با تلاش شیمی پژوهان جوان اردبیلی محقق شد
ماده "اکسی کلریناسیون" به عنوان کاتالیست در چرخه تولیدات پتروشیمی کاربرد مهمی دارد. اما به دلیل تحریم ها کشورهای تولید کننده این ماده از فروش آن به کشورمان خودداری می کردند که باعث شد انگیزه های تولبد این ماده در داخل کشور افزایش یابد.
کد خبر: ۱۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵ 19 March 2015

شیمی پژوهان جوان اردبیلی با تولید کاتالیست "اکسی کلریناسیون" ایران را به سومین کشور تولید کننده این ماده در جهان تبدیل کردند.

به گزارش تابناک اردبیل، کاتالیست "اکسی کلریناسیون" به عنوان یک ماده تسریع کننده واکنش های شیمیایی پیش از این تنها در کشورهای آلمان و آمریکا تولید می شد که کاربرد فراوانی در صنعت پتروشیمی دارد.

این ماده شیمیایی پس از سه سال کار مداوم در شرکت دانش بنیان "شیمی پژوهان اردبیل" تولید و عرضه شده است.

خانم قبایی، مسئول تحقیقات و آزمایشگاه شرکت شیمی پژوهان اردبیل در این رابطه گفت: این ماده در واکنش های پتروشیمی کاربرد دارد وتوسط محققان اردبیلی تولید شده است.

وی ادامه داد: در سال 89 از ما درخواست شد روی کاتالیست پایه آلومینایی برای تولید کاتالیست اکسی کلریناسیون کار کنیم که خوشبختانه پس از سه سال کار تحقیقاتی موفق به تولید و عرضه این ماده شدیم.

خانم قبایی با خاطرنشان کردن اینکه اگر این ماده تهیه نمی شد فعالیت دو تا از واحدهای CNB پتروشیمی بندرعباس متوقف می شد، در تشریح اهمیت و کاربرد کاتالیست "اکسی کلریناسیون" افزود: این ماده به عنوان کاتالیست در چرخه تولیدات پتروشیمی کاربرد مهمی دارد. اما به دلیل تحریم ها کشورهای تولید کننده این ماده از فروش آن به کشورمان خودداری می کردند که باعث شد انگیزه های تولبد این ماده در داخل کشور افزایش یابد.

به گفته شهریار رحمانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان شیمی پژوهان اردبیل، این ماده مهم شیمیایی در شرایط تحریم علمی، تجهیزاتی و پژوهشی این ماده توسط محققان جوان اردبیلی تولید شده است.

به گفته وی این کاتالیست هم اکنون به دو صورت استوانه ای برای استفاده در پتروشیمی بندرعباس و بندر امام و به صورت پودری برای استفاده در پتروشیمی آبادان، غدیر و الوند تولید و عرضه می شود.

وی با بیان اینکه قرارداد تولید 15 تن از این ماده شیمیایی با شیمی پژوهان اردبیل منعقد شده است گفت: این میزان تا آخر خرداد سال آینده تولید و تحویل پتروشیمی سفارش دهنده می شود.

رحمانی افزود: در آزمایش های انجام شده مشخص شد که کاتالیست تولید شده در اردبیل، نسبت به مواد مشابه خارجی عملکرد بهتری دارد و 10 تا 15 درصد کیفیتش بهتر از مواد مشابه خارجی است.

حسین شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان برای تبدیل ایده هایشان به ثروت نیاز به حمایت مالی و سرمایه گذاری و زمان دارند گفت: طرح تولید کاتالیست جدید شیمی پژوهان اردبیل در پنجمین جشنواره سراسری که در اسفند ماه 93 برگزار شد به عنوان یکی از 15 طرح برتر کشوری مورد تقدیر قرار گرفت.

این شرکت پیش از این نیز "کربن اکتیو پوسته پسته" را برای اولین بار در جهان تولید و به ثبت رسانده بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
خدا قوت دست مریزاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار