دبیر انجمن مهر امید گفت: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی بیش از 700 نسخه کتاب نذری در بین کتابخانه‌های عمومی اردبیل توزیع می‌شود.
کد خبر: ۱۳۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳ 19 November 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، توحید مهدوی صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در اردبیل اظهار کرد: با ابتکار انجمن مهر امید از سازمان‌های غیر دولتی جوانان دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان آئین نذر کتاب برای اولین بار در استان اردبیل برگزار می شود.

وی افزود: در این آیین مبتکرانه چادری توسط انجمن مهر امید در یکی از خیابان‌های شلوغ شهر اردبیل برپا شده و در آن در بین مردم علاقمند کتاب‌هایی توزیع می‌شود.

دبیر انجمن مهر امید یادآور شد: کتاب‌های توزیع شده به صورت رایگان و با عنوان نذر کتاب به درخواست‌کنندگان اهدا خواهد شد و این کار می‌تواند منجر به فرهنگ‌سازی در زمینه نذر اقلام فرهنگی باشد تا در بین مردم این فرهنگسازی انجام شود که می‌توان اقلام فرهنگی هم نذر کرد.

مهدوی تصریح کرد: اعلام خبر برگزاری این آیین سبب واکنش‌های متعددی در بین مردم، فرهیختگان، دانشگاهیان، مسئولان و فعالان مدنی استان شد و همه این اقشار برگزاری این چنین مراسمی را مثبت، فرهنگ‌سازی و مبتکرانه ارزیابی کرده و منتظر عملیاتی شدن آن مانده بودند که این برنامه هفته آینده اجرا می‌شود.

وی با اشاره به زمان برگزاری آیین نذر در اردبیل گفت: این آیین از اول تا سوم آذرماه اجرا می‌شود.

دبیر انجمن مهر امید یادآور شد: در این آیین غرفه‌ای در جلوی دبیرستان مدرس در خیابان امام خمینی (ره) اردبیل برپا شده و در آن کتاب‌های نذری اعطا شده و کتاب‌های نذری مردم دریافت خواهد شد.

مهدوی با بیان اینکه زمان اجرای این آیین قابل تمدید است، بیان کرد: ادامه برنامه به عواملی مانند چگونگی استقبال مردم، شرایط آب و هوایی و غیره دارد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود در این آیین بیش از 700 نسخه کتاب در بین مردم و علاقمندان توزیع شود، ادامه داد: تعداد و عناوین کتاب متغیر خواهد بود چرا که تعداد کتاب‌هایی که مردم به صورت نذری اهدا می‌کنند، نامشخص است.

دبیر انجمن مهر امید با بیان اینکه می‌توان « با نذر کتاب، یک شمع در حرم آگاهی بیفروزیم» افزود: شعار آیین نذر کتاب «یک کتاب نذر کنید، دو کتاب نذری بگیرید» است.

مهدوی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در برگزاری این آیین فرهنگی و فرهنگساز گفت: سازمان‌های دولتی و غیردولتی بر حسب چارت کاری خود استقبال مناسبی از خود نشان داده و در اجرای این آیین مشارکت و همکاری داشتند.

وی یادآور شد: تاکنون مشارکت و همکاری امور اجتماعی استانداری، سازمان تبلیغات اسلامی، ورزش و جوانان، حوزه هنری، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کتابخانه‌های عمومی، شهرداری اردبیل، منابع طبیعی و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اردبیل قطعی شده است.

این فعال مدنی استان اردبیل عنوان کرد: قرار بود که این آیین در هفته جاری اجرا شود که با استعلام از هواشناسی و به دلیل جو نامساعد هوا برنامه هفته آتی اجرا خواهد شد.

مهدوی یادآور شد: در بحث توسعه‌یافتگی، از NGOها به عنوان بازوان اجرایی نهادهای دولتی و شبه دولتی یاد می‌شود چرا که این سازمان‌های غیردولتی با انگیزه بالاتر و با برنامه‌ریزی منسجم‌تر اجرای برنامه‌ها را به شکلی تاثیرگذار بر عهده گرفته و عملیاتی می‌کنند هر چند که در استان اردبیل هنوز NGOها نتوانستند به بازوان اجرایی ادارات تبدیل بشوند اما با برگزاری چنین آیین‌هایی در مسیر توسعه فرهنگی گام‌های مثمر ثمر برداشته‌اند که شاید نهادهای دیگر قدرت چنین فرهنگ‌سازی را نداشته و ندارند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار