قره سید رومیانی با رد ادعای وزارت خارجه آمریکا مطرح کرد:
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه برجام از نظر حقوقی الزام آور نیست گفت: با توجه به برخی موردهای بین المللی که دردیوان بین المللی دادگستری مطرح شده مانند ماجرای لاکربی، و پرونده امارات علیه بحرین تشخیص داده شد حتی اگر سندی امضا نشده باشد روح مذاکرات الزام آور است و طرفین ملزم به اجرای آن هستند بنابراین از لحاظ حقوق بین الملل به نظر می رسد برجام الزام آورتعهد آوربرای طرفین است.
کد خبر: ۱۳۶۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵ 28 November 2015
به گزارش تابناک تبریز از خانه ملت،عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه برجام از نظر حقوقی الزام آور نیست گفت: با توجه به برخی موردهای بین المللی که دردیوان بین المللی دادگستری مطرح شده مانند ماجرای لاکربی، و پرونده امارات علیه بحرین تشخیص داده شد حتی اگر سندی امضا نشده باشد روح مذاکرات الزام آور است و طرفین ملزم به اجرای آن هستند بنابراین از لحاظ حقوق بین الملل به نظر می رسد برجام الزام آورتعهد آوربرای طرفین است.

میر هادی قره سید رومیانی  با اشاره به نامه وزارت خارجه آمریکا به مایک پومپئو، نماینده کنگره، مبنی بر اینکه ایران تفاهم هسته ای را امضاء نکرده است و این سند از نظر حقوقی الزام آور نیست گفت: یک معاهده یا سند بین المللی تعهد آور بودن و ماهیت خود را با یک اظهار نظر از دست نمی دهد.به دلیل اینکه معاهدات بین المللی تابع قواعد خاص  خود در حقوق بین الملل است  که براساس آن اعلام می کنیم سندی تعهد آور است یا نه؟

نماینده مردم آذرشهر،اسکو و تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برجام مذاکره کنندگان سیستم جدیدی در حوزه بین الملل  را خلق کردند و عنوانش را برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کردند. این موضوع این سوال را ابتدا در ذهن حقوقدانان ایجاد کرد که آیا سند توافق شده معاهده است یا سند عادی خارج از معاهده؛ اگر معاهده باشد تمام معاهدات در سازمان ملل ثبت و هر گونه اقدام  در راستای معاهده هم در سازمان ملل ثبت می شود.

قره سید رومیانی افزود: یکسری حقوقدانان معتقد بودند این سند معاهده نیست بلکه توافق بیانیه ای مانند است که تعهدات را تببین می کند بسیاری از حقوقدانان داخلی معتقد بودند براساس قانون اساسی این سند الزام آور است که به عنوان معاهده بین المللی باید مورد بررسی قرار گیرد.اما با بررسی آن به نظر می رسد دولت های طرفین اعتقاد جدی دارند سند الزام آور و تعهد آور است.

این نماینده مجلس نهم  گفت: از ابتدا اعلام کردیم که یک معاهده هم چارچوب دارد و باید در متن آن خطوط قرمز دیده شود اما از لحاظ حقوقی هم باید مورد بررسی قرار می گرفت.

وی نامه وزارت خارجه آمریکا را سیاسی دانست و افزود: به نظر می رسد این نامه مبنای حقوقی و اعتبار منطقی نداشته باشد اما باید در داخل کشور به یک نتیجه اساسی برسیم که چون برجام در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده و به امضای رهبری با شرایط 9 گانه رسیده است ایران مصمم به اجرای مفاد سند است البته در صورتی که طرف مقابل به تعهداتشان عمل کند.

قره سید رومیانی درباره اینکه چه مرجعی می تواند اختلافات را حل کند گفت: در کمیسیون مشترک که در خود برجام پیش بینی شده است حل اختلافات به عهده وزرای خارجه گذاشته شده است که ما این ایراد را مطرح کرده بودیم که  طرفین مذاکره کننده نمی توانند هم مجری باشند هم حاکم  بر قرارداد. لذا این سیستم باید به نحوی با تفسیر موضوعی مشکلش حل شود.

این نماینده مجلس نهم افزود: در تفسیر موضوعی روح مذاکرات و اراده طرفین و...به عنوان سند در تفسیر و حل اختلاف استفاده می شود.

این عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به برخی موردهای بین المللی که دردیوان بین المللی دادگستری مطرح شده مانند ماجرای لاکربی، و پرونده امارات علیه بحرین تشخیص داده شد حتی اگر سندی امضا نشده باشد روح مذاکرات الزام آور است و طرفین ملزم به اجرای آن هستند بنابراین از لحاظ  حقوق بین الملل به نظر می رسد  برجام الزام آورتعهد آوربرای طرفین است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
خدا بخیر کنه روایت خیلی مختلف در این خصوص...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :