت، زوجین در یک ارتباط مؤثر به گفتمان می‌پردازند و در کنار هم و نه رو در روی هم به حل تعارض می‌پردازند. در این حالت نیاز نیست برای برطرف کردن تعارض با اطرافیان مشورت کنند بلکه نیکو این است تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی خودشان باشند و نگذارند دیگران در زندگی‌شان دخالت کنند و حتی در محضر اطرافیان زن از مرد و مرد از زن حمایت کنند و البته زن یا مرد دیگری را به رخ همدیگر نکشند که آفت زندگی است.

مهردادی یادآور شد: مهارت «تصمیم‌گیری مؤثر» در زندگی مورد تأکید روان‌شناسان است تا این تصمیم‌گیری در بسیاری از موضوعات زندگی مثل کار، محیط منزل، تربیت فرزندان و خریدهای بزرگ گرفته شود./پ
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار