نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی بااشاره به رای نیاوردن کلیات لایحه مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد تجاری اینچه برون این شهرستان در مجلس، گفت: این لایجه پس از بررسی در کمیسیون ها، دوباره درصحن علنی رای گیری می شود.
کد خبر: ۱۴۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 21 December 2015
دکتر سلیمان عباسی یکشنبه شب در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رای نیاوردن کلیات لایحه تعدادی از مناطق آزاد و مناطق ویژه، به علت مخالفت دو طیف از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود. 
وی گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس به دلیل کثرت مناطق آزاد و مناطق ویژه ذکر شده در لایحه دولت و فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای ایجاد این مناطق به آن رای منفی دادند و عده ای دیگر از نمایندگان نیز خواستار گنجاندن شهر یا منطقه خود ذیل این لایحه بودند و به همین دلیل با آن مخالفت کردند. 
عباسی بابیان اینکه درجلسه امروز مجلس شورای اسلامی هیچ منطقه آزاد یا منطقه ویژه ای به صورت انفرادی مورد بحث و تبادل نظر قرار نگرفت که به آن رای مثبت یا منفی بدهند، اضافه کرد: کثرت مناطق آزاد و ویژه ذکر شده در لایحه و فراهم نبودن زیرساخت ها و خواسته دیگر نمایندگان مبنی گنجاندن شهر یا منطقه خود ذیل این لایحه، علت اصلی مخالفت با کل لایحه بود. 
وی تصریح کرد: براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی چنانچه کلیات لایحه ای در صحن مجلس رای نیاورد، با امضای 50 نماینده این لایحه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون ها ارجاع و مجددا درصحن علنی مجلس مطرح می شود. 
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کار جمع آوری امضا برای بررسی بیشتر لایحه مناطق آزاد در کمیسیون ها آغاز شده و در چند روز آینده با تکمیل امضاها تقدیم هیات رئیسه مجلس می شود. 
عباسی، تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون گنبدکاووس درجریان سفر آذرماه 1393 رئیس جمهور و هیات دولت به گلستان را برای جبران تمام عقب ماندگی های صنعتی و اقتصادی این استان بویژه منطقه گنبدکاووس بسیار مهم دانست و یادآور شد: تصویب این لایحه، گامی مهم درتوسعه و رونق اقتصادی و مهمتر از آن رفع معضل بیکاری این استان خواهد بود. 
شهرستان مرزی گنبدکاووس با افزون بر 325 هزار نفر جمعیت در شرق گلستان واقع است و منطقه آزاد تجاری اینچه برون در این شهرستان در منطقه گمرک اینچه برون که تنها مرز تجاری و مسافری زمینی استان گلستان با ترکمنستان است، قرار دارد. 
لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد که حاصل تجمیع پنج لایحه دولت و نظرات نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی بود، روز گذشته به دلیل آنچه مغایر بودن با برنامه پنج ساله توسعه پنجم کشور نامیده شد، در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد. 
این لایحه برای تصویب در صحن علنی دست کم به رای دو سوم نمایندگان حاضر در جلسه نیاز داشت ولی از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه امروز 117 نفر موافق، 85 نماینده مخالف و 8 رای ممتنع دادند که در نتیجه به تصویب نرسید. 
علاوه بر لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در اینچه برون از توابع استان گلستان، مناطق مهران، اروند، بانه و مریوان، اردبیل، بوشهر و سیستان نیز رای نیاورد در حالیکه پیش از این در کمسیون های تخصصی تصویب شده بود. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار