کد خبر: ۱۵۲۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲ 27 December 2015


مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه واردات میوه به نگاه کلان کشوری نیاز دارد، گفت: الگوی کشت و آمایش سرزمینی در کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ارجمند عین‌الدین در نشست نمایندگان ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی که امروز در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به بیماری‌های رایج در کشور که عمده آن‌ها به محصولات ناسالم بازمی‌گردد ضرورت برگزاری این جلسه احساس شد.

وی با بیان اینکه از منظر رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، وضعیت سلامت محصولات کشور ایران به نسبت سایر کشورها مطلوب‌تر است، افزود: این موضوع در حالی مطرح شد که نگاه اکثر مسئولان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی این‌گونه نبود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه گفتن این جمله "محصولات ارگانیک مطالبات مرفهین بی درد است و دنیا به این سمت پیش نمی‌رود"‌ از سوی رئیس سازمان حفظ نباتات، تصریح کرد: واقعیت این است که این جمله به هیچ عنوان درست نیست و باید فضایی ایجاد شود که انجمن ارگانیک کشور و افرادی با طرز فکر رئیس سازمان حفظ نباتات با ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی، نسبت به تصمیم‌گیری در این زمینه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مردم حق دارند بدانند محصولی که استفاده می‌کنند، تراریخته و دستکاری ژنتیکی شده است یا ارگانیک، گفت: متاسفانه در حال حاضر از 12 میلیارد دلار محصولاتی که وارد کشور می‌شود، 5.5 میلیارد دلار آن دستکاری ژنتیکی شده است.

ارجمند با اشاره به اینکه تراریخته به این معنا نیست که ژن‌های آنان مرتب شده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس باکتری با یک ژن جفت شده که در عالم طبیعت امکان چنین اتفاقی وجود ندارد و برای کنترل یک متغیر، دستکاری‌هایی انجام شده و پیامدهای بیولوژیک آن برای انسان، حیوانات و محیط زیست مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه استفاده از سم و کود یکی از دغدغه‌ها محسوب می‌شود، بیان کرد: جای تاسف دارد در کشوری که مقام معظم رهبری در بند 8 ابلاغیه اقتصاد مقاومتی اصرار به سالم سازی محصولات و انقلاب و صنعت سبز تاکید دارند، در کشور به کودهای شیمیایی همچنان یارانه داده می‌شود، درحالی که تولیدکنندگان ورمی کمپوست‌ها در حال ورشکستگی هستند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز با تاکید بر اینکه وزرات بهداشت در این زمینه آماری ارائه کرده که محتاطانه است و نمی تواند به آن‌ها استناد کرد، اظهار داشت: در این زمینه باید اظهار بی‌طرفی موضوع را رصد و آمار اعلام کند.

وی افزود: در این زمینه استناد به آمارهای جهانی نیز مورد قبول نیست چراکه در جهان بحث انقلاب سبز و مطالباتی در این زمینه که به دنبال کیفیت بیشتر هستند، توسط مراکزی مطرح می‌شود که علاوه بر فضای علمی، دارای فضای اقتصادی نیز هستند.

ارجمند با بیان اینکه شرکتی امریکایی وجود دارد که با صدها شرکت زیرمجموعه، 80 درصد بذرهای جهان را تولید می‌کند، اظهار داشت: اگر این شرکت به شعار خود مبنی بر از بین بردن فقر و گرسنگی معتقد باشند، به چه دلیل اجازه تولید دیگر کشورها از این بذرها را نمی‌دهند و می‌گویند براساس حقوق معنوی هرکسی از این بذرها استفاده کند، به دادگاه‌های جهانی شکایت می‌کنیم؟

وی با بیان اینکه اگر واقعا به دنبال محرومیت زدایی هستند، باید اجازه تولید توسط هر کشوری را بدهند، تصریح کرد: 80 درصد بذرها توسط این شرکت تولید می‌شود و درآمدها گاهی چند صد برابر می‌شود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز بیان کرد: این شرکت دستکاری‌هایی در محصول انجام می‌دهند که به طور دقیق مشخص نیست و هرکسی در برابر آن‌ها بایستد، پیشدستی کرده و شکایت می‌کنند و چنان وی را در مخمصه قرار می‌دهند که فرد مجبور به مصالحه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سلطه‌ای اقتصادی ایجاد کرده‌اند که برای هیچکس مقرون به صرفه نیست که در مقابل آن‌ها ایستادگی کند و به طور قطع دانشگاه ها را نیز در دست دارند و سرفصل دانشگاه‌های بزرگ دنیا را نیز آنان ترسیم می‌کنند.

ارجمند با اشاره به اینکه عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف این موضوع هستند، گفت: باید این دو گروه مناظره و گفت‌وگو داشته باشند و مردم نیز آگاه شوند که این محصولات دستکاری ژنتیکی شده است یا خیر.

وی با اشاره به اینکه نابود کردن بذرهای سایر کشورها از دیگر اقداماتی است که توسط این کشورها انجام می‌شود، اظهار داشت: زمانی که محصولی را دستکاری کرده و مالکیت معنوی آن را به دست آوردند، هر کشوری غیر از آن داشته باشد، محکوم به نابودی است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه بذرهای ما را در آلاسکا و بانک ژن که تا هزار و 800 سال ماندگاری دارند، قرار داده‌اند، افزود: در این راستا مابقی بذرها رو به نابودی است و اکثر بذرهایی که وارد کشور می‌شود مربوط به همین شرکت‌ها است که البته عقیم بودن نیز یکی از خاصیت‌های آنان است و در صورت کاشت نیز رشد نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: شبیه‌سازی در این حوزه نیز به سبب اینکه در حال حاضر جزء کشورهای تجارت جهانی محسوب نمی‌شویم مشکلی ندارند، اما به محض ورود به شبکه تجارت جهانی شکایت می‌کنند و صدها میلیارد دلار غرامت از ما درخواست می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر در کار آن‌ها دست نبریم نیز باید 5.5 میلیارد دلار از محصولاتی استفاده کنیم که ممکن است انواع مختلف بیماری‌ها مانند دیابت، سرطان و سقط جنین را به دنبال دارد.

ارجمند با بیان اینکه برخی به دنبال توجیه وضعیت موجود هستند، گفت: اکثر مسئولان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه از این وضعیت قانع نشدند و جلسه به نوعی یک طرفه بود و مخالفان این تفکر نیز باید در جلسه شرکت کنند.

وی در مورد قاچاق میوه نیز گفت: بحث واردات میوه متاسفانه در کشور ما به صورت لحظه‌ای است و پس از سفارش جلوی آن گرفته می‌شود و نگاه کلانی وجود ندارد که در سال جاری چه مقدار تولید داریم و این درحالی است که الگوی کشت و آمایش سرزمین نیز وجود ندارد و بر اساس یک اتفاق، مانند درخواست شب عید، تمامی معادلات بهم می‌ریزد و در صورت کمبود میوه بلافاصله دستور واردات آن صادر می‌شود و این از مشکلاتی است که در این حوزه وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار