سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول از تعیین حریم محوطه باستانی چغامیش خبر داد و گفت:تعیین حریم محوطه باستانی چغامیش با استفاده از یک فروند پهپاد انجام شد.
کد خبر: ۱۴۹۰۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱ 21 December 2015
چغامیش با هشت هزار سال قدمت نخستین منطقه در ایران می باشد که خط و کتاب در آنجا پیدا شده است.

یعقوب زلقی افزود:به منظور جلوگیری از سوء استفاده احتمالی و تخریب آثار باستانی با پیگیری صورت گرفته حریم محوطه باستانی چغامیش از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان و با استفاده از یک پهپاد تعیین شد.

وی مساحت محوطه باستانی چغامیش را 15 هکتار عنوان کرد و گفت:الحاقات دیگری نیز با فاصله از آن وجود دارد.

زلقی با بیان اینکه در این طرح دو منطقه فضیلی و چغامیش تعیین حریم شدند افزود:علاوه بر تپه اصلی چغامیش که به ثبت ملی رسیده 10 تا 15تپه دیگر نیز که جزء حریم این محوطه باستانی می باشند در این برنامه به طور دقیق تعیین حریم شدند.

زلقی با اشاره به اینکه تعیین حریم محوطه باستانی چغامیش با استفاده از بهترین امکانات و ادوات میراث فرهنگی انجام شده است گفت:در گذشته حریم محوطه اصلی چغامیش بین 25 تا 30 هکتار بوده است که به دلیل دخل و تصرف صورت گرفته و عدم تعیین حریم اکنون به حدود نصف کاهش یافته است.

وی اظهار کرد:با تعیین حریم این منطقه باستانی اطلاعات این محوطه لحظه به لحظه رصد شده و پایش های لازم و مانیتورینگ صورت می گیرد و امکان سوء استفاده ،تخریب و تصرف این محوطه ارزشمند تاریخی از این پس وجود نخواهد داشت.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول اظهار کرد:برای انجام مطالعات میراث فرهنگی،حفاظت و پژوهش تعیین حریم محوطه باستانی چغامیش ضروری می باشد.

یکی از تپه های باستانی چغامیش اوایل امسال از سوی یکی از کشاورزان محلی تخریب و تسطیح گردید.

سایت باستانی چغامیش واقع در دشت خوزستان در دوران خود دارای خانه های خشتی بوده و در این منطقه فعالیت های کشاورزی، بازرگانی و اقتصادی صورت می گرفت.

در این تپه ها آثار یک شهر باستانی ساخته شده از خشت های پخته متعلق به عصر پیدایش خط مشاهده شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار