شهردار منطقه 10 تبریز، با تکذیب هرگونه مداخله این منطقه در تخریب دیوار موزه قاجار، توضیحاتی را در خصوص اقدامات شهرداری در محدوده این موزه ارایه داد.
کد خبر: ۱۲۹۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲ 15 November 2015

به گزارش تابناک تبریز ، باقر خوشنواز با تاکید بر این‌که تمام اقدامات در خصوص این موزه، مطابق مصالحه‌ای است که صورت‌جلسه آن به امضای معاونت عمرانی استانداری، اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش، اداره‌کل میراث‌فرهنگی و همچنین شهرداری تبریز رسیده است، تصریح کرد: بر اساس این مصالحه، مقرر شده محوطه دو مدرسه شیخ‌عطار و فیوضات در ضلع روبرویی موزه قاجار، پس از تملک و آزادسازی، به بوستانی زیبا تبدیل شده و از طریق یک مسیر پیاده‌رو به یکدیگر متصل شود.

وی با بیان این که شهرداری تبریز در این راستا، حدود هشت سال پیش، مبلغ 1میلیارد و 250 میلیون تومان و همچنین ماه گذشته 180 میلیون تومان، صرف هزینه تملک دو مدرسه کرده‌‌است، گفت: با واریز این مبالغ به حساب اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان، مدرسه شیخ‌عطار، سال پیش و مدرسه فیوضات نیز حدود یک ماه پیش تملک و آزادسازی شد.

شهردار منطقه 10 تبریز خاطرنشان کرد: ورودی فعلی موزه قاجار یک دالان مغفول 1.5 متری است؛ از این رو آزادسازی و اتصال محوطه دو مدرسه، موجب می‌شود علاوه‌بر ایجاد یک بوستان زیبا، ورود به موزه نیز با سهولت بیشتری انجام شود.

خوشنواز ادامه داد: در این راستا از سوی استانداری، پیشنهاد شد که یک پیاده‌راه 12 متری از طریق تملک بخشی از زمین ادارات صنایع و کار ایجاد شود؛ تا به این ترتیب، با اتصال مقبره‌الشعرا به بوستان قاجار، گردشگران با سهولت بیشتری بین دو مجموعه تاریخی تردد کنند؛ که این تملک نیز صورت گرفته و محدوده مورد نظر، آزادسازی شد. با این حال، متاسفانه اداره‌کل میراث فرهنگی با ایجاد یک در و همچنین استقرار سربازان یگان حفاظت جلوی در مدرسه فیوضات، مانع از اجرای طرحی می‌شود که به تایید استانداری رسیده‌است.

شهردار منطقه 10 تبریز خاطرنشان کرد: بر خلاف خبر منتشر شده، شهرداری منطقه 10 تبریز، طبق مصالحه با اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش درصدد تخریب دیوار مدرسه فیوضات است و این اقدام، حداقل 150 متر با دیوار موزه قاجار، فاصله دارد و به هیچ عنوان صدمه‌ای به موزه وارد نمی‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: در جریان ممانعت یگان حفاظت میراث فرهنگی با ماموران شهرداری، متاسفانه چند تن از عوامل شهرداری، مورد ضرب و جرح قرار گرفته که پرونده این موضوع، هم‌اکنون در مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

خوشنواز با یادآوری این‌نکته که اقدامات شهرداری در صیانت از میراث تاریخی و فرهنگی، نشان می‌دهد که حساسیت این مجموعه در خصوص مسائل تاریخی، کمتر از دستگاه‌های متولی نیست، تصریح کرد: شهرداری تبریز در 18 ماه گذشته، 15 میلیارد تومان صرف سامان‌دهی مقبره‌الشعرا کرده است. بعلاوه اقداماتی که شهرداری در تملک خانه‌های تاریخی و سامان‌دهی ارک پگیری می‌کند، بر کسی پوشیده نیست.

شهردار منطقه 10 تبریز اضافه کرد: در صورتی که دستگاه متولی، قادر به حفاظت از موزه قاجار نیست، شهرداری منطقه 10 تبریز، آماده است که این موزه را با هماهنگی مدیریت استان، تحویل گرفته و به طرز مناسبی اداره کند.

وی در پایان اظهار داشت: در سالی که به نام همدلی و همزبانی مزین و متبرک شده و در شرایطی که امروز شاهد یک مدیریت هماهنگ و همدل در سطح شهر هستیم، متاسفیم که یک مجموعه فرهنگی، با مصاحبه‌های جنجالی، این چنین درصدد مخدوش‌کردن روح همدلی و صمیمت در تصمیمات مدیریتی است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :