در روز سوم تجمع بازاریان مرکز شهر، شورای اسلامی شهر اهواز طرح جمع آوری و ساماندهی دستفروشان این کلانشهر را تصویب کرد.
کد خبر: ۱۴۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶ 08 December 2015
در پی تجمع بیش از 200 نفر از کسبه مرکز شهر در مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر اهواز، این شورا دوشنبه در یکصد و پانزدهمین جلسه علنی خود، طرح جمع آوری و ساماندهی دستفروشان این کلان شهر را تصویب کرد.

کسبه بازار نادری سومین روز است که در اعتراض به حضور دستفروشان بازارا را تعطیل کرده اند.

روز اول و دوم تجمع در مقابل ساختمان فرمانداری اهواز برگزار شد و این تجمع سومین روز در مقابل ساختمان شورا و با حضور در صحن علنی ادامه یافت. امروز تعدادی از کسبه بازار امام و طالقانی نیز به این جمع اضافه شده بودند.

با توجه به تاخیر هشت عضو شورا و به حد نصاب رسیدن اعضا برای رسمی شدن جلسه، تریبون در ابتدا به نمایندگان بازاریان سپرده شد تا مطالبه خود را طرح کنند.

قاسمی یکی از کسبه بازار نادری در این نشست، عملی شدن وظایف شورای شهر در جمع آوری دستفروشان از مرکز شهر را خواستار شد.

وی افزود:انتظار داشتیم شورای شهر در روزهایی که تجمع برگزار شده بود، نشست اضطراری برگزار کرده و مشکل کسبه را حل کند اما هیچگونه عکس العملی از ایشان ندیدیم.

قاسمی با بیان اینکه شورای شهر باید امانتدار آرای مردم باشد، اظهار کرد:به دلیل کساد شدن کار، در این چند سال، بازاریان قدیمی اهواز از این شهر مهاجرت کرده اند.

وی اضافه کرد:چهار سال است که به شورای شهر و تمامی دستگاه های مرتبط مراجعه کردم اما نتیجه ای نگرفته ام این در حالی است که شورا ظیفه قانونی دارد که شهرداری را مکلف به رفع سد معبر کند.

به گفته وی، عملکرد شورا در حمایت از بازاریان و رعایت حقوق آنها منفی بوده است.

مینوی یکی دیگر از کسبه بازار نادری نیز در این جلسه با اشاره به پیگیری هایی که انجام شده گفت:شورای شهر و فرمانداری اهواز رسیدگی به موضوع دستفروشان را به یکدیگر واگذار می کنند و خود اقدامی در این باره نکرده اند، بنابراین ضروری است که شورا به صورت عملی موافقت خود را اعلام کند و از فرمانداری اهواز در این زمینه پیشتیبانی کند.


***** موافقان ساماندهی دستفروشان

علی ناصری عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اهواز در این نشست با اشاره به جلسه با نمایندگان بازاریان و فرماندار گفت:دستفروشی واقعیتی انکارناپذیر در دنیاست اما ساماندهی شده تا مشکلی ایجاد نشود.

ناصری اضافه کرد:شهرداری و فرمانداری اهواز قرار بود طرح جمع آوری دستفروشان را اجرا کنند اما بعد از حادثه خودسوزی یکی از دستفروشان در خرمشهر، قرار شد مشکل دستفروشی با تفاهم با کسبه حل شود.

وی با بیان اینکه حق را به کسبه می دهم، اظهار کرد:علیرغم اینکه می دانیم دستفروشان از بیکاری به این کار روی آورده اند و باید معیشت خانواده را تامین کنند اما این دلیل نمی شود که حق بازاریان پایمال شود.

حجت الاسلام کاظم سواری عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست، ساماندهی دستفروشان را نیازمند برنامه ریزی دانست.

وی افزود: طرح ساماندهی دستفروشان قرار بود از سوی شهرداری اجرا شود اما در دو نوبت از سوی استاندار خوزستان و فرمانداری اهواز لغو شد.

سواری با بیان اینکه معتقد هستیم دستفروشان شهروند هستند، اظهار کرد:جمع آوری دستفروشان با ساماندهی متفاوت است و ما با ساماندهی دستفروشان موافقیم.

وی تاکید کرد:فرماندار اهواز به عنوان نماینده دولت باید طرح ساماندهی دستفروشان را در شورای تامین شهرستان مصوب و به شهرداری ابلاغ کند تا بتوان آن را اجرا کرد.

سبزعلی دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز با اعلام موافقت با طرح ساماندهی دستفروشان گفت:فرمانداری باید مسئولیت کار را بر عهده بگیرد و این کار تنها با تصویب شورای تامین قابل اجراست همانطور که در موارد قبلی طرح جمع آوری CD، مقابله با بمب گذاری، دعوای دو طایفه و اغتشاشات اهواز شورای تامین طرح هایی را مصوب کرد.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح، اراده ای قوی خارج از سیاسی کاری نیاز دارد.

ناجی سواری دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز با اشاره به طرح ساماندهی بازار کیان گفت:پس از گفت وگو با دستفروشان بازار کیان، طرح ساماندهی آنها جنب بازار فردوس اجرا شده است.

وی گفت: از فرماندار می خواهیم که تدبیر بازار کیان را برای دستفروشان نادری هم اجرا کند.

در نهایت طرح اعضای شورای اسلامی شهر اهواز برای اقدام شهرداری نسبت به جمع آوری و ساماندهی دستفروشان اهواز به ویژه هسته مرکزی شهر با رای شورای تامین به تصویب رسید.

* ***طرح 25 روزه جمع آوری دستفروشان

یعقوب ممبینی مشاور شهردار اهواز نیز در این نشست با اشاره به جلسه شورای تامین استان که برای جمع آوری دستفروشان در استانداری تشکیل شده بود، گفت:در این جلسه مقرر شد که جمع آوری دستفروشان تا پایان آذر و حداکثر تا نهم دی به انجام برسد.

اسکندر زنگنه، جانعلی خورشیدی و زیبا صالح پور نمایندگان شورا در شورای تامین استان بودند.

اسکندر زنگنه در این باره توضیح داد:در اهواز سه هزار تا پنج هزار نفر به عنوان دستفروش کار می کنند و 80 هزار نفر نیز کسبه دارای پروانه هستند.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی و ناامن کردن جو برای حضور دستفروشان در مرکز شهر از روز سه شنبه آغاز می شود، افزود: قرار است برنامه زمان بندی برای جمع آوری دستفروشان ارائه شود.

بر اساس این گزارش، یکصد و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز در یک ساعت اولیه به دلیل غیبت هوشنگ شیرمردی، جانعلی خورشیدی، حسین حیدری، اسکندر زنگنه، هدایت ممبینی، حجت مظفری، زیبا صالح پور و مریم ابریشم کار به حد نصاب نرسید و رسمیت نداشت اما در ادامه به جز مریم ابریشم کار، سایر غایبان در جلسه حاضر شدند.

این جلسه به دلیل طرح مساله کسبه بازار مرکزی اهواز، نطق معمول سه ناطق پیش از دستورکار انجام نشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار