از استعداد شهرستان ساحلی گمیشان در کرانه شرقی دریای خزر برای پرورش شتر در ایجاد فرصت های شغلی غفلت شده است.شهرستان گمیشان با اقلیم خاص و بیابان های وسیع از سالیان دور به عنوان یکی از مراکز مهم پرورش شتر کشور و معدود مکان های شمال کشور در این رابطه مطرح بوده است.
کد خبر: ۱۴۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴ 19 December 2015
به نوشته این پایگاه، شهرستان گمیشان با اقلیم خاص و بیابان های وسیع از سالیان دور به عنوان یکی از مراکز مهم پرورش شتر کشور و معدود مکان های شمال کشور در این رابطه مطرح بوده است.
یاور حاجی طریک یکی از پرورش دهنگان و واردکنندگان قدیمی شتر در گمیشان می گوید فقط داشتن یک شتر خوب و سالم می تواند یک زندگی معمولی را به راحتی تامین کند.
خرید و فروش شتر و شیر و دوغ آن تا چند سال گذشته رونق بسیار خوبی در منطقه داشت ولی به دلیل محدودیتی که اداره دامپزشکی در دادن مجوز برای وارد کردن شتر ایجاد کرده است دیگر مثل گذشته خیلی از افراد از جمله خود من نمی توانیم به راحتی شتر از شهرهای خراسان شمالی وارد کنیم و این محدودیت عرضه موجب افزایش قیمت شتر و کاهش رونق بازار آن شده است.
در کنار پرورش شتر، ایجاد کارخانه فرآوری شیر و بسته بندی گوشت در گمیشان هم می تواند به رونق خرید و فروش این حیوان ارزشمند کمک کند.
گاه شیر تولیدی شترهایمان از بازار مصرف کوچک خودمان در روستا بیشتر است و برای جلوگیری از تباهی تولید مجبوریم شیر و دوغ را رایگان بین همسایه ها تقسیم کنیم.
تولیدات شتر فقط غذا نیست بلکه دوا هم هست و در سلامت و درمان انسان نقش اساسی دارد.

منبع: ساحل گمیشان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار