بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۱۶۰۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹ 09 January 2016
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.


آقای شریعتمداری! نام آن عضو هیات رییسه خبرگان را افشا کنید!

وقتی پیامکی در کار نیست ، این ادعا برای چیست؟ مگر نه آنکه حضرتتان از ارسال پیامک مطلع هستید، شرافت به خرج دهید و اینبار، مستنداً ادعای خود را ثابت کرده و با توجهبه دسترسی هایتان، سند ارسال این پیامک را منتشر کنید!

تنها چند ساعت پس از انتشار یادداشت مدیرمسئول روزنامه كيهان، 5 نفر از اعضای هيئت رييسه خبرگان تماس خود با يادگار امام جهت شركت در امتحان خبرگان را تكذيب كردند!
 
به گزارش خبرنگار «انتخاب» ؛ حسین شریعتمداری در بند نخست یادداشتش، در نقش رجال الغیب ظاهر شده و البته با ادعای دسترسی به منابع ویژه اطلاعاتی - مخابراتی، مدعی ارسال پیامک دعوت آزمون خبرگان برای یادگار امام شده است!
 
خبری که پس از پیگیری های خبرنگار ما، نشان داد که از اساس کذب است و تک تک اعضای بیت امام از شنیدن آن مبهوت!
 
اما ادعاى روزنامه كيهان مبنى بر تماس يك عضو برجسته ى هيئت رئيسه مجلس خبرگان با آيت الله سيد حسن خمينى و دعوت از ايشان جهت شركت در امتحان شوراى نگهبان بر آن شديم كه از صحت و سقم اين ادعا با خبر شويم.
 
در قدم اول، با آيت الله سيد احمد خاتمى تماس گرفتیم و ايشان اعلام کرد: بنده در هيچ زمينه اى با ايشان تماس تلفنى نداشته ام.
 
سپس با آيت الله موحدى كرمانى تماس گرفته شد و ايشان هم قوياً اعلام كردند كه هيچ تماسى در مورد دعوت از حاج حسن آقا جهت شركت در امتحان با ايشان بر قرار نكرده اند.
 
دفتر آيت الله هاشمى شاهرودى هم در تماس خبرنگار ما، اعلام کرد كه در ماه هاى اخير هيچ تماس تلفنى ميان معظم له و يادگار امام صورت نگرفته است.
 
هم چنين آيت الله درى نجف آبادى در پاسخ به سؤال «انتخاب» گفت: مسأله دعوت ازحاج حسن آقا ارتباطى به بنده ندارد و بنده با ايشان تماسى نگرفته ام ايشان اضافه كرد: البته نظر بنده اين است كه ايشان لزوم نداشت در امتحان شركت كنند ولى نظر نهايى با شوراى نگهبان است.
 
در ادامه يكى از نزديكان آيت الله حسينى بوشهرى نيز تماس اين عضو هيئت رئيسه خبرگان با يادگار امام را بى اساس دانست و گفت: اين مسأله ارتباطى با ايشان ندارد كه بخواهند در اين زمينه سخن بگويند و تماس برقرار كنند.
 
به گزارش «انتخاب» ؛ گرچه تجمیع این همه اطلاعات ناشنیده و کذب در قالب یادداشت مدیرمسئول کیهان، آنهم طی دو خط از بند نخست آن، هنری کم نظیر است، اما خوب است لااقل آقای شریعتمداری به جز انتشار سند ارسال پیامک، نام آن عضو محترم هیات رییسه خبرگان را اعلام فرمایند تا بیت امام (ره) و مردم، حقیقت این تماس تلفنیِ تخیلی را بدانند!


ملوان از لیگ برتر کنار کشید

هیئت مدیره باشگاه ملوان بندر انزلی با انتشار بیانیه‌ای درباره عدم حمایت ورزش نیروهای مسلح از آنها واکنش نشان داد.

به گزارش"ورزش سه"، هیات مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی ملوان بندرانزلی با انتشار بیانیه ای از مسئولان ورزش کشور، فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و ورزش نیروهای مسلح خواست تا در تقسیم بازیکنان سرباز برای این باشگاه با عدالت برخورد کنند و از دایره انصاف خارج نشوند و رویه ای که در تقسیم فوتبالیست های سرباز در نظر گرفته اند را تغییر دهند تا به نوعی عدل و عدالت بین دو تیم ملوان و تراکتورسازی برقرار شود.

در بیانیه هیات مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی ملوان بندرانزلی آمده است؛
به نام خدا
ملوان با سابقه ای نزدیک به نیم قرن در فوتبال ایران همواره جزو تیم های بازیکن ساز، منظم و پرهوادار بوده و متاسفانه با توجه به سقوط دیگر تیم های شمالی به دسته پایینتر هم اکنون ملوان تنها نماینده ۳ استان شمالی در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران است که متاسفانه به دلیل عدم وجود اسپانسر یا مالک حقوقی، هزینه های این تیم توسط هیات مدیره تامین و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند. هیات مدیره ملوان در تلاش است تا به هر شکل ممکن این تیم را حفظ و منابع لازم را برای ادامه حیات ملوان تامین کند اما متاسفانه اتفاقاتی در این بین رخ می دهد که به دور از عدل و انصاف است. همان طور که مستحضر هستید ملوان به همراه تراکتورسازی، جزو باشگاه هایی هستند که می توانند از بازیکنان سرباز استفاده کنند اما در فصل گذشته و امسال شرایط به گونه ای پیش رفته است که تمامی بازیکنان یا بهتر است بگوییم ستاره هایی که موعد اعزامشان به خدمت مقدس سربازی فرا می رسد به تیم تراکتورسازی اختصاص داده می شوند و ملوان با تمام مشکلات مالی ای که دارد نمی تواند از حق مسلم خود یعنی جذب بازیکنان سرباز به درستی استفاده کند و متاسفانه شرایط به شکلی پیش می رود که اولویت ورزش ستاد کل نیروهای مسلح ظاهرا اختصاص ستاره ها به تیم تراکتورسازی است و با احترام به سربازانی که هم اکنون در تیم حضور دارند، مابقی برای ملوان.
کافیست نگاهی به لیست تراکتورسازی بیندازیم تا این موضوع را به عینه متوجه شویم. ماجرا آنجایی جالب می شود که ریاست محترم ورزش نیروهای مسلح در گفت وگویی مستند اعلام می کنند شریفی سرباز ملوان است و کد خدمت وی برای ملوان صادر شده است اما بعد اتفاق دیگری رخ می دهد! اینطور عنوان می شود که تراکتورسازی نماینده ایران در آسیاست و متاسفانه توجه نمی کنند که ملوان تنها سهمیه ۳ استان شمالی کشور است و حضور بازیکنانی مانند شریفی می تواند شرایط به نفع این تیم تغییر دهد.
نمونه چنین اتفاقاتی در گذشته نیز برای ملوان رخ داد و هیچ وقت مشخص نشد ۲ سال قبل چه طور و براساس چه روندی و مکانیزمی ۲ بازیکن که در تیم های پایه ای ملوان رشد کرده بودند در حالیکه ملوان خود یک تیم نظامی است، برای گذارندن خدمت مقدس سربازی اشان، سر از تراکتورسازی در آوردند!
از این رو هیات مدیره باشگاه ملوان (اعضای غیرنظامی هیات مدیره ملوان متشکل از؛ دکتر احمد دنیامالی "رئیس هیات مدیره، عضو شورا و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران”- مهندس بدیعی فر”نایب رئیس هیات مدیره، عضو و رئیس شورای شهر بندرانزلی” و مهندس پورشعبان "عضو هیات مدیره و شهردار بندرانزلی”) با هماهنگی و موافقت دو عضو نظامی هیات مدیره و در اعتراض به این تصمیم و عدم رعایت عدل و انصاف در تقسیم سربازهای فوتبالیست بین دو باشگاه تراکتور و ملوان و همچنین احقاق حق مردم شریف و شهیدپرور بندرانزلی و به دلیل احترام به خواسته هوادارانی که موضوع مهدی شریفی را پیگیری می کنند، تصمیم به تعطیلی تمرینات، استعفای دسته جمعی اعضای غیرنظامی هیات مدیره و کنار کشیدن تیم فوتبال ملوان از مسابقات لیگ برتر گرفت و امیدوار است مسئولین محترم ستاد کل نیروهای مسلح، مسئولین محترم ورزش کشور، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با ورود به این ماجرا در پی احقاق حق تیم مظلوم و مردمی ملوان برآیند و تاکید می کنیم تا صدور نهایی امریه مهدی شریفی برای ملوان (که بنا به اعلام سردار محترم باران چشمه، شریفی بازیکن ملوان است) بر تصمیم خود اصرار و پافشاری خواهیم کرد.

با کمال احترام
هیات مدیره باشگاه فرهنگی ورزش ملوان بندرانزلی
شنبه، نوزدهم دی ماه 94


دیدار مردم قم با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم قم، با تجلیل از قیام تاریخ‌ساز ۱۹دی ۱۳۵۶ مردم این شهر و تشریح علل و عوامل «ماندگاری انقلاب»، تأکید کردند: در پرتو حضور آگاهانه همگانی، ماندگاری انقلاب، آرامش و سکینه‌ی ملت و پیروزی بر توطئه‌های دشمنان امکان‌پذیر خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی با تجلیل از قیام تاریخی نوزدهم دی سال ۱۳۵۶ مردم قم بر ضد رژیم دیکتاتوری شاه و در حمایت از مرجعیت و روحانیت، از مردم قم به عنوان «پیشروان و پیشرانان انقلاب» یاد کردند و افزودند: سال‌ها مبارزه و بیانات امام خمینی رحمه‌الله و جایگاه مرجعیت و روحانیت، در مردم زمینه‌های مساعدی برای مبارزه با رژیم ستم‌شاهی فراهم کرده بود که قیام ۱۹دی، این مبارزه‌ی حیاتی را کلید زد.
ایشان «شجاعت و بصیرت مردم و احساس تکلیفِ به‌هنگام برای ورود به میدان»، را عناصر اصلی قیام ۱۹دی خواندند و افزودند: آن قیام تاریخی در دفاع از امام رحمه‌الله شکل گرفت و حوادث بعد از آن منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.
رهبر انقلاب، پیروزی انقلاب اسلامی در شرایط حاکمیت دیکتاتوری وابسته و مورد حمایت قدرت‌های استکباری را از لحاظ محاسبات مادی، غیرممکن و محال خواندند و خاطرنشان کردند: این پیروزی نشان‌دهنده‌ی وجود سنن الهی یعنی قوانینی در عالم خلقت است که انسان‌های مادی از درک آنها عاجزند.
ایشان تأکید کردند: در شرایط کنونی نیز نظام جمهوری اسلامی ایران با جبهه‌ی گسترده دشمنان اعم از آمریکا و رژیم صهیونیستی، ایادی و عوامل استکبار و عوامل تکفیری و داعش مواجه است که اگر به لوازم سنت الهی یعنی «ایستادگی، بصیرت و عملِ در لحظه‌ی نیاز»، عمل کنیم قطعاً همانند پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان بر این جبهه‌ی گسترده غلبه کرد.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به موضوع علت و چرایی «ماندگاری انقلاب اسلامی» در مقایسه با برخی حوادث مهم تاریخ معاصر ایران و جهان پرداختند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به دو حادثه‌ی «نهضت ملی شدن صنعت نفت» و «قیام مشروطیت» گفتند: در نهضت ملی، خواست مردم، یک خواست حداقلی و عبارت از کوتاه شدن دست انگلیس از سرمایه‌ی ملی نفت بود و در قیام مشروطیت نیز خواست مردم، حداقلی، و عبارت از محدود شدن اختیارات و قدرت مطلقه‌ی پادشاه بود.
ایشان افزودند: این دو حادثه با اینکه دارای اهدافی حداقلی بودند و مردم هم در صحنه حضور داشتند شکست خوردند ولی انقلاب اسلامی ایران با آنکه دارای یک هدفِ حداکثری، یعنی استقلال همه‌جانبه و سرنگونی حکومت پادشاهی و استبدادی بود، به پیروزی رسید و ماندگار شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر جوانان به تحلیل درستی از این واقعیت برسند دیگر تلاش برخی برای نشاندن بذر ترس و رعب و ناامیدی در دل مردم به نتیجه نخواهد رسید و راه صحیح آینده‌ی کشور مشخص خواهد شد.
ایشان همچنین به تغییر مسیر انقلاب‌های فرانسه و شوروی و از بین رفتن آن انقلاب‌ها اشاره و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی است که توانسته است ماندگاری خود را براساس اصول و آرمان‌های اولیه حفظ کند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین هدف مراکز فکر و اندیشه در دنیای استکبار، از بین بردن عناصر ماندگاری انقلاب است، افزودند: تمام تلاش دشمنان در طول سال‌های گذشته اعم از جنگ تحمیلی، محاصره‌ی اقتصادی و تحریم‌های گسترده‌ی اخیر، با هدف از بین بردن ماندگاری انقلاب اسلامی بوده است که البته در هر دوره، ابتکارات جدید هم انجام می‌دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، خاطرنشان کردند: آمریکایی ها در سال ۸۸ به‌دنبال آن بودند که تجربه‌ی موفق خود در چند کشور را به بهانه‌ی انتخابات در ایران نیز اجرا کنند و با برجسته‌سازی اقلیتی که رأی نیاورده بود و با حمایت مالی و سیاسی از آنها نتیجه‌ی انتخابات را به هم بزنند اما انقلاب و کودتای رنگی آنها در ایران با حضور مردم، شکست خورد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از مخالفان نظام و انقلاب در حوادث سال ۸۸، خاطرنشان کردند: دولت آمریکا تا آنجا که توانست از آن حوادث حمایت کرد ولی حضور به‌موقع مردم در صحنه، نقشه‌ی آنان را نقش بر آب کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گفتند: آمریکایی‌ها اکنون می‌گویند دوره‌ی بعد از مذاکرات هسته‌ای، دوره‌ی سخت‌گیری بر ایران است به‌گونه‌ای که گویا قبل از این بر ایران سخت نمی‌گرفته‌اند، اما جوانان، مردم و مسئولان آگاهانه، هوشیارانه، امیدوارانه و با مقاومت و توکل بر خدا و تکیه بر نقاط قوت کشور، در مقابل دشمنان می‌ایستند و این، بسیار مهم است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان، طبیعت انتخابات را دادنِ نفسِ تازه به ملت برشمردند و افزودند: احساس مسئولیتِ مردم که در حضور در انتخابات جلوه‌گر می‌شود و دشمن را ناکام می‌گذارد از عناصر «ماندگاری انقلاب» است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دو مسئله را در انتخابات دارای اهمیت فراوان خواندند: اول؛ «اصل شرکت در انتخابات» و دوم؛ «درست انتخاب کردن و رأی به نامزدهای اصلح».
ایشان با تأکید مجدد برضرورت شرکت همه‌ی واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات افزودند: همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوق‌ها بیایند چرا که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرکتِ همگان در انتخابات را موجب پایداری و تقویت نظام اسلامی، استمرار تأمین امنیت کامل، افزایش اعتبار و آبروی ملت در چشم جهانیان و باعث ابهّت جمهوری اسلامی ایران در نزد دشمنان خواندند.
رهبر انقلاب در تبیین اهمیت فراوان رأی دادن به نامزدهای صالح افزودند: آرا و سلایق مختلف، ایراد ندارد، مهم آن است که تلاش و دقت کنیم که انتخاب ما، انتخاب درستی باشد.
ایشان افزودند: اگر این دقت صورت گیرد حتی اگر برخی منتخبان، بعداً مطلوب از آب در نیایند، «تلاش و دقت رأی‌دهنده برای انتخاب نامزدهای شایسته»، مورد رضایت پروردگار خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی در عرصه‌ی مسائل داخلی و بین‌المللی خاطرنشان کردند: مجلس از زوایای مختلف به‌ویژه از لحاظ تصویب قوانین، ریل‌گذاری برای حرکت دولت‌ها، و تجلی ایستادگی ملت اهمیت بی‌نظیری دارد.
ایشان مواضع مجلس کنونی را در مسائل بین‌المللی «خوب» برشمردند و افزودند: مجلسی که در قضیه‌ی هسته‌ای و دیگر مسائل مقابل دشمنان بایستد و شجاع، مستقل و آزاد، حرف‌ها و مواضع ملت را بیان کند با مجلسی که در مسائل گوناگون حرف‌های دشمن را تکرار می‌کند، از زمین تا آسمان تفاوت دارد.
رهبر انقلاب، تک تک نمایندگان مجلس را در شکل‌گیری حرکت و مواضع خانه‌ی ملت، دخیل دانستند و افزودند: به‌همین علت، مردم همه‌ی استان‌ها و شهرها، باید در انتخاب نمایندگان خود، کاملاً دقت کنند و در درستی انتخاب، به اطمینان برسند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه افزودند: البته شناخت کاملِ یکایک نامزدها، واقعاً دشوار است اما می‌توان با دقت در سوابق و مواضعِ کسانی که فهرست‌ها و لیست‌های انتخاباتی را ارائه می‌کنند، درباره‌ی لیست‌ها تصمیم گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر پیشنهاد دهندگانِ لیست‌ها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می‌توان به لیست آنها درباره‌ی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مجلس خبرگان را نیز بسیار مهم خواندند و یادآور شدند: برخلاف برخی تصورها، مجلس خبرگان برای سالی یکی دو بار جلسه و سخنرانی تشکیل نمی‌شود بلکه می‌خواهد روزی که رهبر فعلی در قید حیات نیست، «رهبر» یعنی کلیددارِ حرکت انقلاب را انتخاب کند و این مسئله بسیار مهم است.
ایشان با تأکید بر ضرورت دقت کامل در انتخاب نامزدهای مجلس خبرگان افزودند: بسته به ترکیب خبرگان، آنها ممکن است در هنگام ضرورت، شخصی را به رهبری انتخاب کنند که با توکل به خدا و با شجاعت در مقابل دشمنان بایستد و راه امام را ادامه دهد اما این احتمال نیز وجود دارد که فردی با ویژگی‌های متفاوت را به رهبری برگزینند، بنابراین باید با تحقیق و دقت و شناخت و اطمینان به آنها رأی داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور در انتخابات و به‌ویژه دقت در انتخاب «نامزدهای صالح یا اصلح» را موجب تحقق دو هدف عالی خواندند: ماندگاری انقلاب و آرامش و سکینه‌ی ملت.
ایشان در تشریح تأثیر انتخاب صحیح بر ماندگاری انقلاب افزودند: از ابتدای انقلاب ریزش‌ها و رویش‌های فروانی داشته‌ایم، عده‌ای از افراد انقلابی به‌خاطر «ظلم فردی احتمالی» که به آنها شده، به ناحق از اصل انقلاب روگردان شده‌اند و عده‌ای هم به‌خاطر مسائل شخصی و خانوادگی مواضع دیگری گرفته‌اند اما مهم این است که رویش‌های انقلاب در زمینه‌های مختلف از جمله وجود نیروهای «مؤمن، انقلابی، متخصص، تحصیل‌کرده، فن‌آور و کارآمد»، بسیار بیشتر از ریزش‌ها بوده است.
رهبر انقلاب افزودند: در مقطع کنونی نیز اگر مردم به وظایف خود در انتخاب نامزدهای صالح برای مجلس و خبرگان، درست عمل کنند «رویش‌های سرسبز و پرطراوت انقلاب»، بیشتر و ماندگاری انقلاب تأمین می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خصوصیت دوم عمل به وظیفه در باب ماندگاری انقلاب را ایجاد آرامش در دل ملت برشمردند و با استناد به آیات قرآن درباره‌ی نزول سکینه و آرامش بر دل‌های بیعت‌کنندگان با پیامبر صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم افزودند: هرکس امروز با انقلاب و امام خمینی رحمه‌الله و راه امام بیعت کند به معنای بیعت با پیامبر صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم است و پروردگار کریم به پاداش این بیعت، دغدغه، نگرانی و نامیدی را از دل ملت می‌زداید و اطمینان و آرامش را جایگزین می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان تأکید کردند: ماندگاری انقلاب و ایستادگی امیدوارانه و پرآرامش مردم، یقیناً باعث پیروزی ملت بر آمریکا و توطئه‌های دشمنان خواهد شد.


نامه ظریف به مقامات جهان

محمد جواد ظریف در نامه‌های جداگانه به سه مقام بین‌المللی، با شمردن اشتباهات سعودیها در منطقه و خاورمیانه، سیاست ایران در قبال رفتارهای زشت این کشور را بیان داشت.

خبرآنلاین: محمد جواد ظریف در نامه‌های جداگانه به سه مقام بین‌المللی، با شمردن اشتباهات سعودیها در منطقه و خاورمیانه، سیاست ایران در قبال رفتارهای زشت این کشور را بیان داشت.

دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نامه های جداگانه ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد، دبیر کل سازمان همکاریهای اسلامی و وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان ملل متحد ارسال کرد.

وزیر امور خارجه در این نامه ها به «تحولات تاسف آور اخیر بین ایران و عربستان سعودی» در روزهای اخیر اشاره کرده و گفته است: نشانه هایی وجود دارد که برخی در عربستان سعودی در کار گرفتار کردن تمام منطقه در بحران هستند و بیم آن دارند با کنار رفتن ابرهای تصنعی تهدید ایران هسته ای، تهدیدات واقعی جهانی که توسط افراطیون و حامیانشان پدید آمده است بر ملا شود.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شده است: دست اندر کاران کشتارهای افراط گرایانه و نیز اغلب اعضای القاعده، طالبان، داعش و جبهه النصره شهروندان سعودی هستند یا توسط عوام فریبان مستظهر به منابع مالی نفتی شستشوی مغزی شده اند. هم اینان پیام ضد اسلامی نفرت و طرد و فرقه گرایی را ظرف چند دهه در جهان گسترانده اند.

دکتر ظریف نمونه هایی از اقدامات مستقیماً تحریک آمیز عربستان سعودی در مقابله با ایران را نام برده است: حمله نظامی علیه اماکن دیپلماتیک ایران در یمن و حمایت از تروریستها در حمله به این اماکن در کشورهای دیگر، بدرفتاری مداوم با زائران ایرانی، نفرت پراکنی در خطبه های سخنرانان رسمی سعودی نه تنها علیه ایران بلکه علیه تمام مسلمانان شیعه، گردن زدن غیر قابل توجیه و تحریک کننده علمای شیعه و بالاخره تحریک جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران.

وزیر خارجه تاکید کرده است در تمامی این موارد، ایران به پشتوانه اعتماد به قدرت آرمان، ایمان راسخ و مردم خود از اقدامات تلافی جویانه، قطع یا حتی کاهش سطح روابط با عربستان سعودی پرهیز کرده و در مقابل نفرت پراکنی فرقه گرایانه سعودی همگان را به وحدت اسلامی فرا خوانده است. در حالی که عربستان سعودی یا عواملش اماکن دیپلماتیک ایران را هدف قرار داده و دیپلماتها و شهروندان عادی ایرانی را به قتل رسانده اند، دولت ایران با صراحت حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در 12 دی ماه را محکوم، سلامت و عزت دیپلماتهای سعودی را تضمین و اقدامات فوری در خصوص بازسازی مجتمع دیپلماتیک سعودی اتخاذ کرده است.

ایران در بالاترین سطح، اراده خود برای مجازات متخلفان بر اساس قانون را اعلام و اقدامات تنبیهی علیه کسانی که در حفاظت از اماکن دیپلماتیک قصور ورزیده بودند اتخاذ و تحقیقات داخلی برای مشخص شدن علل حادثه و جلوگیری از تکرار آن را آغاز کرده است.

دکتر ظریف بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای عمل به تعهداتش بر اساس حقوق بین الملل و اسناد مرتبط، به خصوص کنوانسیون 1961 وین در خصوص روابط دیپلماتیک و کنوانسیون 1963 وین درباره روابط کنسولی تاکید کرده است.

وزیر خارجه کشورمان در این نامه ها افزوده است: «ما هیچ علاقه یا میلی به بالا گرفتن تنش در همسایگی خود نداریم. ما همه نیازمندیم در مقابل تهدیدات افراط گرایان علیه خودمان متحد شویم. در واقع، رییس جمهور و من از اولین روزهای پس از انتخابات، پیامهای عمومی و خصوصی مبنی بر آمادگی برای گفتگو و زمینه سازی ثبات منطقه ای و مبارزه با خشونت و افراط گرایی به عربستان ارسال کردیم. عربستان سعودی باید دست به انتخابی بسیار مهم بزند. آنها می توانند به حمایت از تروریست های افراطی و ترویج نفرت فرقه ای ادامه دهند یا راه حسن همجواری و ایفای نقش سازنده در ثبات منطقه ای را انتخاب کنند. امیدواریم عربستان سعودی نسبت به پیمودن راه خرد متقاعد شود.»


واکنش بهزاد فراهانی به حرکت «گلشیفته»

خبرآنلاین: شقایق فراهانی روبه روی رضا رشیدپور نشست و به پرسش‌های مجری برنامۀ «دید درشب» پاسخ گفت.

او که از ابتدای این برنامه نگران بخش نمایش عکس‌ها بود و می‌ترسید که چهره ها را نشناسد در نهایت به رضا رشیدپور گفت که مخاطبان احتمالا فکر می کنند تو پارتی بازی کرده‌ای و تصاویر چهره های خیلی آشنا را برای من نمایش دادی.

واکنش بهزاد فراهانی به حرکت «گلشیفته»

بخشی از صحبت‌های شقایق فراهانی در این برنامه، بدین شرح است:

-امسال پر کار بودم اما 4 کارم در جشنواره پذیرفته شده که عبارتند از «کفش‌هایم کو» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «آبنبات چوبی»به کارگردانی حسین فرحبخش، «نیمه شب اتفاق افتاد» کار تینا پاکروان  و «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه.

-درباره ی خانم اسکویی اطلاعی ندارم، مگر از ایران رفته‌اند.

-من جای هیچکدام [از بازیگرانی که به خارج رفته‌اند] نبودم، آن‌ها دنبال آرزوهایشان می‌روند، برای برخی [این آرزوها] بر آورده می‌شود، برای برخی نه.

-[درپاسخ به سوالی دربارۀ نقش پدرش در حضور او، برادرش و گلشیفته در سینما] در زمان شروع کار خب، سایه پدر هست، اواسط کار هم اعتبارشان. اما بعدش هر کدام ما سعی کردیم راه خودمان را پیدا کنیم.

- اگر پدرم بازیگر مهمی نبود شاید من هم بازیگر مهمی نمی‌شدم.

-[در پاسخ به سوالی دربارۀ سوء استفاده کردن از نام پدر] یکبار کمیته ما را در خیابان گرفت، آن موقع سریال «امام علی» پخش می‌شد، من گفتم دختر معاویه‌ام، باور نکردند و ما را بردند درِ خانه، پدرمن هم غیرتی، خلاصه  آمدند و...

-بعد از ماجرای گلی [گلشیفته] فضا سخت تر شد اما نامحسوس بود، من یک سال پیشنهاد نداشتم، سال قبلش پرکارترین بازیگر بودم و سیمرغ هم نگرفتم.

-دربارۀ سیمرغ گاهی تر و خشک با هم می سوزد، برخی به حق سیمرغ می‌گیرند و برخی هم به نوبت. ما در خانواده،  پی‌ِ سیمرغ نگرفتن را به تنمان مالیده‌ایم.

- زشت بود که به آقای عبدی سیمرغ ندهند، خیلی سال پیش باید جایزه را می گرفتند.

- مثل همه آدم ها من هم اشتباه داشته‌م، سه سال ممنوع کار بودم.

-وقتی آقای ملاقلی‌پور روی صحنۀ فیلم شارلاتان آمد، من می لرزیدم. نه این که ازش بترسم تحت تاثیر موقعیتش در کارش و سینما بودم. جزو آرزوهام بود که با آقای ملاقلی‌پور کار کنم. یادم هست وقتی فیلم  «میم مثل مادر» را در جشنواره دیدم  میخکوب شدم و بعد با خودم می گفتم که این آدم دیگر می‌خواهد چی بسازد.

- [درپاسخ به سوالی در مورد این که اگر جای گلشیفته بود از ایران می‌رفت؟] من جای گلشیفته نبودم، سال 88 زمانی که به خیلی از هنرمندان [برای انتخاب‌هایشان] انتقاد می‌شد، می گفتم خدایا من را در شرایط آن‌ها قرار نده که بخواهم اشتباه کنم.

-یک جاهایی به گلشیفته حسادت کردم، نه به خودش در  نقشی که بازی کرده، بلکه  به آن شرایطی که برایش پیش آمد.

- زمانی که خودت به خودت در کائنات رای ندهی، کائنات هم به تو رای نمی دهد. آن موقع خودم، خودم را به اندازۀ حالا دوست نداشتم. پر از خشم بود، خشم‌هایی که مربوط به کودکی و شرایط زندگی‌ام بود.

- این نگاه مربوط به سن نیست، از آگاهی است، برای کسی ممکن است این آگاهی در 23 سالگی اتفاق بیفتد، برای یک نفر در 14 سالگی، و یک نفر هم ممکن است پیر شود و بمیرد و به آگاهی نرسد.

-الان برخی از کارها[انتخاب نقش و پیشنهاد سینمایی] را دلی نجام می دهم، برخی را برای پول و برخی را به خاطر رودبایستی. به برخی از پیشنهادها هم اکیدا نه می‌گویم.

- تاریخ یک حافظه ای دارد که کارهای خوب را نگه می‌دارد. مردم حق دارند بگویند چرا این کار[بازی نقش در فیلم] را انجام دادی. برخی از فیلم‌های بد هم مخاطب خود را دارد، کسانی هستند که این فیلم‌ها را دوست دارند.

-چند تا بازیگر دارید که دستمزد بالا دارند، خانه دارند، کاری دارند و می‌دانند زندگی‌شان زمان پیری و از کار افتادگی هم  تامین هست.

- تعداد بازیگرانی که دستمز بالا می‌گیرند زیر 10 نفر است.

-  سینما فاسد نیست، کسی که پیشنهادی به او می شود، خودش جاذب پیشنهاد هست.

- سواد برای بازیگر هم مهم هست و هم نیست، پارادوکس است در واقع. برخی از بازیگرای مهم ما با استعداد خودشان آمدند و تحصیلات نداشتند.  من نقاشی خواندم و لیسانسم را هم نتوانستم بگیرم. سواد عمومی اما خیلی مهم است. برای یک بازیگر، یه عقیدهۀ من آشنایی با روانشناسی و جامعه شناسی  هم مهم است.

-من عاشق برتولوچی[کارگردان ایتالیایی] هستم، عاشق کوروساوا هستم، ولی ممکن است عکسشان  را به من نشان بدهید، نشناسم. نمی دانم چه ریختی هستند، لزومی ندارد که آدم همه را بشناسد.

- هنرمند مورد علاقۀ من سوسن تسلیمی و فائقه آتشین هستند.

- فوتبالی نسیتم و واقعا تیم‌ها و بازیکنان را نمی‌شناسم، اما به خاطر پدرم استقلالی‌ام.

- خانواده‌ام با بازیگر شدن من مخالف نبودن با بازیگر شدن گلی مخالف بودند، آن موقع گلی موسیقی کار می‌کرد و پیانو می‌زد و خیل هم موفق بود در کارش. من گلی را به سینما بردم.

-  [من و گلی] برای هم خواهران خیلی خوبی هستیم.

- سر سریال «کلاه پهلوی» یادم هست که یک شب هر کاری می‌کردم نمی‌توانستم دوتا دیالوگ را بگویم. همه خسته شدند، سرد بود، من اضطراب داشتم و خلاصه نشد.من در واقع خرد شدم، شکستم، و وقتی به خانه آمدم اگر سامی پسرم را نداشتم، خودکشی می کردم. فردای آن روز نهار دعوت داشتم خانه گلشیفته، یادم هست که او طوری با من حرف زد که آرام شدم خیلی حرفه ای مرا راهنمایی کرد و گفت این اتفاقات مال بازیگر است و پیش می‌اید حتی خود من بارها شده که سر فیلمبرداری رفته ام و گفته‌ام امروز نمی‌توانم بازی کنم.

- خیلی با تکنولوژی عجین نیستم و تازه یکسال هست که موبایل تاچ گرفته‌ام، اینستاگرام دارم، اما واقعا بلد نیستم مطلب بگذارم و دوستانم کمک می‌کنند.

-پدرم همیشه تا صبح کتاب می خواند و مدام می زد تو سرمن که من هم یه مقدار کتاب بخوانم. شاید به همین خاطر من دور شدم از کتاب خوندن، اما در این دنیا مجازی خیلی چیزها را دارم می‌خوانم، به نظرم خیلی بد نیست؛ آن هم این‌قدر که دارند از آن بد می گویند.

-سال 82 ممنوع کار شدم. دلیلش این بود که جمعی از عزیزان هنرمند با هم بودیم. آقای انوشیروان ارجمند هم بود و خیلی اتفاقا زحمت کشید.

- [در پاسخ به این سوال رشیدپور که گفتی پدر شما غیرتی است، واکنشش نسبت به کار گلشیفته چی بود؟] غیرتی بودن با داشتن باورهای سنتی فرق دارد. پدر من سنتی است و حالا وقتی با چنین داستانی روی کره زمین مواجه می شود ، دارد امتحان خودش را پس می‌دهد. پدر و مادرم مارا طوری بار آوردند که هر کس بتواند تصمیم خوش را بگیرد. ما با هم بحث می‌کنیم و حرف می‌زنیم اما در نهایت تصمیم خودمان را می‌گیریم و همه هم به این تصمیم احترام می‌گذاریم.

-من آقای روحانی را مثل اقای خاتمی دوست دارم، وقتی ایشان رئیس جمهور شدند احساس امنیت کردم و بعدش هم اتفاقات خوبی برای ما افتاد، مثل همین [برطرف شدن] تحریم‌ها.


AFC جواب عربستانی ها را داد

خبرآنلاین: فدراسیون فوتبال عربستان در نامه ای به AFC اعلام کرد که اجازه ورود تیم های ملی و باشگاهی خود را به ایران نمی دهند و علاقه ای هم برای ورود تیم های ایران به کشورشان ندارند.

در این نامه ذکر شده بود که بازی های باشگاهی و ملی دو تیم در کشوری ثالث برگزار شود. به نوشته رسانه های عربستانی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در نامه ای به فدراسیون این کشور اعلام کرد پیگیر اتفاقات سیاسی بین دو کشور ایران و عربستان است. AFC همچنین گفت: «هرگونه تصمیم گیری در این زمینه برعهده کمیته های مربوطه خواهد بود و اطلاع رسانی صورت می گیرد.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار