سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت:20 اثر تاریخی دزفول شامل خانه تاریخی و تپه های باستانی در نوبت ثبت ملی قرار دارند.
کد خبر: ۱۵۹۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶ 07 January 2016
یعقوب زلقی افزود: تاکنون 200 اثر تاریخی شامل خانه ،مسجد،ساباط ، آرامگاه و کاریز در فهرست آثار تاریخی ملی قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه 95درصد این آثار در محدوده بافت قدیم قرار دارند افزود:مراحل میدانی ، عکاسی و مستندسازی این آثار تاریخی انجام شده و در حال جمع بندی در شورای فنی استان می باشند.

زلقی با اشاره به اینکه پس از تایید در شورای فنی استان این آثار در شورای ثبت کشور نیز بررسی خواهند شد گفت:در فعالیت های پیشین تاکید بر بافت قدیم دزفول بود درحالی که تپه ها و آثار باستانی بسیاری نیز خارج از بافت قدیم دزفول وجود دارد که دارای ارزش فراوانی بوده و باید در فهرست آثار ملی ثبت شوند.

وی اظهار کرد:20 اثر نامبرده که اکثر آنها تپه های باستانی دزفول می باشند همچنین دو خانه تاریخی برای ثبت ملی معرفی شده اند.

زلقی با اشاره به وجود 500 تا یکهزار تپه ارزشمند باستانی در دزفول گفت:آثار معرفی شده برای ثبت ملی هر یک شامل چندین تپه می باشند که در صورت ثبت ملی امکان دخل و تصرف کشاورزی در حریم این آثار وجود نداشته و آثار ملی مذکور حفظ خواهند شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت:با ثبت ملی خانه تاریخی سهرابی واقع در بافت قدیم دزفول نیز موافقت اولیه صورت گرفته است و در حال طی مراحل اداری است.

دزفول با آثار تاریخی و باستانی متعدد از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار می باشد.
شهر باستانی جندی شاپور ، بیش از 200 هکتار بافت آجری ، آسیاب های آبی و پل باستانی از جمله آثار تاریخی دزفول می باشند.

پل قدیم دزفول حدود 1700 سال پیش به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رودخانه دز احداث شد و در سال 1310 به شماره 84 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دانشگاه جندی شاپور (گندی شاپور) که بقایایی از آن در اطراف دزفول باقی مانده در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.

آثار برجای مانده این شهر که ظرفیت ثبت جهانی را دارد در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

از ابتدای سالجاری سفر گردشگران خارجی علاقه مندان به تاریخ و تمدن ایران زمین به دزفول شتاب گرفته است.

شهر دزفول در شمال خوزستان در فاصله 150 کیلومتری اهواز قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار