مدیرکل دامپزشکی استان ایلام؛
با واکسیناسیون فراگیر در جمعیت دامی استان تعداد کانون‌های بیماری PPR در 10 ماهه اول سال 94 ، 26 کانون بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 93 که 139 کانون گزارش شده حدود 83 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۶۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱ 11 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، مدیرکل دامپزشکی استان ایلام از کاهش تعداد کانون‌های بیماری PPR در سال جاری در استان ایلام خبر داد.

خبرگزاری فارس از ایلام به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام، گزارش داد: وهاب پیرانی افزود: با واکسیناسیون فراگیر در جمعیت دامی استان تعداد کانون‌های بیماری PPR در 10 ماهه اول سال 94 ، 26 کانون بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 93 که 139 کانون گزارش شده حدود 83 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با به کارگیری تمام امکانات در بخش دولتی و همکاری بخش خصوصی در ده ماهه اول سالجاری میزان واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری PPR نسبت به سال گذشته حدود 11 برابر افزایش یافته، به طوری که از ابتدای سالجاری تاکنون 107 هزار رأس دام سبک علیه بیماری PPR واکسینه شده و این در حالی است که در ده ماهه اول سال 93، 97 هزار رأس دام علیه بیماری PPR واکسینه شده بود.

پیرانی افزود: با توجه به بروز مواردی از بیماری PPR  در حیات وحش مایه‌کوبی دام‌های واقع در مناطق حفاظت شده استان و مناطق عشایری در اولویت قرار گرفت و سعی شد که حداکثر جمعیت دامی حساس واقع در داخل و حاشیه مناطق حفاظت شده تحت پوشش برنامه مایه کوبی قرار گیرد و خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری PPR در حیات وحش استان مشاهده نشده است.

وی یادآوری کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک PPR یک بیماری حاد ویروسی با واگیری و تلفات بالا و خسارات اقتصادی قابل ملاحظه در نشخوارکنندگان کوچک است که قابلیت انتقال بین مرزی در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و حیات وحش را دارد و با توجه به خسارات و تلفاتی که این بیماری در سنوات گذشته در دام‌های استان ایجاد می‌کرد برنامه مبارزه جدی با این بیماری در سال جاری در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته تعداد کانون‌های بیماری و به دنبال آن خسارات و تلفات جمعیت دامی استان در اثر این بیماری به شدت کاهش یافته است./پ
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار