دو خبرنامه تابناک گیلان (34+) ؛
تابناک گیلان در نظر دارد که روزانه دو خبری که شاید به نوعی مهمترین اتفاق روز و هم جالب ترین خبری که از نگاه تماشاگران تابناک باشد را منتشر کند که سی و چهارمین بسته دو خبرنامه تابناک گیلان را با هم مرور می کنیم.
کد خبر: ۱۳۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰ 18 November 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان در نظر دارد که روزانه دو خبری که شاید به نوعی مهمترین اتفاق روز و هم جالب ترین خبری که از نگاه تماشاگران تابناک باشد را منتشر کند که سی و چهارمین بسته دو خبرنامه تابناک گیلان را با هم مرور می کنیم.



سوء استفاده نوعروس از دسته چک پدر شوهر

تابناک گیلان: چندي قبل زن جواني در شهرستان رشت به اداره پليس رفت و از زوج جواني به اتهام كلاهبرداري شكايت كرد.
 
به گزارش روزنامه جوان، شاكي در توضيح ماجرا گفت: من كارمند هستم و وضع مالي خوبي دارم. مدتي قبل تصميم گرفتم خودرو پژو 206 خودم را بفروشم و يك خودروي خارجي بخرم. به همين خاطر براي فروش خودرو در سايت ديوار آگهي فروش دادم. چند نفر براي خريد تماس گرفتند، اما بر سر قيمت توافق نكرديم تا اينكه يك روز قبل مردي با من تماس گرفت و همراه زن جواني براي ديدن خودرو به محل كارم آمد.
 
مرد جوان مدعي بود تازه ازدواج كرده و قصد دارد اين خودرو را براي همسرش بخرد. سرانجام توافق كرديم و خودرو را به قيمت 30 ميليون تومان فروختم و همانجا قولنامه دستي را تنظيم كرديم. مرد جوان هم دسته چكي از داخل كيفش بيرون آورد و چك 30 ميليون توماني به من داد. او گفت ساعت كاري بانك تمام شده و روز بعد مي‌توانم چك را از بانك برداشت كنم. من به او اعتماد نكردم و خودرو را به آنها تحويل ندادم، اما وقتي با اصرار آنها مواجه شدم، علاوه بر تحويل خودرو، مدارك را هم به آنها دادم.
 
شاكي ادامه داد: صبح روز بعد وقتي براي برداشت پول به بانك رفتم، متوجه شدم امضاي آن جعلي است. آنجا بود كه فهميدم در دام زن و مرد كلاهبردار گرفتار شده‌ام. ابتدا با شماره تلفني كه در قولنامه دستي نوشته بودند، تماس گرفتم اما متوجه شدم شماره اشتباه است بنابراين راهي اداره پليس شدم.

با طرح اين شكايت پرونده به دستور قاضي براي شناسايي زن و مرد كلاهبردار در اختيار مأموران پليس آگاهي استان گيلان قرار گرفت.

مأموران پليس در تحقيقات خود با چندين شكايت مشابه روبه‌رو شدند. بررسي‌ها نشان داد تمام مالباختگاني كه وسايل فروشي خود را در سايت ديوار آگهي داده‌اند، طعمه زوج جوان شده‌اند.

يكي از شاكيان گفت: چند روز قبل گوشي گرانقيمتي خريدم تا اينكه به خاطر مشكل مالي كه براي من پيش آمد، تصميم به فروش آن گرفتم. پس از اين گوشي را در سايت ديوار آگهي دادم تا اينكه زن و مرد جواني به عنوان مشتري به من مراجعه كردند و پس از توافق چكي به من دادند و قرار شد روز بعد به بانك ببرم.
 
آنها آنقدر چرب‌زبان بودند كه من گوشي را با كارتن آن تحويلشان دادم، اما وقتي به بانك رفتم تازه متوجه شدم آنها كلاهبردار هستند.
 
در حالي كه زوج كلاهبردار هيچ رد‌پايي از خود به‌جاي نگذاشته بودند، مأموران موفق شدند چهره زن و مرد جوان را كه در دوربين‌هاي مداربسته ثبت شده بود، به‌دست آورند. پس از اين مأموران سامانه افراد سابقه‌دار را بررسي كردند، اما نشاني از آنها نيافتند.
 
در حالي كه بررسي‌ها نشان مي‌داد زوج جوان چك‌هاي جعلي را سرقت كرده‌اند، صاحب دسته‌چك را شناسايي كردند و به سراغ او رفتند. وي گفت: مدتي از اين دسته‌چكم استفاده نمي‌كردم تا اينكه متوجه شدم دسته‌چك بانكي‌ام گم شده است. از آنجايي كه در حساب بانكي‌ام پول نداشتم، شكايت نكردم.
 
وي ادامه داد: من فكر نمي‌كردم كه با دسته‌چكم كلاهبرداري شده است وگرنه به پليس خبر مي‌دادم. پس از اين مأموران براي شناسايي كلاهبرداران تصوير به‌دست آمده زوج جوان را به صاحب دسته‌چك نشان دادند كه وي در كمال ناباوري گفت آنها پسر و عروسش هستند.


Image result for ‫دسته چک‬‎


وي گفت: مدتي قبل پسرم با دختر جواني آشنا شد. او اصرار داشت به خواستگاري‌اش برويم اما ما قبول نكرديم و قصد داشتيم عروسي در شأن خانواده خودمان براي پسرمان بگيريم تا اينكه او با دختر مورد علاقه‌اش ازدواج كرد. پس از اين خيلي با ما رفت و آمد نداشتند تا اينكه الان متوجه شدم دسته‌چك مرا سرقت و با آن كلاهبرداري كرده‌اند.  پس از شناسايي كلاهبرداران، خيلي زود مأموران موفق به دستگيري آنها شدند.

دو متهم در بازجويي‌ها به جرم خود اعتراف كردند‌
مرد جوان گفت: وقتي با دختر مورد علاقه‌ام ازدواج كردم از سوي خانواده‌ام طرد شدم. پدرم وضع مالي خوبي داشت و من انتظار داشتم به من كمك كند، اما او هيچ كمكي به من نكرد تا اينكه اول ازدواج با مشكل پولي مواجه شدم. مدتي قبل در نبود پدرم به خانه‌مان رفتم و دسته‌چك او را از داخل كمد سرقت كردم. وقتي موضوع را با همسرم در ميان گذاشتم با هم نقشه كلاهبرداري را طراحي كرديم.
 
ما معمولاً طعمه‌هاي خود را از سايت ديوار انتخاب مي‌كرديم و با هم به سراغ طعمه‌هايمان مي‌رفتيم تا به ما مشكوك نشوند. من مدعي مي‌شدم كه اين خودرو يا گوشي را به عنوان كادو ازدواجمان براي همسرم مي‌خرم و آنها هم با چرب‌زباني ما فريب مي‌خوردند.

دو متهم به دستور قضايي براي تحقيقات بيشتر در اختيار كارآگاهان پليس آگاهي قرار گرفتند.




ماجرای یک دزدی فرهنگی در لاهیجان

تابناک گیلان: نسخه خطی سرقت شده از کتابخانه لاهیجان، امروز (چهارشنبه) توسط یکی از مفاخر استان گیلان از یک فروشنده در بازارچه اشیای قدیمی خریداری و به مأخذ بازگشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدتقی پوراحمد جکتاجی از مفاخر و پژوهشگران گیلان روز چهارشنبه در همایش تجلیل از مفاخر استان بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: نسخه خطی یادشده را به همراه چندین جلد کتاب نفیس دیگر از دست فروشی با ظاهری نامناسب، خریداری کرده که پس از بررسی، متوجه مهر کتابخانه عمومی لاهیجان بر روی یکی از آنان شده و امروز به رسم تحفه آن را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی رشت سپردم.





وی همچنین در این مراسم، دو کتاب دیگر شامل یک قرآن خطی به قدمت 220 سال و یک کتاب عربی چاپ سنگی به قدمت حدود 200 سال را در راستای ترویج نسخه های خطی و پاسداشت هویت به سازمان یادشده اهدا کرد.

پوراحمد جکتاجی از مسئولان و متولیان حوزه کتاب و کتاب خوانی نسبت به حفظ آثار رسیده از نیاکان و همچنین کیفیت سازی در حوزه کتاب تاکید کرد و از مردم استان خواست اجازه ندهند اسناد و نسخه های پیشین که نشانی از هویت این سرزمین است، در کنج پستوها اسیر موریانه ها شوند.

محمدتقی پوراحمد جکتاجی نسخه خطی سرقت شده از کتابخانه لاهیجان را سال 1379 از یک دست فروش خریداری کرده بود و امروز در مراسم تجلیل از مفاخر استان، به سازمان اسناد و کتابخانه ملی رشت اهدا کرد.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان نیز در این همایش تاکید کرد: مفاخر استان می بایست به عنوان اسطوره های فرهنگی به جامعه معرفی شوند.

حسین عباس نژاد کارسیدانی موازی کاری در مسایل اداری را مطلوب ندانست و افزود: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، همه می بایست همگام شوند و این سازمان مستثنی نیست.

همایش تجلیل از مفاخر و نویسندگان گیلان از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان با حضور جمعی از مدیران، مفاخر، نویسندگان و پژوهشگران استان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در رشت برگزار شد.

در این همایش از محمدتقی پوراحمد جکتاجی بعنوان پژوهشگر عرصه مطبوعات، فرامرز طالبی پژوهشگر حوزه سینما و تئاتر و هوشنگ عباسی پژوهشگر و نویسنده حوزه گیلانشناسی و نهضت جنگل تجلیل و یاد استاد فرض پور ماچیانی و افشین پرتو از مفاخر زنده یاد استان گرامی داشته شد.




مسائل و محدوديتهاي صنعتي و معدني استان گيلان

تابناک گیلان: يكي از محدوديتهاي پيش روي فعاليتهاي صنعتي و معدني در استان گيلان، شرايط اقليمي منطقه است كه طول عمر منابع سرمايه اي را كاهش، هزينه های حفظ، تعمير و نگهداري منابع مذكور و نيز هزينه هاي احداث و آماده سازی نواحي صنعتي روستايي را افزايش مي دهد.

به علاوه تركيب شمار زياد جمعيت و مساحت كم استان گيلان، امكان دسترسي به نواحي صنعتي روستايي با مساحت مناسب و نيز فاصله قابل قبول از مراكز جمعيتي روستايي را دشوار می نمايد.

وجود ابهامات مربوط به تملك اراضي ، طولاني بودن مراحل اخذ مجوزهاي لازم، دشواريهاي تامين خدمات زيربنايي، ضعف سيستمهاي موجود دفع فاضلاب صنعتي، بالا بودن هزينه های مربوط به تصفيه فاضلاب صنعتي و نيز شفاف نبودن معيارهاي مربوط به حفظ محيط زيست براي احداث و راه اندازي نواحی صنعتی روستايی، از ديگر محدوديتهای پيش روي فعاليتهاي صنعتي و معدني است.

مهمترين صنايع تبديلي محصولات كشاورزي گيلان شامل كارخانه هاي برنج كوبي،چا ي سازي،روغن كشي، آردكوبي،فرآور ي زيتون، نخ ريسي ابريشم، و عمل آور ي توتون است،كه استقرار صنايع مذكور، حاكي از وجود ارتباط بين بخشهای كشاورزي و صنعت، و امكان توسعه آن مي باشد.

sssssss


با توجه به امكان توليد بسياري از محصولات كشاورزي داراي قابليت فرآوري صنعتي در استان، زمينه برای احداث و توسعه صنايع وابسته و پيوسته به محصولات كشاورزي مانند فندق، بادام زميني، مركبات و محصولات دامي و شيلاتي فراهم است.

مهمترين فعاليتهاي صنايع دستي استان گيلان، شامل گليم بافي، حصير بافي، شال بافي، مرواريد بافي، بامبو بافي، چادرشب بافي، فرش بافي، قلاب دوزي، تكه دوزي، چموش دوزي، معرق كاري، سراميك سازي، سفال گري، خراطي چوب، نمد مالي و توليد محصولات متنوع پشمي و چوبي است، كه امكان توسعه فعاليتهای مذكور از راه اجراي برنامه هاي آموزشي و نيز ايجاد صنايع كوچك مرتبط وجود دارد.استان گيلان به دليل برخورداري از منابع معدني زغال سنگ، خاكهاي صنعتي و نسوز، سنگهاي ساختماني و تزييني، و سنگ آهك داراي قابليتهای بسيار خوبي براي ايجاد صنايع وابسته به معدن و در نتيجه ايجاد اشتغال در اين بخش است./ندای گیلان


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار