کد خبر: ۱۵۶۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴ 02 January 2016
به گزارش تابناک یزد، اصلاح طلبان می خواهند مجلسی همسو با خودشان و همسو با دولت یازدهم سرکار بیاید؛ این خواسته را هم پنهان نمی کنند و زمزمه های همسو سازی مجلس با دولت به سخنرانی ها و رسانه ها و مقالات و موضع گیری های سیاسی رسیده است. در توجیه خوب بودن این همسویی هم گفته می شود که مجلس و دولت همسو بهتر می توانند امورات کشور را پیش ببرند. البته باید دید آیا زمانی هم که دولتی غیر اصلاح طلب بر سرکار است، اصلاح طلبان چنین نظری داشته و پی یک دستی مجلس با دولت غیر اصلاح طلب هستند یا خیر. از سویی اصلاح طلبان بارها به نمایندگان همسو با دولت در دولت های قبلی عنوان «وکیل الدوله» را اطلاق کرده اند؛ اما حالا از ضرورت یکسانی مواضع دولت و مجلس می گویند. برخی پا را از این حد هم فراتر نهاده و از یک سال قبل و حتی قبل تر، خواستار تغییرات در استانداری ها و فرمانداری ها به دلیل انتخابات مجلس بودند؛ گویی قرار است استاندار و فرماندار نتیجه ی انتخابات را تعیین کنند. برخی همچون صادق زیباکلام معتقد بودند شخص وزیر کشور هم باید تغییر کند، استاندار و فرماندار که بماند.

گفتگوی الف با صادق زیباکلام، استاد اصلاح طلب علوم سیاسی و پرویز سروری، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق مجلس؛ آیا مجلس همسو با دولت خوب است یا بد؟

صادق زیباکلام؛
تعلق دولت و مجلس به یک جناح، مغایر با اصول قانون اساسی و دموکراسی است
صادق زیبا کلام، تحلیلگر سیاسی نیز که پیش از این بارها به انتقاد از وزیر کشور به دلیل عدم تغییر استانداران که مجریان اصلی انتخابات هستند، پرداخته و انتخابات مجلس را دلیل این انتقادات عنوان کرده بود، حالا همسو سازی دولت و مجلس را ادعای اصولگرایان برای تخریب وجهه دولت دانست! او در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد اهداف اصلاح طلبان از همسو شدن مجلس و دولت اظهار داشت: اصلاح طلبان هدفی در این خصوص ندارند، این موضوع را اصولگرایان به راه انداختند که به مسئله اصلی و غیرقانونی شورای نگهبان سرپوش بگذارند. همه میدانند دولت نقش تعیین کننده ای چه در این انتخابات و چه در انتخابات گذشته نداشته و ندارد چراکه نقش تعیین کننده در انتخابات شورای نگهبان است که می تواند صلاحیت افراد را تایید یا رد کند. من فکر میکنم برخی اصولگرایان تعمدا به دنبال این هستند که نشان دهند مجلس باید با دولت باشد که این اشتباه است.

وی ادامه داد: هیچ اصلاح طلبی چنین اعتقادی ندارد که باید مجلسی همسو با دولت شکل بگیرد. اگر دولت و مجلس متعلق به یک جناح باشد مغایر با اصول قانون اساسی و تفکیک قوا است چراکه مجلس و دولت کار ویژه های زیادی دارند.

وکیل الدوله شدن نمایندگان شانتاژ اصولگرایان است
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در صورت شکل گیری یک مجلس صد در صد همسو با دولت، بیم تبانی و وکیل الدوله شدن نمایندگان وجود ندارد، افزود: این موضوع مغایر با دموکراسی و قدرت است. وکیل الدوله شدن نمایندگان به این معنی نیز شانتاژ اصولگرایان است که دولت را متهم و رد صلاحیت را در شورای نگهبان مخدوش کنند تا از این طریق مشکلات خود را بپوشانند.


پرویز سروری؛
مجلس ششم ناکار آمدترین مجلس بود که همسو با دولت عمل می کرد
پرویز سروری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف، در این خصوص نیز اظهار کرد: این تلقی که مجلس باید با دولت همراه باشد غلط است، دولت ملزم به اصول ارزش های انقلاب است و مجلس نیز اگر در مسیر ارزش‌های انقلابی حرکت کند، مجلس انقلابی خواهد بود که پوسیده و نخ نما نیست.

وی تصریح کرد: هر زمان که ما با همسویی دولت و مجلس مواجه می شویم، با رکود، سستی و حاشیه امنی برای دولتها ایجاد میشود که شاهد خسارت به منافع دولت و ملت میشویم لذا این تلقی که دولت و مجلس باید همسو باشند بسیار نابه جا و نادرست است.
این فعال اصولگرا به اقدامات مجلس ششم اشاره کرد و افزود: مجلسی که در دوره ششم شکل گرفت، ناکار آمدترین مجلس دوران انقلاب بود که همسو با دولت عمل میکرد و اینکه در حال حاضر چنین موضوعاتی مطرح می شود، همانند مواضع انتخاباتی روحانی است که می خواهند چنین شیوه ای را عملیاتی کنند.

اصلاح طلبان قبلاً می گفتند مجلس باید مستقل باشد، اما حالا...
سروری با بیان اینکه اصلاح طلبان در دوران گذشته به شدت به مجلس حمله میکردند، گفت: اصلاح طلبان در گذشته حملات بسیاری به مجلس هفتم و هشتم کرده و همواره مطرح می کردند که مجلس باید مستقل عمل کند و این مجلس نمی تواند به نفع مردم باشد اما امروز برعکس فکر می کنند و یکی از مسئولین بلند پایه دولت جلسه حزبی برگزار میکند و دفاتر انتخابات ریاست جمهوری را جمع میکند و یا اینکه یکی دیگر از مقامات بالا، در دفتر کارش، اعضای حزب خود را جمع میکند و در مسیر انتخاباتی مواضعی را مطرح می‌کند، که در شان دولت نیست لذا در حال حاضر دولت به دنبال مجلسی همراه با خود است.

وی ادامه داد: همه باید به دنبال مجلس انقلابی باشند، مجلسی که دفاع از نظام و مردم را در دستور کار خود قرار دهد، ما در سابقه تاریخی ایران، چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از انقلاب اسلامی همواره با وکیل الدوله هایی همراه بودیم که به دنبال منافع خود بوده و به منافع کشور و مردم توجه نمی‌کردند. امروز ما باید به دنبال مجلسی باشیم که با همراه با دشمنان نباشد و در مسیر آرمانهای نظام گام بردارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار