رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر از 24 ساعته شدن مبادلات تجاری از مرز شلمچه خبر داد.
کد خبر: ۱۲۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 16 November 2015

سید احمد حسینی‌فر در حاشیه سومین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه، فعالان و خادمان اقتصادی منطقه آزاد اروند با اشاره به سفر هیئت تجاری از استان بصره عراق به این شهرستان از انعقاد تفاهمنامه‌ای 10 ماده‌ای میان خرمشهر و بصره خبر داد و اظهار کرد: توافق بر سر موضوع 24 ساعته شدن فعالیت تجاری در مرز شلمچه که در حضور اعضای بلند پایه تجاری و معاون استاندار بصره (نماینده تام الاختیار) انجام شد پس از اعلام توافق نهایی استاندار بصره اجرایی می‌شود.

وی از توافق بر سر نگرفتن تست‌های آزمایشگاهی از تجار ایرانی توسط عراقی‌ها که موجب معطلی می‌شد به عنوان یکی از مفاد این تفاهمنامه یاد کرد و افزود: موضوع گرفتن تست‌های آزمایشگاهی از تجار از یک سو و معرفی یک کفیل یا ضامن عراقی برای دادن مجوز اقامت در این کشور  از دیگر موارد مشکل ساز برای تاجر ایرانی بود که در تفاهمنامه منعقد شده انجام تست و معرفی ضامن لغو شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر اضافه کرد: ارائه گواهی بهداشت برای کالاهای ایرانی از سوی سفارت عراق در تهران از دیگر موارد زمانبر، دردسر ساز و هزینه‌بر برای تاجر ایرانی بود که در تفاهنمامه انعقادی قرار شد تا مشکل به صورت ارائه معرفی نامه از سوی اتاق بازرگانی خرمشهر و تایید اتاق بازرگانی بصره رفع شود.

حسینی‌فر همچنین از داشتن استاندارد فرانسوی و سوئیسی کالاهای صادره از ایران به عنوان یکی از الزامات عراقی‌ها نام برد و تصریح کرد: مقرر شد تا استانداردهای ملی ایران جایگزین استانداردهای مذکور و مورد پذیرش قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با اجرایی شده تفاهمنامه میان خرمشهر و بصره شاهد تحولی اساسی در بحث صادرات کالا به عراق باشیم.

*از سرگیری صادرات سیب و ایزوگام از ایران به عراق

حسینی‌فر با بیان اینکه در زمان رئیس جمهور مخلوع عراق(صدام حسین) صادرات سیب و ایزوگام از کشور ایران به عراق متوقف شده بود، گفت: قرار است تا این مسئله نیز با پیگیری از طریق اتاق بازرگانی عراق رفع و بار دیگر صادرات این دو محصول از ایران به عراق از سر گرفته شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مسئولان دولتی حاضر در همایش افزود: همگی شما سخنان زیبایی را بر زبان راندید، اما ای کاش این حرف‌ها وجه عملیاتی به خود می‌گرفت.

این مسئول با اشاره به این که به کمک و حمایت مسئولان نیاز داریم، خاطر نشان کرد: مشوق می‌خواهیم و راهکار بدون زیرساخت، حمایت و تسهیلات ارزان قیمت احتیاج داریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر تصریح کرد: در زمان حاضر ترکیه، اردن، عربستان و حتی اقلیم کردستان به عنوان رقبای اصلی ما در عراق هستند و اگر نتوانیم از بازار عراق به عنوان یک فرصت مناسب به خوبی استفاده کنیم به طور قطع رقبای ما از ما پیشی می‌گیرند.

حسینی‌فر یادآور شد: همه یک سخن واحد داریم، دولت تدبیر و امید می داند که باید به اقتصاد و تولید کمک کند، بنابر این عزمش را جزم کرده تا کار اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کند.

*اقتصاد را به بخش خصوصی بسپارید

وی با بیان اینکه 100 درصد اقتصاد ترکیه و 83 درصد اقتصاد مالزی به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: بخش خصوصی غریبه نیست، از دل همین مردم برآمده، شما کار را به ما به عنوان بخش خصوصی بسپارید، تا زمانی که این واگذاری انجام نشود، نمی‌توانیم شاهد اقتصادی پویا و فعال باشیم.

حسینی‌فر افزود: امروزه در شرایط سخت و بحرانی که صادر کننده صادراتش را با ریسک انجام می‌دهد آن هم با کشوری مانند عراق که چه از لحاظ درونی و چه از نظر خارجی ثبات ندارد، نیاز به همراهی و حمایت دولتمردان داریم.

*کاهش تردد کامیون‌های حمل بار  از مرز شلمچه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر با اشاره به انجام یک میلیارد و 100 میلیون دلار صادرات از مرز شلمچه به عراق اظهار کرد: باید کوشید تا فرصت صادرات به عراق به تهدید تبدیل نشود، پیش‌تر به طور روزانه بیش از 700 کامیون کالاهای صادراتی خود را از مرز شلمچه به عراق می‌بردند، اما روز به روز با کاهش تعداد کامیون‌های حامل بار مواجهیم.

این مسئول با بیان اینکه باید به فکر صادرات دانش فنی و مهندسی باشیم، تصریح کرد: هیچ جای دنیا از چنین اشتراکاتی که با عراق داریم، برخوردار نیست که از جمله این اشتراکات می‌توان به زبان، دین، مذهب و فرهنگ و نسبت فامیلی به دلیل ازدواج‌های سببی و نسبی اشاره کرد.

حسینی‌فر یادآور شد: فاصله از شلمچه تا استان بصره 21 کیلومتر است و این در حالی‌ست که فاصله این بصره تا ناصریه به عنوان نزدیک‌ترین استان بیش از 180 کیلومتر است، پس باید این سرمایه‌ها را حفظ کرد و از آنها بهترین بهره‌وری را داشت.

*نیاز جدی بخش خصوصی از حمایت‌های دولتی 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر گفت: نیاز به حمایت بیشتر و جدی‌تر دولت برای رقابت با سایر رقبای خود داریم، دولت کار خود را انجام دهد و کار صادرات و واردات و در مجموع فعالیت‌های اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی در پایان بیان کرد: اگر چه تا پیش از این اتاق بازرگانی خرمشهر موفقیتی را در عرصه تجارت نداشته است، اما اکنون به همت و تلاش بی‌وقفه کارکنان این اتاق در برخی شاخص‌های مهم کشوری در زمینه فعالیت‌های اقتصادی را به دست آوریم و جزو اتاق‌های فعال و توانمند در سطح کشور معرفی شویم.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار