بسته دانشگاه‌های تابناک اصفهان؛
تابناک: آیا تجلیل از پژوهشگران برتر از جنس تجلیل از اقشار و صنوف مختلف در دوره‌های مختلف است و یا با آن تفاوت و تمایزی نیز دارد؟.
کد خبر: ۱۵۳۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳ 29 December 2015

به گزارش تابناک اصفهان، دانشگاه ها یکی از مکان های مهمی هستند که می توانند در رشد و توسعه جامعه موثر باشد و از همین رو مورد توجه قرارگرفتن این مسئله که دانشگاه چه اهمیتی دارد می تواند در رشد و توسعه دانشگاه موثر باشد.

استان اصفهان یکی از استان هایی است که در زمینه دانشگاه فعال بوده و این نهاد های آکادمیک هم از لحاظ کمی و کیفی گستره خوبی در این استان دارند، با توجه به این مسائل، قصد داریم به بررسی اخبار و اتفاقات دانشگاهی استان بپردازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علون پزشکی اصفهان در شانزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی که با حضور مسئولان نظام سلامت برگزار شد،خوش درخشید.

در این جشنواره که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با حضور دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل برگزار شد، از برگزیدگان در سطوح دانشگاهی، ملی و بین المللی تقدیر شد.

دکتر رویا کلیشادی، یکی از تقدیر شدگان در سطح ملی بود که موفق شد در این زمینه لوح تقدیر دریافت نماید.

دکتر رویا کلیشادی استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(علوم بالینی) و دکتر احمدرضا دهپور استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران(علوم پایه) در بخش ملی و پرفسورفلورا پیوندی استاد دانشگاه میلان ایتالیا(علوم بالینی) و پرفسور فخرالدین جمالی استاد دانشگاه آلبرتا کانادا(علوم پایه) در بخش بین المللی به عنوان برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

ظهراب اداوی- رییس دانشگاه پیام نور فریدون‌شهر- با مقاله ISI تحت عنوان " گیاه پالایی خاک‌های آلوده به ضایعات نفتی توسط ارقام چمن آفریقایی (برموداگراس) " که در سال 2012 در مجله International journal of phytoremediation چاپ شد، در سال‌های 2013 و 2014 و 2015 از بین بیست مقاله برتر دنیا رتبه اول را کسب کرد.

رییس دانشگاه پیام نور فریدون‌شهر در مورد همکاری پالایشگاه‌ها برای عملی کردن این مقاله اظهار کرد: زمانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم از طریق یکی از اساتید با پالایشگاه اصفهان ارتباط برقرار کردم و این پالایشگاه نیز مواد مورد نیاز را در اختیار قرار داد و از این طرح استقبال کرد.

اداوی اضافه کرد: اما متأسفانه حمایت‌های مالی و معنوی از این تحقیق نشد و در حد مقاله باقی ماند. البته امیدوارم که در آینده همکاری لازم صورت گیرد.

مهدی ابطحی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره و نمایشگاه پژوهش و فناوری در دانشگاه اصفهان با بیان اینکه پژوهش و فناوری در استان باید بار دیگر توسط دانشگاه‌ها و مدیریت استان مورد ارزیابی و واکاوی مجدد قرار گیرد، اظهار کرد: باید به این پرسش‌ها پاسخ داده شود که آیا موضوع پژوهش و فناوری موضوعی جدی در تراز همان چیزی است که توسط رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید کرده‌اند و یا صرفاً تکلیفی است بر دوش نهاده شده که باید به هر شکل ممکن اجرایی شود؟ آیا تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر از جنس تجلیل از اقشار و صنوف مختلف در دوره‌های مختلف است و یا با آن تفاوت و تمایزی نیز دارد؟ آیا نمایشگاه‌های پژوهش تنها کشکول پر متاع هستند یا رسالت مشخصی را نیز دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه عموماً مسئولان استانی و مدیران وزارت خانه از نمایشگاه‌های پژوهش به عنوان امری مهم و جدی یاد می‌کنند، افزود: مدیران بالا دستی عموماً پژوهش را پیشران توسعه، تنها راه برون رفت از مشکلات مختلف، راهکار جدا شدن اتکای بودجه از درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز و خام فروشی می‌دانند اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد تجلیل از پژوهشگران هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه‌ها نیست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی و دبیر کمیته تجلیل از پژوهشگران برتر اصفهان در توضیح این دلایل ادامه داد: عدم استقبال پژوهشگران از ورود به عرصه نمایشگاه‌ها، عدم استقبال جدی از این نمایشگاه‌ها توسط مدیران و صاحب نظران و عدم ارتباط عموم دانشگاهیان از مراسم هفته پژوهش و وجود امتیازات متعدد وتو کننده در تعیین ملاک‌های انتخاب پژوهشگر برتر به رغم تلاش‌های جدی تیم امتیاز دهنده به پژوهش‌ها و مقالات ،تنها بخشی از معضلات و چالش‌هایی است که به شکل جدی در مسیر پژوهش و حتی گرامیداشت هفته‌ای به این نام وجود دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار