"دکه ی خبری تابناک همدان"درنظر دارد؛ همه روزه مهمترین عناوین اخبار استان را ازدیدگاه رسانه های استان به آگاهی مردم برساند؛لذا مخاطبین محترم می توانندما را با نظرات سازنده خودجهت بهبود اطلاع رسانی، همراهی نمایند.
کد خبر: ۱۶۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 09 January 2016

افتتاح پروژه ی بدون سقف

مغرب - با گذشت بیش از 9 سال از آغاز پروژه تالار قرآن در نهایت این پروژه بنا بر اعلام رئیس شورای شهر همدان در دهه فجر بدون سقف افتتاح میشود که کارایی این پروژه میلیاردی هنوز برای شهروندان مشخص نیست.

تالار قرآن در همدان با هزینه چند میلیارد تومانی هنوز به نتیجه مناسب و کامل نرسیده و با توجه به اینکه سازه این پروژه کارآیی خود را از دست داده و به عنوان یک تهدید محسوب می‌شود قرار است در ایام دهه فجر بدون سقف افتتاح شود.

تالار قرآن به عنوان یک پروژه که انتظار می‌رفت به عنوان یک نماد در همدان ساخته شود در سال 85 کلید خورد و اکنون پس از گذشت 9 سال هنوز وضعیت مشخصی ندارد که البته بر اساس اعلام رییس شورای شهر همدان در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

در حال حاضر باید به این مهم اشاره کرد که سال‌هاست مردم همدان و گردشگران با عبور از بلوار ارم با سازه‌ای گنبدی شکل مواجه می‌شوند که هنوز مشخص نیست چه کاربردی در دیار الوند خواهد داشت و شهرداری همدان در این باره با وجود وعده‌ها کار قابل توجهی را انجام نداده است.

پروژه تالار قرآن قرار است بزرگترین تالار همدان باشد و محلی برای برگزاری فعالیت‌های قرآنی و حتی همایش‌ها و رویدادهای ملی و بین المللی؛ البته این موضوع تاکنون مهیا نشده است.

شهروندان تقریباً از هر نقطه از شهر می‌توانند سازه ای را مشاهده کنند که متاسفانه زیبایی بصری نیز ندارد، روند کند انجام پروژه تالار قرآن در سالهای اخیر سبب شد تا مسئولان مختلف عمرانی و حتی نمایندگان مردم همدان در مجلس نیز به این مهم ورود پیدا کنند، البته با همه این مباحث و حتی انتشار مطالب مختلف در رسانه‌ها به نظر می‌رسد که گوش شهرداری از این حرف‌ها پر است.

سازه گنبدی تالار قرآن از ابتدا با انتقادات، موافقت‌ها و مخالفت‌هایی روبرو بود و اهالی شورا در دوره‌های گذشته و اکنون، حرف و حدیثهای بسیاری بر این پروژه دارند؛ ضرورت هزینه میلیاردی هنوز برای بسیاری از کارشناسان و متخصصان و حتی اعضای شورا نیز مشخص و مبرهن نیست.

در نهایت با همه انتقادات اما مدیران شهرداری با عقد قرارداد با پیمانکار و مشاور بر این شکل ظاهری سازه توافق کردند و امروز با گذشت سال‌ها و وضعیت کنونی نابسامان پروژه تالار قرآن، این سازه عظیم دچار فرسودگی شده و دیگر کارایی لازم را ندارد.

هرچند در همه این سالها شکل پوشش این سازه گنبدی نیز محل اختلاف بین برخی کارشناسان و مدیران شهری بوده و هنوز هم هست؛ اما در یک نگاه ساده و البته غیر تخصصی این گونه به نظر میرسد که این سازه عظیم گنبدی در شهر همدان که همواره بادهای تند و با سرعت بالا در آن می‌وزد چگونه و به چه شکل قرار است پوشیده شود که در برابر باد مقاوم باشد و مشکلی ایجاد نکند؟

پروژه تالار قرآن و سازه کرهای شکل آن بارها در صحن علنی شورا با حضور شهردار و مدیران شهرداری به بحث گذاشته شده است، زمانی نیز برخی انتقادات از سوی اعضای شورای شهر و معاون فنی شهرداری بر این مهم تاکید دارد که طراح این سازه باید پاسخگو باشد.

این برخورد و پاسخ مدیران شهرداری به این دلیل است که امروز سازه عظیم کرهای تالار قرآن فرسوده شده و قسمتهایی از آن نیز در مقاطعی فرو ریخت؛ شهرداری نیز چندی پیش برای جلوگیری از بروز آسیب و حوادث ناگهانی مسیر اطراف این سازه را بست.

با توجه به اینکه سازه فلزی تالار قرآن شکل دومینوگونه دارد و به هم متصل است با فرسودگی و آسیب یک قسمت همه این سازه عظیم دچار مشکل می‌شود؛ آسیب و فرسودگی این سازه تا حدی جدی بود که عکس‌هایی از قسمت‌های فروریخته در صحن شورا به نمایش درآمد و این امر عامل نگرانی و یکی از دغدغههای اصلی شورای شهر است.

حال با توجه به همه مباحث و مشکلات این پروژه ناقص و مورد انتقاد بنا بر اعلام رئیس شورای شهر پروژه تالار قرآن در دهه فجر افتتاح میشود و این مهم میتواند آغازی باشد برای اینکه این پروژه از شکل یک اثر باستانی و تاریخی خارج شود.

البته با توجه به همه این مباحث و مشکلات نکته کلیدی این است که شهرداری همدان با هزینه و سرمایه مردم همدان و استفاده از طراح و پیمانکاری که امروز به دلیل اجرای نامناسب خواستار پاسخگویی آنها است، پروژه‌ای را در همدان آغاز کرد که از ابتدا مخالفان بسیاری داشت و اکنون این پروژه پس از 9 سال هنوز به جایی نرسیده و نمی توان کارایی مناسبی را برای این پروژه متصور بود.

با نگاهی سطحی و حتی غیر کارشناسانه به این پروژه و دیگر طرح‌های شهرداری میتوان به این نتیجه رسید که مدیریت شهری در همدان دچار آسیب است.

انتظار می ‌رود مدیران ارشد استان فکری به حال این وضعیت داشته باشند و مردم همدان را از آزمون و خطای مدیران غیر کارشناس نجات دهند.

پروژه تالار قرآن اتفاقی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و از چند صد هزار نفر مردم همدان انتظار داشت که فکر کنند اتفاقی نیفتاده و تالار افتتاح شود!

ای کاش مدیران حوزه شهری کمی دلسوزانه و متعهدانه به شهر همدان نگاه می‌کردند و تنها برای رفع تکلیف کاری را انجام نمی‌دادند.

شهروندان نیز البته از اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان خود انتظار دارند حقوق آنان را از مدیریت شهری مطالبه کنند و اجازه اجرای طرحهای ناقص و نامناسب را ندهند.


کاهش ازدواج و رشد طلاق در همدان

همدان نیوز- معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان گفت: آمار ازدواج در استان همدان نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش و آمار طلاق چهار درصد افزایش یافته است.

با بیان این مطلب افزود: در 9 ماه ابتدایی سال جاری 13 هزار و 567 ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش یافته است.

وی همچنین تصریح کرد: تعداد طلاق به ثبت رسیده در استان نیز سه هزار و 21 مورد است که رشد چهار درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

ربانی مهر گفت: همدان از لحاظ میزان طلاق شانزدهمین استان کشور است اما آماری در خصوص جایگاه استان در زمینه ازدواج ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه در همدان از هر پنج ازدواج، یک مورد به طلاق منجر می شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در تهران، البرز و گلستان از هر سه و یا 2/5 ازدواج، یک مورد به طلاق منجر می شود.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان به دلایل عمده طلاق اشاره کرد و افزود: اعتیاد، اختلافات فرهنگی و طبقاتی، مهریه بالا، ماهواره و شبکه های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و عدم توجه به فرهنگ مشاوره از جمله دلایل طلاق به شمار می روند.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری آزمون پیش از ازدواج برای زوجین همدانی، یادآور شد: قرار بر این بود که یکی از مؤسسات مردم نهاد نسبت به این موضوع اقدام کند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

ربانی مهر با بیان اینکه تا ابتدای آذرماه در همدان 39 میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه ابلاغ شده قرار است تا پایان امسال تمام کسانی که برای دریافت وام ازدواج ثبت نام کرده اند وام خود را دریافت کنند.

وی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر 12 هزار نفر در استان همدان صف دریافت وام ازدواج هستند.


اهدای فرش ۶۳ متری به کربلا

نافع - رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات همدان از اهدای فرش ۶۳ متری به ارزش ۱۳۰ میلیون تومان و تابلو فرشی با ۳ هزار گره و به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان برای حرم اباعبدالله حسین(ع) خبر داد.

محمد علی بادامی اظهار داشت: یک خیر با همکاری چندتن از عاشقان اباعبدالله(ع) یک تخته فرش 63 مترمربع به ابعاد 7*9 به ارزش 130 میلیون تومان را برای باب‌الرأس حرم امام حسین (ع) بافته است، ضمن اینکه فرش دوم نیز با همین ارزش در حال آماده‌سازی است.

وی با اشاره به اهدای تابلو فرشی با نام "السلام علیک یا اباعبداله" حرم امام حسین(ع)، بیان کرد: همچنین تابلو فرش اهدایی با بیش از 3 هزار گره ابریشم خالص و کرک توسط بانوان بافنده آماده شده که قاب آن نیز از چوب مرغوب گردو که زیارت عاشورا بر آن خراطی شده آماده اهدا به موزه آستان اباعبدالله(ع) است و ارزش تقریبی آن بین 80 تا 100 میلیون تومان برآورد شده است.

بادامی با اشاره به اهدای 3 تخته فرش دستباف دیگر از سوی خیران همدان بیان کرد: 3 تخته فرش معمولی و دستبافت 6 متری با ارزش تقریبی هر تخته بین 6 تا 8 میلیون تومان اهدا شده است.

وی با اشاره به اینکه ستاد بازسازی براساس تاکیدات مقام رهبری در سال 83 کار خود را آغاز کرد، اظهار داشت: اجرای این کار به دست مجموعه‌های مردمی سپرده شده و سپاه قدس در خارج از کشور عهده‌دار این وظیفه فرهنگی شده است.

بادامی با اعلام اینکه از سال 91 به بعد توسعه حرم‌ها در چهار حرم مطهر آغاز شده است، تصریح کرد: تمامی شهرهای کشور در امر بازسازی عتبات عالیات دخیل بوده و این امر تنها مختص یک جبهه خاص نیست.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی کارگاه قالی بافی درمریانج گفت: کارگاه قالی‌بافی در شهر مریانج با هدف تأمین فرش صحن امام حسین(ع) راه اندازی شد که این اقدام در آینده با توجه به استقرار سازمان فنی و حرفه‌ای و تحت نظارت این نهاد در مریانج گسترش می‌یابد و فرش‌های بافته شده به حرم‌های کربلا و نجف ارسال می‌شود.

رئیس ستاد عتبات عالیات در همدان گفت: تا کنون 14 کیلو طلا از سوی مردم استان همدان برای عتبات عالیات جمع‌آوری شده است.

بادامی افزود: شعبه ستاد عتبات به سبب درخواست‌های مردمی در مراینج فعال شد و امسال نیز دو موکب به نا‌مهای علی اکبر(ع) و آل عبا توسط مردم مریانج مورد مشایعت قرار گرفت، ضمن اینکه 120 میلیون تومان کمک نقدی و غیر نقدی در اربعین امسال از سوی مردم مریانج انجام گرفت.

وی از اهدای 53 کپسول اطفای حریق به صحن حضرت زهرا (س) خبر داد و افزود: یک خیر دیگر نیز این تعداد کپسول را به ارزش 7 میلیون تومان و با پذیرش هزینه شارژهای سالیانه به صحن حضرت زهرا (س) کمک کرده است. 


عضویت علیصدر درسازمان توریسم جهانی 

همدان پرس - عضویت علیصدر در سازمان جهانی گردشگری امتیاز بزرگی برای گردشگری کشور محسوب می شود .

 این همایش بین المللی در تقویم رسمی سازمان جهانی گردشگری UNWTO ثبت شده است و با حضور میهمانانی از کشور های آلمان، آمریکا، اتریش، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، پرتقال، چین و بلژیک، در اصفهان در حال برگزاری است.

رییس سازمان میراث فرهنگی کشور از پیوستن شرکت علیصدر به سازمان توریسم جهانی (unwto) خبر داد.

مسعود سلطانی فر در همایش بین المللی برند گردشگری با عنوان این مطلب گفت: علیصدر بعنوان یک برند گردشگری در بخش خصوصی است.

سلطانی فر پیوستن علیصدر به سازمان توریسم جهانی (unwto) را اتفاقی شایسته در گردشگری دانست و گفت: عضویت علیصدر در سازمان جهانی گردشگری امتیاز بزرگی برای گردشگری کشور محسوب می شود.

شایان ذکر است این همایش بین المللی در تقویم رسمی سازمان جهانی گردشگری UNWTO ثبت شده است و با حضور میهمانانی از کشور های آلمان، آمریکا، اتریش، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، پرتقال، چین و بلژیک، در اصفهان در حال برگزاری است.

هدف از برگزاری این همایش که یکشنبه و دوشنبه 13 و 14 دیماه در اصفهان در حال برگزاری است.

همایش بین المللی برند گردشگری با همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان، شهرداری اصفهان و فعالان عرصه گردشگری در بخش خصوصی با حضور مسئولین عالی رتبه اداری کشوری و استانی و همچنین فرهیختگان و فعالان صنعت گردشگری در اصفهان برگزار می شود.


برگزاری همایش ائتلاف اصولگرایان

فارس - با حضور اقشار و تشکل‌های مختلف اصولگرایان، نشست ائتلاف اصولگرایان همدان برگزار شد.

شامگاه پنج‌شنبه جلسه ائتلاف اصولگرایان همدان در مسجد صاحب‌الزمان(عج) برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دبیر شورای اصولگرایان همدان با بیان نحوه شکل‌گیری شورای اصولگرایان اظهار داشت: شورای اصولگرایان با هدف همگرایی و انسجام و تشکیل جبهه واحد اصولگرایان تشکیل شد و تکلیفی داشت تا تداوم حرکت خود را بر اساس اصول‌ در همه زمینه‌ها و نه صرفاً انتخابات ادامه دهد.

حسین صادقیان با بیان اینکه شورای اصولگرایان با حضور جمعی از اقشار و مجموعه‌های مختلف تشکیل شد، افزود: پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری و انجام تکلیفی که در آینده منجر به امتیازات دنیوی نشود، همواره مد نظر شورای اصولگرایان است.

وی یادآور شد: محوریت این مجموعه حضور نماینده ولی فقیه در شورا است و مورد تأکید همه اعضا قرار دارد.

دبیر شورای اصولگرایان همدان با بیان اینکه به منظور دربرگیری همه اقشار اصولگرایان در شورا، جلساتی با حضور اعضای دلسوز و متعهد برگزار شد، تصریح کرد: نماینده ولی فقیه در این جلسات به عنوان مسئول توسعه شورای اصولگرایان تعیین شد تا با مدیریت ایشان این جمع توسعه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: به لطف خدا و به برکت خون‌های شهدای عزیز انقلاب، امیدواریم این جمع اهداف مقدس انقلاب را دنبال کرده و وظیفه و تکلیف شرعی خود را به بهترین شکل انجام دهند.


رسوا یی آل سعود با شهادت شیخ نمر

تسنیم - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: جنایت و حماقت آل سعود با شهید کردن شیخ نمر سبب رسوایی آنها شده است.

آیت الله غیاث‌الدین طه محمدی در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه همدان با اشاره به اینکه دشمنانان حق و حقیقت در ظلم و ستم و فساد غرق شدند، اظهار داشت: دشمنانان حق و حقیقت با فاصله گرفتن از مسر حقیقت، جنایات مختلفی را انجام می‌دهند.

وی شهادت شیخ نمر باقر النمر را یکی از جنایات دانست و افزود: شهادت شیخ نمر که عالمی مکتبی است دنیا را تحت تأثیر قرار داده و امت‌های مسلمان در اعلام انزجار از جنایت آل سعود در کشورهای مختلف تظاهرات کردند.

خطیب نماز جمعه همدان با محکوم کردن جنایت آل سعود در شهادت مظلومانه شیخ نمر، گفت: در روز افرد بی‌گناه فراوانی مظلومانه کشته می‌شوند اما شهادت شیخ نمر در دنیا موج آفرینی کرد و تمام کشورهای اروپایی، امریکایی، مسلمانان و غیر مسلمانان این جنایت را محکوم کردند.

وی بیان کرد: شهادت در راه خدا اعتبار، ارزش و فضیلت است اما درجه و جایگاه همه شهدا یکسان نیست و هر چقدر اندازه علم، عمل، معرفت، غیرت دینی، فداکاری و ایثار بیشتر باشد بازتاب شهادت در دنیا و آخرت بیشتر است.

محمدی با بیان اینکه شهادت سردار حاج حسین همدانی در تمام ایران موج آفرینی کرد، افزود: موج آفرینی شهادت سردار همدانی بازتاب ارزش‌های الهی این انسان است که در دنیا اینگونه خود را نشان می‌دهد.

وی ابر قدرتی جمهوری اسلامی ایران را مدیون خون شهدا دانست و تأکید کرد: ایران قبل از انقلاب اسلامی حت توان تولید سیم خاردار را نداشت و از خارج وارد می‌کرد اما امروز به برکت خون شهدا موشک‌هایی با برد دو هزار کیلومتر تولید می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان عنوان کرد: موشک‌های ایران خواب را از چشمان امریکا گرفته است .

مگر هنگامی که امریکا با جمهوری اسلامی قطع رابطه کرد اتفاقی رخ داد که حالا با قطع رابطه چند کشور به اندازه قوطی کبریت اتفاقی بی‌افتد.

وی به جنایات آل سعود اشاره کرد و گفت: آل سعود انتقام شکست بزرگ در عراق و سوریه را از شیخ نمر گرفت چراکه روحانیت شیعه در خط مقدم جبهه قربانی می‌دهد.

محمدی با یادآوری این موضوع که هیچ قشری در جامعه به نسبت جمعیت به اندازه روحانیت شهید تقدیم انقلاب اسلامی نکرده است، تصریح کرد: جنایت و حماقت آل سعود با شهید کردن شیخ نمر باعث رسوایی آنها شده است.

وی با بیان اینکه اگر شهدا نبودند ایران اسلامی امروز ابر قدرت نبود، عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه نداشتیم و اگر هم بود در چند شهر به صورت محدود برگزار می‌شد اما امروز به برکت انقلاب اسلامی در 850 شهر ایران نماز جمعه برگزار می‌شود.

خطیب نماز جمعه همدان افزود: در هشت سال جنگ تحمیلی که 45 کشور از جمله عربستان از صدام حمایت می‌کردند، اگر نماز جمعه نبود ما شکست می‌خوردیم چراکه بزرگترین حامی فکری، معنوی، مذهبی، مالی و... رزمندگان، نماز جمعه بود.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری نماز جمعه را قرارگاه مقابله با جنگ نرم معرفی کرد که فرمانده آن امام جمعه است.

محمدی افزود: اگر فردی بدون عذر شرعی سه مرتبه نماز جمعه را ترک کند منافق است چراکه نماز جمعه حج فقرا بوده و هر گامی که برای برگزاری این فریضه برداشته شود حسنه نوشته می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خطبه اول نماز جمعه این هفته همدان به موضوع انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: صلاحیت از داوطلبی که مورد تأید شورای نگهبان قرار گیرد مورد احترام است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با بیان اینکه انتخابات حق الناس است، تصریح کرد: حق الناس بودن یعنی اینکه تمام افرادی که در انتخابات دخیل هستند باید حق الناس را مدنظر داشته باشند و اگر از کاندیدایی که اصلح نیست حمایت کنیم ظلم به ملت است و اگر از کاندیدای اصلح حمایت نکنیم هم ظلم به امت است و این مصداق حق الناس است.

وی عنوان کرد: در عرصه انتخابات چه رأی دهندگان و چه انتخاب شوندگان و از سویی دیگر افرادی که برای کاندیداها تبلیغ می‌کنند باید مراقب باشند که رقبا را تخریب نکنند.

محمدی با اشاره به اینکه در انتخابات باید آخرت را مدنظر داشت، بیان کرد: افرادی که در انتخابات بی تقوایی می‌کنند مدیون دو میلیون نفر جمعیت استان همدان هستند و به کاندیداها توصیه می‌کنم که فضا را آلوده نکنند چراکه این مصداق نفاق و بی دینی است.

وی با اشاره به اینکه اطاعات از نماینده ولی فقیه واجب است، تصریح کرد: اگر از نمایندگان ولی فقیه اطاعت نکنیم مطمئنا از ولایت نیز اطاعت نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: خیلی‌ها نان ولایت را می‌خورند و شعار ولایت می‌دهند اما در عمل از ولایت اطاعت نمی‌کنند و این شرک است.

وی در خطبه دوم به موضوع مصرف گاز و مطالبات شرکت گاز اشاره کرد و افزود: شرکت گاز استان همدان از ادارات و کارخانجات 47 میلیارد تومان مطالبات دارد که پرداخت نمی‌کنند.

محمدی با بیان اینکه پول آب، برق و گاز حق الناس است، بیان کرد: در سطح کشور یک هزار و 56 شهر و 18 هزار و 722 روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

وی یکی از مصائب جامعه را مصرف بی رویه نعمات الهی برشمرد و عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی بر موضوع مصرف بهینه تأکید دارد.

خطیب نماز جمعه همدان با بیان اینکه هیچ شهری در کشور به اندازه همدان تاکسی ندارد، تصریح کرد: علت افزایش تعداد تاکسی در همدان به خاطر نبود اشتغال است چراکه اگر با انجام سرمایه گذاری کارخانجاتی احداث می‌شد مردم در آن واحدها شاغل می‌شدند و نیازی به تعداد بالای تاکسی نبود.

وی گفت: امیدورایم کسانی را به مجلس شورای اسلامی بفرستید که اهل بصیرت، تعهد و تخصص باشند تا مشکلات مردم از جمله بیکاری را حل کنند.


تعطیلی ۲۰۰۰ تعاونی درهمدان

همدان پیام - تعاونی‌ها با ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات به رشد اقتصاد کمک می‌کنند اما در همدان حدود دو هزار تعاونی راکد شده و دست از فعالیت برداشته‌ اند.

از سال 1370 که قانون تشکیل شرکت‌های تعاونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید مقرر شد بخشی از تولید و اشتغال هر استانی به عهده تعاونی‌ها باشد اما اکنون طبق گفته‌های مدیرکل اداره کار سهم تعاونی‌ها حتی کمتر از 5 درصد است، در صورتی که طبق هدف گذاری‌های انجام شده در قانون پنجم توسعه مقرر شد ۲۵ درصد اقتصاد کشور را شرکت‌های تعاونی محقق و شرکت‌های تعاونی با سرمایه‌های خرد مردم و جمع‌آوری امکانات و توان سرمایه‌گذاری مردم برای پیشبرد سرمایه‌گذاری و خصوصی‌سازی اقداماتی انجام دهند.

این آمار نشان می‌دهد که هنوز تعاونی‌ها جدی گرفته نشده‌اند و کسانی که تعاونی تشکیل می‌دهند مورد حمایت قرار نمی‌گیرند تا جایی که بسیاری از آنها زیان ‌ده و یا تعطیل شده‌اند.

البته یکی از مهمترین مشکلات تعاونی‌ها وجود نداشتن فرهنگ تعاونی بین آحاد جامعه است که بر طبق گفته فعالان و تعاونی ‌داران ابتدا باید فرهنگ فعالیت تعاونی و ترغیب مردم برای ورود به این بخش نهادینه شود و در کنار آن حمایت‌های دولتی و برنامه‌ریزی‌های جدی برای آن انجام شود.

کشورهای صنعتی سعی کرده‌اند از سرمایه‌گذاری دولتی خارج و به سوی سرمایه ‌گذاری از طریق مردم و فعالان اقتصادی و کارآفرینان روی آورند، کشورهایی که به سوی سرمایه‌ گذاری خصوصی و ایجاد تعاونی‌ ها روی آورده‌اند از نظر توسعه به جایگاه ‌های مناسبی رسیده‌اند.

اما در ایران پس از اینکه به این نتیجه رسیده‌اند که تعاونی‌ها می‌توانند بخش عمده‌ای از تولید و اشتغال کشور را به عهده داشته باشند اما اقدامات کارشناسی انجام نشده و نداشتن شناخت از اقداماتی که می‌ تواند برای راه‌اندازی صحیح تعاونی‌ها باشد، ‌تعاونی‌ها را به ورشکستگی کشانده است.

در این باره دبیر اتاق تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفته که دو هزار شرکت تعاونی در استان همدان غیرفعال شده‌اند که علت‌های زیادی داشته و تنها یکی از این دلایل اتمام قرارداد این شرکت‌های تعاونی بوده است.

رحمان نادی با بیان اینکه اختلافات مدیریتی، مشکلات سرمایه در گردش، کمبود مواد اولیه، رکود بازار و کاهش تقاضا از مهمترین علل غیر فعال شدن این شرکت‌های تعاونی بوده است، پیش از این به همدان ‌پیام گفته بود: وجود تعاونی‌ها برای استان مهم است که با حمایت‌های ویژه می‌توان این تعاونی‌ها را احیا کرد و گسترش داد، زیرا تعاونی‌ها نقش مهمی در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور و استان خواهند داشت.

به گفته وی ۸۵۰ تعاونی فعال در استان همدان وجود دارد، که از این تعداد ۶۳۶ تعاونی در حوزه‌های خدمات، ۴۶۸ تعاونی در حوزه کشاورزی، ۲۵۳ تعاونی در حوزه مسکن و عمران، ۴۹۳ تعاونی در حوزه صنعتی و ۱۹ تعاونی در حوزه اتحادیه‌های تعاونی فعالیت می‌کنند.

علی پورفراهانی، مدیر شرکت تعاونی صنایع پاک فن بخار هم به مهر گفته: با توجه به اینکه این شرکت 120 نیرو دارد و در سال دو هزار و ۴۰۰ تن مواد اولیه وارد این شرکت تعاونی شده و به محصول تبدیل می‌شود و بخش عمده این تعاونی را به کشورهای عراق و آذربایجان صادر می‌کنیم اما این صادرات امسال متوقف ‌شده و صادراتی به این کشورها انجام ‌نشده است. که تحقق نیافتن بودجه یکی از مشکلات مهم تعاونی‌های استان و این تعاونی بوده است.

وی اظهار کرده مشکل سرمایه در گردش و کمبود بودجه، تعاونی‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در دو سال گذشته از تعاونی‌ها هیچ حمایتی نکرده است.

12درصد تعاونی‌های کشور در استان همدان است

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان هم با بیان اینکه در کشور طبق برنامه ‌ریزی‌ها و حمایت‌های دولت مقرر شد که این بخش بیشتر تقویت شود، گفت که تقویت این بخش نیازمند رفع برخی از موانع و مشکلات است.

مسعود اقلامی با بیان اینکه اعتمادسازی به سرمایه‌گذاری‌های خرد و تشکیل تعاونی در زمینه‌های مختلف از جمله عوامل مهم در تقویت این بخش است، بیان کرد: تعاونی‌ها نیازمند حمایت دولت و تدوین قوانینی است که بتواند امکاناتی برای این نوع سرمایه‌گذاری‌ها و تشکیل تعاونی‌ها صورت دهد.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات با نرخ مناسب و پایین‌تر از نرخ جاری بانک‌ها، معافیت از برخی موارد مالیاتی، بیمه، گمرکی، از جمله حمایت‌هایی است که دولت می‌تواند برای بهتر شدن وضعیت تعاونی‌ها انجام دهد، گفت: همکاری و هماهنگی از طریق همه دستگاه‌ها و ترویج فرهنگ تعاون نخستین راهبرد برای بهتر شدن وضعیت تعاونی‌ها خواهد بود.

طبق گفته‌های اقلامی توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی‌ها که نیازمند یک اصلاح ساختاری و آموزش اعضای تعاونی است از دیگر نکات مهم در بهتر شدن و پیشرفت تعاونی مؤثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه توسعه تعاملات شبکه‌ای در تعاون از نکات مهم دیگر در بهبود وضعیت تعاونی‌ها خواهد بود، ادامه داد: باید در تعاونی‌ها ظرفیت‌سازی شکل گیرد و بین شرکت‌های تعاونی پیوند تجاری ایجاد شود.

اقلامی با بیان اینکه باید تلاش شود شرکت‌های تعاونی از نظر ارتباطات تجاری با یکدیگر هماهنگ و نیازهای یکدیگر را تأمین کنند، افزود: توسعه و همکاری بین شرکت‌های تعاونی نیازمند همکاری دولت و مجلس و همه دستگاه‌ها در سطح ملی و استانی است.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به شرکت ‌های تعاونی، تقویت بانک توسعه تعاون، اختصاص بودجه لازم برای پیگیری امورات جاری تعاونی ‌ها، ایجاد تبادلات کالاهای تولیدی تعاونی‌ ها در بازارهای داخلی و خارجی از دیگر برنامه‌ های راهبردی برای بهبود وضعیت تعاونی‌ است.

وی با بیان اینکه دو نمایشگاه در اقلیم کردستان از طرف شرکت‌های تعاونی برگزار شده است، گفت: چندین تفاهم‌ نامه و قرارداد بین تعاونی ‌های استان و اقلیم کردستان بسته ‌شده است.

۲۹ میلیون دلار صادرات از سوی تعاونی‌های استان انجام‌ شده است

طبق گفته‌های اقلامی از ابتدای سال تاکنون ۵۴۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی از سوی بانک‌های استان از محل‌های مختلف به افرادی که ایجاد اشتغال کرده‌اند پرداخت‌ شده است.

وی با بیان اینکه ۲۹ میلیون دلار صادرات از سوی تعاونی‌های استان انجام‌ شده است، بیان کرد: این صادرات و ارتباطات ادامه خواهد داشت، زیرا این ارتباط و صادرات به بهبود تعاونی‌ها کمک خواهد کرد.

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه صادرات استان نیازمند تقویت است، گفت که صادرات شرکت‌های تعاونی در سال‌های قبل صفر بوده اما خوشبختانه در سال‌های اخیر دارای رشد بوده است.

وی با بیان اینکه طرح‌های بزرگ می‌تواند با تشکیل شرکت‌های تعاونی از سوی مردم انجام شود، اظهار کرد: باید در هر شهرستان یک تعاونی تشکیل و سود عام آن به مردم برسد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی استان همدان برای ۲۱ هزار و ۴۲۶ نفر ایجاد اشتغال کرده‌اند، ادامه داد: استان همدان از استان‌های برتر محسوب می‌شود و جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است.

اقلامی با بیان اینکه ۱۲ درصد تعاونی‌های کشور در استان همدان است گفت: هشت شرکت تعاونی استان همدان به ‌عنوان شرکت‌های تعاونی برتر شناخته شدند و این ‌یک افتخار برای استان همدان محسوب می‌شود اما این بخش همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی است.

ایجاد این تعاونی‌ها نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و رفع مشکلات داشته است که امیدواریم با فرهنگ‌سازی در این حوزه وضعیت تعاونی‌ها بهبود پیدا کند.

با توجه به این تفاسیر می‌توان گفت چنانچه شرکت‌های تعاونی با مدیریت صحیح اداره شوند علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی برای جامعه و حتی در حوزه صادرات و ارزآوری می‌توانند مشکل اشتغال بسیاری از افراد را برطرف کنند که این امر نیازمند آموزش افراد متقاضی تشکیل تعاونی است که باید با همکاری مسئولان به اجرا گذاشته شود.


افزایش ولادت در استان

همدان - مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان از افزایش ۶.۹ درصدی ولادت در ۹ ماه نخست سال جاری در استان همدان خبر داد.

عبدالله مقصودی فر در گفتگو با مهر بابیان اینکه در ۹ ماهه سال جاری تعداد ۲۶ هزار و ۸۲۸ واقعه ولادت در استان همدان به ثبت رسیده است، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۵ هزار و ۸۶ مورد ۶.۹ درصد افزایش ‌یافته است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان اضافه کرد: از مجموع ولادت ثبت‌شده ۱۳ هزار و ۸۱۹ نفر پسر هستند که ۵۱ و نیم درصد ولادت‌ها را به خود اختصاص داده است.

مقصودی فر با اشاره ولادت ۱۳ هزار و ۹ دختر در ۹ ماه نخست امسال در استان همدان اضافه کرد: تعداد ولادت‌های دختران در استان همدان ۴۵ و هشت‌دهم درصد مجموع ولادت‌ها در این مدت بوده است.

وی بابیان اینکه درمجموع به ازا هر۱۰۶ پسر ۱۰۰ دختر متولدشده است، عنوان کرد: از مجموع ولادت‌های ثبت‌شده تعداد ۱۷ هزار و ۲۴۳ مورد شهری است که ۶۴ و سه‌دهم درصد ولادت‌ها را به خود اختصاص داده و ۹ هزار و ۵۸۵ مورد نیز روستایی بوده که ۳۵ و هفت‌دهم درصد ولادت‌ها را شامل می‌شود.

در هر شبانه ‌روز ۹۷ نوزاد متولدشده است

مقصودی فر بابیان اینکه در هر شبانه‌روز ۹۷ نوزاد متولدشده است که ۹۹.۷ درصد از ولادت‌های به استناد گواهی ولادت بیمارستان به ثبت رسیده است، گفت: بیشترین ولادت مربوط به گروه سنی مادران ۲۹-۲۵ سال بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۹ و هفت‌دهم درصد از ولادت‌های ثبت‌شده در مهلت قانونی ۱۵ روزه به ثبت رسیده‌اند، گفت: بیشترین درصد ثبت ولادت در مهلت قانونی مربوط به شهرستان‌های ملایر، رزن، کبودرآهنگ و اسدآباد با ۹۹ و هشت‌دهم درصد و کمترین آن متعلق به شهرستان بهار با ۹۹ و نیم درصد است.

مدیرکل ثبت ‌احوال استان همدان بابیان اینکه ۴۳۶ مورد معادل یک و شش‌دهم درصد از ولادت‌های ثبت ‌شده مربوط به نوزادان دوقلو بوده است، گفت: همچنین در این مدت تعداد ۲۱ مورد سه‌ قلو زایی گزارش‌شده است.

وی نرخ خام ولادت را ۱۹.۵ در هزار عنوان کرد و گفت: بیشترین نرخ ثبت ولادت مربوط به شهرستان کبودرآهنگ با نرخ ۲۰ و هشت‌دهم در هزار و کمترین آن مربوط به شهرستان تویسرکان با رقم ۱۶ و هشت‌دهم در هزار بوده است.

امسال تعداد ۷ هزار و ۶۲۴ واقعه فوت به ثبت رسیده است

عبدالله مقصودی فر همچنین بیشترین علت فوت در استان همدان را ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و گفت: در ۹ ماه نخست امسال تعداد ۷ هزار و ۶۲۴ واقعه فوت به ثبت رسیده است.

وی بابیان اینکه از مجموع فوت‌های ثبت‌شده در این مدت ۴ هزار و ۴۶۱ نفر مرد و ۳ هزار و ۱۶۳ نفر زن بوده‌اند، گفت: از تعداد کل فوت‌های ثبت‌شده تعداد ۴ هزار و ۸۲۸ مورد شهری و ۲ هزار و ۷۹۶ مورد روستایی بوده است.

مقصودی فر عنوان کرد: به‌طور متوسط در هر شبانه‌روز ۲۸ مورد فوت به ثبت رسیده است که بیشترین علت فوت مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی با تعداد دو هزار و ۳۳۹ مورد از مجموع فوت ثبت‌شده است.

مدیرکل ثبت ‌احوال استان همدان عنوان کرد: بیشترین فوت در گروه سنی ۷۵ سال و بالاتر با تعداد ۳ هزار و ۳۵۹ مورد به ثبت رسیده است.

مقصودی فر بابیان اینکه ۹۹ و یک ‌دهم درصد از فوت‌ها در مهلت قانونی ۱۰ روزه به ثبت رسیده است، گفت: بیشترین درصد ثبت فوت در مهلت قانونی مربوط به شهرستان کبودرآهنگ با ۱۰۰ درصد و کمترین آن متعلق به شهرستان بهار با ۹۶ و ۴ دهم درصد است.

وی اضافه کرد: نرخ ثبت تا یک سال فوت برابر ۵.۵ در هزار بوده که بیشترین نرخ ثبت فوت مربوط به شهرستان همدان با نرخ ۶ و ۴ دهم در هزار و کمترین آن مربوط به شهرستان کبودرآهنگ با رقم ۴ و یک‌دهم در هزار بوده است.

معرفی طرح های سفر هیات دولت به بانکها

ایرنا - سرپرست معاونت اقتصادی استانداری همدان گفت: 790 طرح مصوب سفر هیات دولت در استان همدان به بانکها معرفی شده است.

احمد فضلعلی در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان همدان افزود: در سفر امسال رئیس جمهوری به استان همدان یک هزار و 134 طرح با 13 هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه ثابت و در گردش اعم از توسعه ای، ایجادی و یا پروژه های موجود پیشنهاد تسهیلات داده شد.

وی اضافه کرد: با رایزنی های انجام شده 12 هزار میلیارد ریال آن تصویب و نهایی شد که برای 892 طرح با رقم پنج هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش پیشنهاد داده شد.

وی ادامه داد: همچنین برای 242 طرح سرمایه ثابت با رقم شش هزار و 800 میلیارد ریال پیشنهاد داده شد.

وی با بیان اینکه از مبلغ 12 هزار میلیارد ریال 790 طرح با مبلغ شش هزار و 700 میلیارد ریال برای معرفی به بانکها تعیین تکلیف شد افزود: 138 طرح با یک هزار و 650 میلیارد ریال به چند بانک معرفی شده و 206 طرح هم با چهار هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار به هیچ بانکی معرفی نشده است و یک رقم شش هزار میلیاردی بلاتکلیف بود.

وی اضافه کرد: همچنین در نشستی طرح های که بلاتکلیف بود با توجه به شرایط بانکی ، بانکها سهم بندی شده و مبلغ شش هزار میلیارد که مربوط به طرح های چند بانک ها و بلاتکلیف ها بوده است سهم بندی شده و به بانکه ها معرفی شده است.

وی گفت: از مبلغ 12 هزار میلیارد ریال طرح هایی که مصوبه سفر را داشته و تسهیلات در نظر گرفته شده مقرر شد از طریق دستگاه های اجرایی با بانکهایی که مشخص شده است معرفی شوند و متقاضی بلاتکلیف نماند.

وی ادامه داد: در سفر هیات دولت به همدان مبلغ هشت هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار عمرانی در سال 94 و 95 اختصاص یافت.

سرپرست استانداری همدان اظهار کرد: همچنین 30 میلیارد ریال پروژه قابل سرمایه گذاری در سفر هیات دولت به همدان پیشنهادشد که به طور جدی پیگیری می شود و اقدالمات اجرایی برخی شروع شده است.

فضلعلی اضافه کرد: همچنین 92 هزار نامه مردمی در سفر هیات دولت تقدیم شد که با هماهنگی مجموعه بانکی سهم بندی شده و کار روند اجرایی شکل گرفته است.

ویبا بیان اینکه عزم بر این است که به تمامی نامه های ارسالی در سفر رئیس جمهوری پاسخ مثبت داده شود افزود: در این راستا رقم 100 میلیارد ریالی در اختیار صندوق کارآفرینی امید قرار گرفته است.

راه ‌اندازی ایستگاه مطالعه سیار

ایسنا - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از احداث ایستگاه‌های مطالعه سیار در استان همدان خبر داد.

"عاطفه زارعی" بیان کرد: ایستگاه‌های مطالعه سیار با همکاری شهرداری، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و سازمان اتوبوسرانی انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اتوبوسرانی تجهیزات فنی مانند خودرو را تامین کرده و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز منابع و کتاب‌های این مجموعه را در اختیار می‌گذارد که با تعبیه این کتاب‌ها در بخش داخلی اتوبوس‌ها در خدمت شهروندان قرار می‌گیرند.

زارعی زمان احتمالی افتتاح این کتابخانه‌ها را دهه فجر دانست و افزود: این اتوبوس‌های کتابخانه‌دار در مکان‌هایی که شهروندان مسیرهای طولانی را طی می‌کنند، قرار می‌گیرند.

وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد فرهنگ مطالعه در بین مردم دانست و عنوان کرد: گردش کتاب‌ها موجب فرهنگ‌سازی در حوزه کتاب و کتابخوانی می‌شود که البته ممکن است کتاب‌هایی که در اختیار افراد قرار می‌گیرد، بازگشت نداشته باشد که از این بابت هم مشکلی ایجاد نمی‌شود چرا که هدف ارتقاء فرهنگ کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: ارائه کتاب‌ها در این کتابخانه‌ها رایگان است البته افرادی که علاقمند هستند کتاب‌های خود را به این مراکز اهدا کنند، می‌توانند کتاب‌های خود را در اختیار کارشناس مربوطه در اتوبوس قرار دهند.

زارعی تامین اعتبار این طرح را از محل اداره‌کل کتابخانه‌های استان و سازمان اتوبوسرانی دانست و تصریح کرد: با توجه به عامه مردم مخاطبان کتاب‌ها هستند بنابراین نوع کتاب‌هایی که در قفسه‌های این اتوبوس‌ها قرار می‌گیرند عمومی است و در حوزه خاصی ارائه نمی‌شوند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار