گزارش فارس از تمهیدات کنکوری آموزش و پرورش قزوین
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: این استان سال گذشته در رتبه کنکور کشور، جایگاه 14 و 15 را به خود اختصاص داده بود که در سال جاری نیز این روند به رتبه 11 کشور بهبود یافته است.
کد خبر: ۱۴۷۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵ 19 December 2015
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، وجود توان بالای علمی در نظام آموزشی، نیازمند تلاش مستمر مسئولان حوزه آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها است.

ارتقای توان علمی دانش‌آموزان و گرایش روزافزون آن‌ها به برنامه‌های علمی و تحقیقاتی اهمیت فراوانی دارد و انجام فعالیت‌هایی که علاقه گروه‌های سنی پایه را به سوی امور پژوهشی افزایش می‌دهد، می‌تواند در راستای توسعه توان دانش‌آموزان مفید و مؤثر باشد.

تداوم اقدامات تشویقی و برنامه‌هایی که منجر به توسعه توان علمی دانش‌آموزان می‌شود، اثربخش شدن تلاش چند ماهه نوجوانان دانش‌آموز و مربیان آن‌ها را به همراه دارد.

استان قزوین در چند سال گذشته با برنامه‌های اجرا شده از سوی مربیان مراکز آموزشی و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی به صورت مستمر در عرصه‌هایی مانند کنکور و امتحانات پایان سال با رشد روبرو بوده است.

افزایش رتبه‌های کنکور و ارتقای معدل‌های دانش‌آموزان در پایان سال تحصیل به خصوص در دوره متوسطه جزو اقدامات، برنامه‌های مستمر و اهداف بسیاری از مسئولان آموزش و پرورش و مربیان واحدهای آموزشی را تشکیل می‌دهد.

* ارتقای توان علمی، در افزایش استقلال جامعه مؤثر است

محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش در خصوص لزوم تلاش گروه‌های سنی پایه برای توسعه و پیشرفت مستمر در عرصه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی اظهار کرد: به دلیل انجام اقدامات پژوهشی و مطالعاتی مستمر، موجب تجلیل از دانش‌آموزان برتر امروز استان قزوین شده است.

وی بیان کرد: کسب موفقیت امروز از سوی دانش‌آموزان که منجر به ارتقای جایگاه استان قزوین در عرصه کنکور شده است بسیار ارزشمند بوده، اما بخشی از چشم‌انداز پیش روی دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به انجام اقدامات گسترده تحقیقاتی و پژوهشی از سوی دانش‌آموزان و مربیان مراکز آموزشی، امروز افق و چشم‌انداز روشنی را مقابل خود می‌بینیم.

این مسئول ادامه داد: در دوران شاهنشاهی و حکومت‌های وابسته به استعمارگران، مردم جامعه، به دلیل سایه سنگین استبداد، امکان دفاع از حقوق خود را نداشتند اما امروز به برکت خون شهدا و ایثارگران، احساس استقلال در جامعه افزایش یافته است.

فاضل اضافه کرد: زمانی که ملتی تصمیم به استقلال اجتماعی و سیاسی داشته باشد باید مقابل زورگویان جهان نیز بایستد و با ظلم مبارزه کند.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش مناسب‌ترین شکل و راهکار مبارزه با نظام سلطه و استکبارگران جهان، ارتقای جایگاه علمی و تحقیقاتی کشور است تا با بهره‌مندی از توانمندی‌های آموزشی، زمینه رشد و پیشرفت فراهم شود.

وی افزود: تنها با افزایش توان نظامی و تحکیم لایه‌های دفاعی، اقتدار کشورها به دست نمی‌آید بلکه توسعه توان علمی و آموزشی نیز می‌تواند نقش قابل توجهی در پیشرفت ظرفیت یک جامعه در اقتدار داشته باشد.

فاضل مطرح کرد: توجه روزافزون به برنامه‌های پژوهشی و تحقیقاتی که نیازهای مختلف جامعه را به کارشناسان خارجی کاهش می‌دهد باید از سوی عموم مردم و مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش یادآور شد: در راستای توسعه و پیشرفت جامعه و بی‌نیاز شدن از نظام سلطه، تنها تصمیم گرفتن برای امور پژوهشی کافی نیست بلکه باید در زمان کوتاهی باید اقدامات گسترده‌ای در عرصه‌های تحقیقاتی انجام داد.

این مسئول تأکید کرد: دوران زندگی هر فرد، برای انجام و پیگیری فعالیت‌های پژوهشی، مدت کوتاهی است و باید دانش‌آموزان روند برنامه‌های آموزشی خود را به صورت جدی‌تر دنبال کنند.

فاضل خاطرنشان کرد: کسانی که موفق شدند زمان را در دست بگیرند، موفق‌ترین افراد جامعه محسوب می‌شوند که می‌توانند علاوه بر تأمین نیازهای خود، جامعه و مردم دیگر را نیز به سوی سعادت سوق دهند.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توجه مردم به هدفمند شدن زندگی عنوان کرد: افرادی که هدف مشخصی را برای زندگی خود ترسیم نمی‌کنند، علاوه بر عدم موفقیت در عرصه‌های مختلف، منزوی نیز می‌شوند؛ این امر برای جامعه نیز قابل بررسی است چراکه جامعه هدفمند موفق می‌شود.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی افراد به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت در زندگی به برنامه‌های اجتماعی مردم سمت و سو می‌دهد و زمینه تحقق پیشرفت و توسعه را فراهم می‌کند.

فاضل عنوان کرد: با اظهار تأسف برخی از مردم، تنوع بی‌هدف در برنامه‌های خود ایجاد می‌کنند که نمی‌تواند نتیجه مطلوبی را برای چنین افرادی انتظار داشت.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش، انجام اقدامات مناسب در زمان مطلوب، یکی از ویژگی‌های افراد هدفمند دانست و تصریح کرد: عدم توجه به امور برنامه‌ریزی شده و انجام فعالیت‌های پراکنده مستمر موجب بروز آسیب در روند سایر بخش‌های جامعه می‌شود.

* پایگاه کنکور در قزوین راه‌اندازی می‌شود

سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در این خصوص اظهار کرد: ارتقای توان روزافزون دانش‌آموزان و گروه‌های سنی پایه اهمیت فراوان دارد و این امر به صورت مستمر از سوی مسئولان آموزش و پرورش مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که از سوی مسئولان آموزش و پروش در استان قزوین برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود توجه به ارتقای کیفی فعالیت‌های آموزشی با هدف بهبود معدل دانش‌آموزان و کسب رتبه‌های برتر کنکور سراسری صورت می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: 6 کلیدواژه برنامه‌ریزی، مشارکت، تحول مدیریت، نظارت کارآمد، نشاط و نماز، محور برنامه‌ها و اقدامات مسئولان و معاونان حوزه آموزش و پرورش استان قزوین را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین یادآور شد: این استان سال گذشته در رتبه کنکور کشور، جایگاه 14 و 15 را به خود اختصاص داده بود که در سال جاری نیز این روند به رتبه 11 کشور بهبود یافته است و اطمینان داریم می‌توان در سال جاری با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان قزوین به جایگاه بسیار بهتری نیز دست یابیم.

قاسمی اضافه کرد: تلاش می‌شود یک پایگاه کنکور در استان قزوین راه‌اندازی شود تا با ارائه مشاوره به دانش‌آموزان متقاضی کنکور، آموزش به مربیان و معلمان، و تدوین و طراحی کتب آموزشی مطلوب زمینه کسب رتبه‌های برتر کنکور نیز فراهم شود.

این مسئول با اشاره به ضرورت مطلوب بودن کیفیت آموز در سال پایانی دوره متوسطه تشریح کرد: این شاخص بیانگر توان بالای آموزشی استان قزوین است که در این شهر از ویژگی‌های مطلوبی برخوردار است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: اکنون میانگین معدل تمامی دانش‌آموزان افزایش یافته و تعداد نوجوانان دارای معدل بالای 17 استان نیز با رشد مواجه بوده است.

قاسمی مطرح کرد: رتبه‌های زیر هزار در کنکور سراسری از استان قزوین افزایش یافته که علاوه بر آن تعداد چهار نفر از دانش‌آموزان قزوینی نیز رتبه زیر 100 را در کنکور اخیر کسب کردند.

وی افزود: دانش‌آموزان باید برای دستیابی به پیشرفت آموزشی به الگوهای تحقیقاتی و علمی مورد نظر مربیان فعال در مراکز آموزشی توجه و معلمان نیز از روش‌های نوین تدریس استفاده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه تحقیق و پژوهش لذت فراوانی دارد، ادامه داد: گروه‌های سنی پایه با گرایش به برنامه‌های تحقیقاتی مناسب با نیاز و سن خود، می‌توانند در ارتقای توان علمی خود گام بردارند.

* در هیچ کلاس کمک‌آموزشی شرکت نکردم

سامان فردی‌پاکدهی دارنده برترین رتبه کنکور سراسری رشته ریاضی در استان قزوین با اشاره به روند درس خواندن خود پیش از برگزاری کنکور اظهار داشت: بنده با اعتماد به برنامه‌های آموزشی معلمان مدارس، اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای را انجام دادم.

وی بیان کرد: برنامه جدی بنده برای شرکت در کنکور سراسری از یک فصل قبل از آغاز دوره پیش دانشگاهی پیگیری و دنبال کردم که منجر به سرعت یافتن درس خواندن و بهبود روند برنامه‌ریزی مطالعاتی شد.

فردی‌پاکدهی تصریح کرد: برای اثربخشی مطلوب در برنامه‌های آموزشی به تصمیمات، مشاوره‌ها و روش‌های تدریس و آموزش معلمان اعتماد کردم و بر اساس برنامه‌های ارائه شده در مدرسه فعالیت خود را ادامه دادم.

دارنده برترین رتبه کنکور سراسری رشته ریاضی در استان قزوین افزود: تنها برنامه‌ها و کلاس‌های کمک‌آموزشی بنده در قالب محیط مدرسه انجام شده است که تلاش بالای معلمان، سطح بالای آموزشی استان قزوین و پیگیری مستمر بنده در زمینه برنامه‌های مطالعاتی را نشان می‌دهد.

فردی پاکدهی اضافه کرد: والدین  بنده، محیط خانه را برای درس خواندن آرام و مناسب قرار دادند که موفق شدم روزانه به صورت برنامه‌ریزی شده و مدون، 12 ساعت درس بخوانم.

وی یادآور شد: انتخاب رشته بنده برای حضور در دانشگاه بر عهده خودم قرار داده شده بود و خانواده این اختیار را به من داده بودند که با تفکر و سنجش علاقه و توان خود، در یک رشته مناسب ادامه تحصیل دهم.

دارنده برترین رتبه کنکور سراسری رشته ریاضی در استان قزوین مطرح کرد: اکنون با توجه به علاقه و توان خود برای ادامه تحصیل در دانشگاه و مشورت صورت گرفته با خانواده و معلمان، تصمیم به ورود به رشته برق در دانشگاه صنعتی شریف گرفتم.

* لزوم تداوم و برنامه‌ریزی مسئولان و خانواده‌ها با روند آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان

مطابق این گزارش دانش‌آموزان استان قزوین توان گسترده برای ایفای نقش در عرصه‌های کنکور و ارتقای معدل در مقاطع تحصیلی را دارند که با برنامه‌ریزی و همکاری مسئولان آموزش و پرورش این استان و تلاش نیروهای فرهنگ توانمند مکان ایفای نقش بیشتر نوجوانان و جوانان و حضور در حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی فراهم می‌شود.

تعداد دانش‌آموزان متقاضی شرکت در کنکور سراسری که با تلاش خود و برنامه‌ریزی خانواده و معلمان به رتبه‌های مطلوب دست پیدا می‌کنند، مطابق آمار ارائه شده از سوی مسئولان مربوطه در سال‌های گذشته به صورت مستمر رشد یافته و برنامه‌های ویژه کنکور با علاقه بیشتری به وسیله دانش‌آموزان دنبال می‌شود.

اجرای برنامه‌های مدون و جامع که می‌تواند روند فعالیت‌های دانش‌آموزان را در اقدامات تحصیلی و آماده‌سازی برای کنکور بهبود بخشد، اهمیت فراوانی دارد که باید از سوی مسئولان آموزش و پرورش استان قزوین و خانواده‌ها مورد توجه و پیگیری قرار گیرد تا جایگاه علمی و تحقیقاتی این استان افزایش یابد.

انتهای پیام/77017/ج30/پ3003

http://fna.ir/I98MBW

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار