مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: در حال حاضر 15 ایستگاه دوچرخه خدمات لازم را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.
کد خبر: ۱۶۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 11 January 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:محمد فرخزاده گفت: به شهروندان حق می‌دهیم که در شرایط فعلی از دوچرخه سواری در شهر هراس داشته باشند چراکه عمده جابه‌جایی در این وضعیت با خودرو انجام می‌شود و این خودرومحوری یک اشکال است.

وی افزود: در بحث مدیریت شهری، شهر را برای انسان‌ها می‌سازند و از این منظر دولت که برای خرید 100 هزار خودرو تسهیلات اختصاص می‌دهد مناسب بود برای خروج 100 هزار خودروی فرسوده از درون شهرها نیز تسهیلاتی فراهم می‌کرد.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: در وضعیت فعلی، تولید و وارد کردن خودرو با این حجم به سطح شهرها و روستاها، ضمن افزایش حوادث و تلفات، آلودگی‌های زیست‌محیطی را افزایش می‌دهد و همچنین مانع از اجرا و تحقق برنامه‌های انسان‌محورانه حمل‌ونقلی می‌شود.

فرخزاده خاطرنشان کرد: مشخص نیست که شهرداری‌ها و راه و شهرسازی تا چه زمانی می‌توانند برای ایران‌خودرو، سایپا و سایر خودروسازها جاده بسازند، خیابان تعریض کنند و تقاطع غیر همسطح احداث کنند.

وی بیان کرد: برای مدیریت این مقوله باید تمهیدات جدی از قبیل کنترل ورودی خودرو به مراکز شهرها، استفاده از حمل‌ونقل عمومی و شیوه‌های جابجایی فعال به‌صورت بین بخشی اجرایی شود.

فرخزاده سپس ابراز داشت: این خودرومحوری کم‌تحرکی را رقم می‌زند که انواع بیماری‌ها را گسترش داده و هزینه درمان را در کشور بسیار بالا می‌برد چنانکه عنوان‌شده میزان داروی مصرفی در ایران معادل کشور چین است.

وی یادآور شد: استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقل انسان‌محورانه هم از منظر کرامت انسانی و هم در راستای سلامت روحی و روانی و جسمی شهروندان یک ضرورت است.

فرخزاده بیان کرد: در حال حاضر شهرداری 15 ایستگاه دوچرخه را در سطح شهر شیراز راه‌اندازی کرده که در نقاطی مانند حافظیه، میدان شهدا، خیابان 9 دی و ... در اختیار شهروندان قرار دارد و در حد متوسط مورد استقبال نیز قرارگرفته است.

این مدیر شهری اضافه کرد: در مناطق یک، سه، چهار، پنج و هفت زیرساخت‌هایی فراهم‌شده و مردم از آن استفاده می‌کنند اما یکپارچگی این ایستگاه‌ها مهم است که باید در بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل دیده شود.

فرخزاده همچنین اظهار داشت: در طراحی بوستان‌های جدید این موضوع به جد در دستور کار است که مسیرهای دوچرخه و پیاده حتماً در بوستان‌ها لحاظ شود.

وی متذکر شد: در بوستان جنت و آزادی و دو پارک ترافیکی مروارید و بوستان ایرانی این موارد لحاظ شده و مدارس استقبال خوبی از برنامه‌های آموزشی در این بوستان‌ها دارند و دانش آموزان در پارک‌های ترافیکی با فرهنگ دوچرخه‌سواری و رعایت قوانین آشنا می‌شوند ضمن آن که احداث سه پارک ترافیکی دیگر نیز در دستور کار است.

فرخزاده عنوان کرد: برگزاری پیاده‌روی‌های همگانی و مسابقات دوچرخه‌سواری همگانی نیز در همین راستا با همکاری هیئت ورزش‌های همگانی انجام می‌شود اما اساس کار ایمن‌سازی فضای عبور و مرور در سطح شهر است به حمل‌ونقل فعال کمک می‌کند.

فرخزاده ادامه داد: با توجه به آن که در هشت‌ماهه نخست سال 94 حدود 148 نفر در شهر شیراز فوت کرده‌اند که 82 مورد آن عابر بوده‌اند، با کمک پلیس راهور 90 نقطه حادثه‌خیز که دارای تصادفات متعدد هستند شناسایی‌شده و اشکالات آنها در دست اصلاح است.

وی در پایان گفت: در مورد مزاحمت اصنافی مانند تزئینات اتومبیل، نمایشگاه خودرو، میوه‌فروش‌ها، در اشغال پیاده‌رو و کم کردن عرض مفید خیابان با پارک دوبله، اعمال قانون بر عهده پلیس است چنانکه حتی در عدم اجرای طرح ترافیک نیز بخشی از همین اصناف مانع‌تراشی کردند و مدعی شدند منافع آنان به خطر می‌افتد که البته این مشاغل بارها تذکر گرفته‌اند اما جریمه‌هایی که برای آنان اعمال می‌شود بسیار ناچیز و غیر بازدارنده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار