رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اردبیل:
عیسی شاهی زارع با بیان اینکه از بین رفتن فکر اقتصادی از طریق اصلاحات ارضی ونیز عدم خروج کشاورزی از وضعیت معیشتی به وضعیت اقتصادی باعث تفکر معیشتی می شود افزود: کشاورز به دلیل عدم آگاهی از بازار هدف، قادر به درجه بندی محصول نبوده لذا وجود خدمات بازرگانی تحت نظر سازمان تعاون روستائی به منظور در دست گرفتن بازار محصولات کشاورزی لازم و ضروری می باشد.
کد خبر: ۱۳۸۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۹ 03 December 2015

چهارمین جلسه کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب منابع طبیعی وصنایع غذائی اتاق بازرگانی اردبیل با دستور جلسه بررسی مشکلات و موانع مربوط به تولید، نگهداری و بازاریابی محصولات سردرختی استان برگزار شد.

به گزارش تابناک اردبیل، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اردبیل، با توجه به اهمیت و گستردگی باغات در شمال و جنوب استان که بخش اعظمی از اقتصاد کشاوزی استان را پوشش می دهند،گفت: طی جلسات متعدد و مکرر و به صورت تخصصی مباحث اقتصاد محصولات سردرختی در زمینۀ تولید، انبار، به ویژه بازار صادرات و ... مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پیشنهادات به صورت مکتوب به دستگاه های ذی ربط و مراجع تصمیم گیری ارسال می شود. 

درجه بندی نکردن محصول به دلیل عدم آگاهی ازبازار هدف

عیسی شاهی زارع با بیان اینکه از بین رفتن فکر اقتصادی از طریق اصلاحات ارضی ونیز عدم خروج کشاورزی از وضعیت معیشتی به وضعیت اقتصادی باعث تفکر معیشتی می شود افزود: کشاورز به دلیل عدم آگاهی از بازار هدف، قادر به درجه بندی محصول نبوده لذا وجود خدمات بازرگانی تحت نظر سازمان تعاون روستائی به منظور در دست گرفتن بازار محصولات کشاورزی لازم و ضروری می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به عدم پایداری تشکل های ایجاد شده توسط سازمان های مختلف،لازم است که تشکل ها به صورت مردم نهاد تشکیل و ثبت آن در محل اتاق انجام پذیرد.

شاهی زارع لزوم تشکیل جلسات متوالی نسبت به موضوع محصولات سردرختی استان با توجه به اهمیت و گستردگی سطح باغات در استان و ضرورت تعریف استانداردهای ویژه و برندسازی برای محصولات سردرختی استان در راستای توسعۀ صادرات محصولات و ضرورت ایجاد تشکل های مرتبط با موضوع توسعۀ کشت ارگانیک محصولات باغبانی و امور باغداری در راستای رفع مشکلات و طرح مؤثر مباحث صنفی و ارتقای سطح خدمات قابل ارائه از طرف سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستائی استان و همچنین برگزاری جشنوارۀ سیب و انگور مشکین به منظور نشان دادن کیفیت، توانمندی و توسعۀ مصرف سرانۀ این محصولات با همکاری اتاق، بهره برداران و تشکل های باغداری پشنهاد داد.

در ادامه مدیرامور باغبانی استان با اشاره به سطح باغات استان که 39500 هکتار می باشد، میزان تولید محصول سال جاری ( که سال بارآور باغبانی نیز می باشد ) در حدود 280000 تن، نسبت به میزان تولید محصول سال گذشته ( که در اثر سرمای دیررس 70000 تن بوده ) رقم قابل توجهی نمی باشد تصریح کرد: استان اردبیل از لحاظ میزان تولید رتبۀ 16 و از لحاظ سطح رتبۀ 18 را در سطح کشور دارا بوده و از لحاظ سالم بودن و کیفیت در تولید میوه بالاترین رتبه را داراست.

عدلی عمده ترین مشکلات استان برای صادرات میوه را عدم یک دست بودن و درجه بندی میوه ها و کمبود صنایع تبدیلی ذکر کرد و اظهار داشت: که با تبدیل محصول می توان مانع افت قیمت شد.

وی تصریح کرد: حدود 95-90 درصد میوه های استان رومیزی هستند که با این کیفیت و حجم تولید نمی توان میوه ها را به صنایع تبدیلی تحویل داد چرا که مقرون به صرفه نمی باشد.

در این جلسه مدیرسازمان جهاد کشاورزی مشکین شهربا بیان اینکه از بزرگ ترین مزیت های استان اردبیل بحث باغ و تولید محصولات باغی می باشند گفت: به منظور تولید میوه های سردسیری وجود عواملی از جمله؛ ارتفاع از سطح دریا، آب، نیز به منظور کیفیت بخشی میوه ها از لحاظ رنگ، طعم و میزان قند، اختلاف دمای شب و روز ضروری می باشد.

احمد شهریار با توجه به قابلیت بالغ بر 14000 هکتار سطح باغات در شهرستان مشکین، ارزش اقتصادی تولید میوه در شرایط عادی بیش از 500 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: که به عنوان چرخۀ اقتصاد مشکین در نظر گرفته می شود بنابراین ضروری است که اهتمام و حساسیت لازم در زمینۀ تولید، صادرات، انتقال و ... به کار گرفته شود.

مدیرتنظیم بازار محصولات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه با پیکره ای مواجه هستیم که اعمال سیاست های حمایتی به صورت همسان، عدالت نگر و جامع نگر در آن صورت نپذیرفته است، افزود: تولید به مانند زنجیری است که فرهنگ کشاورزی، صنایع تبدیلی، اقلیم، بازار، آب، سیاست های حمایتی، نوع رقم، الگوی کشت و ... به عنوان بندهای زنجیر بوده و نقطۀ ثقل آن هزینه می باشد که در نظام بهره برداری این روش جوابگو نمی باشد.

خلیل نیکشاد همچنین با یادآوری بسته های حمایتی که برای کشاورزی به عنوان مادر اقتصاد است ولی از عدم حمایت این بسته ها اظهار تاسف کرد و در ادامه، به دستورالعمل مقام عالی وزارت به مدیریت سازمان تعاونی روستائی استان به عنوان مسئول خرید و اعلام نیاز میوۀ شب عید به میزان 1200 تن مرکبات شامل پرتقال و 500 تن سیب و بحث انباشت و ذخیره سازی اشاره کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار