مسئولان می دانند کشاورزان همیشه با عدم وجود نقدینگی مواجه هستند و اکثر وسایل معیشتی خود را تا زمان برداشت به صورت نسیه خریداری می کنند
کد خبر: ۱۲۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳ 10 March 2015
با وجود گذشت بیش از چهار ماه از فروش ذرت کشاورزان خوزستانی به صورت تضمینی، اغلب آنها هنوز مطالبات خود را به صورت کامل دریافت نکرده اند و این امر زندگی و کشاورزی آنها را با مشکل مواجه کرده است.
 
ذرت یکی از محصولاتی است که همیشه نیاز به وارد کردن آن از کشورهای خارجی وجود داشته که با توجه به مساعد بودن خاک جلگه خوزستان برای کاشت این محصول، می توان با فراهم کردن آب کافی و تسهیلات برای زمین و کشاورزان خوزستان واردات ذرت کشور را به نسبت زیادی کاهش داد. كاشت اين محصول زحمت و هزينه هاي زيادي براي كشاورز به همراه دارد اما با اين وجود، كشاورزان با همت و پشتکار خود سعی در بهبود کیفیت محصول و بالا بردن میزان آن می کنند که در صورت کمک به کشاورزان برای مکانیزه کردن زمین ها و اعطای تسهیلات می توانیم شاهد موفقیت بیشتر آنها باشیم.

سال گذشته جهاد کشاورزی خوزستان قیمتی که برای خرید ذرت تعیین کرده بود پائین تر از قیمت بازار بود و این سبب شد که اکثر کشاورزان محصول خود را به صورت آزاد به فروش برسانند. اما امسال جهاد کشاورزی مسئوليت خريداری ذرت را به تعاونی روستايی خوزستان داده و قيمت تضمينی ۸۷۰ تومان كه قيمتی بالاتر از بازار است را تعيين كرد. كشاورزان نيز با توجه تعيين قيمت خريد تضمينی، محصولشان را به تعاوني ها تحويل دادند كه البته عدم پرداخت به موقع پول کشاورزان و در برخی اوقات تاخیر در دریافت ذرت به دلیل تکمیل ظرفیت انبارها و احتساب افت زیاد بر محصول به دلیل رطوبت، نارضایتی آنها را در بر داشته است.

بیش از ۵۰ درصد ذرت کاران خوزستانی محصولات خود را به قیمت خرید تضمینی به تعاون روستایی استان فروخته اند. این فروش محصولات به ضرر برخی از آنها تمام شده و باعث شده تا به دلیل بی پولی کشت بهاره را از دست بدهند. کشاورزان خوزستانی اعتقاد دارند که دولت باید خسارت آنها را جبران کرده و دیرکرد پرداخت کند. بسیاری از کشاورزان مجبور به پرداخت مبلغ بیشتری برای بدهی های خود هستند.

محمد قاسمی نژاد معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: ذرت در خوزستان در قالب بهاره و تابستانه کشت می شود و در سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پارسال بود. که از این میزان ۱۴ هزار هکتار کشت بهاره و ۱۰۵ هزار هکتار هم کشت تابستانه است.

وی عنوان می کند: در سال گذشته بیشتر روی آوردند به علوفه ای و بعضی از سالها ممکن است دانه ای بیشتر شود. همچنین سال گذشته ۳۰ هزار هکتار به صورت کشت علوفه ای و مابقی هم دانه ای بود.

ذرت ذرتکاران کشاورزی خوزستان

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان یادآور می شود: در روش دانه ای با تراکم حدود ۷۵ هزار بوته واحد سطح (یک هکتار) کشت شده و محصول باید کاملا خشک شده و در نهایت به صورت دانه ای برداشت می شود. در روش علوفه ای با تراکم بیشتر در واحد سطح ۹۰ تا ۱۲۰ هزار بوته کشت می شود و با ظهور ۲۵ درصد بلال ها ذرت را به صورت علوفه ای برداشت می کنند.

قاسمی تصریح می کند: شهرهای عمده ذرت کار خوزستان شامل اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر تا حدودی و بهبهان هستند. در مجموع امسال بالغ بر ۷۰۰ هزار تن ذرت دانه ای و دو میلیون تن ذرت علوفه ای تولید شد.

افزایش تقاضای خرید ذرت

وی بیان می کند: امسال افزایش تقاضا به ویژه از استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان داشتیم و بیشتر کشاورزان ترجیح دادند تا ذرت را به صورت علوفه ای کشت کنند. خوزستان با تولید ۳۵ درصد از ذرت دانه ای کشور رتبه اول را دارد.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان تاکید می کند: ۱۱ تا ۱۲ درصد تولید کشور در زمینه علوفه ای از خوزستان است. کشت تابستانه عمده ذرت تولیدی در خوزستان است. برداشت این نوع کشت از اواخر آبان شروع شده و تا دی ماه و گاهی هم اوایل بهمن ماه ادامه دارد. خوزستان کشت بهاره ذرت را هم دارد که کاشت از اواخر بهمن ماه تا دهه اول فروردین ادامه داشته و برداشت آن بعد از خرداد ماه صورت می گیرد.

ذرت

قاسمی در پایان می گوید: امسال خرید به صورت تضمینی عمدتا توسط سازمان تعاون روستایی انجام شد. البته برخی از کشاورزان هم به صورت آزاد و زیر قیمت تضمینی فروختند. به صورت کلی حدود ۵۵ درصد تولیدات توسط تعاون روستایی خریداری شده و مابقی به صورت آزاد به فروش رسیدند.

برخی کشاورزان هنوز پولی نگرفته اند
 
 کعب عمیر کشاورز ذرت کار خوزستانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می کند: بعد از گذشت حدود چهار ماه از برداشت ذرت، برخی از کشاورزان خوزستانی هنوز پولی دریافت نکرده اند. رئیس تعاونی روستایی که مسئولیت خرید ذرت را بر عهده دارد هر هفته قول پرداخت در هفته بعد پول کشاورزان را می دهد اما با گذشت ده ها هفته هنوز پولی به حساب برخی از کشاورزان واریز نشده است.

وی می افزاید: ذرت از محصولاتی است که کاشت آن در فصل تابستان انجام می شود و مستلزم تحمل گرما و شرجی طاقت فرسای خوزستان و مشقت های زیادی است که کشاورزان خوزستانی بعد از تحمل آن همه سختی ها و تولید بالای ذرت هنوز پولی دریافت نکرده اند. مسئولان مربوطه در حالی از عدم وجود وجه پرداختی به کشاورزان حرف می زنند که با توجه به نیاز کشور به ذرت واردات این محصول به صورت وسیع در حال انجام است که البته ذرت خوزستان به مراتب کیفیتی بهتر از ذرت وارداتی دارد.

کشاورز ذرت کار خوزستانی تصریح می کند: مسئولان فقط در اعلام آمار با افتخار می گویند خوزستان قطب تولید ذرت کشور است، اما آیا می دانند این ذرت با چه زحمتی تولید شده است؟ آیا در گرمای ۶۰ درجه و ظهر تابستان خوزستان از خانه بیرون رفته اند و آیا می دانند در آن گرما کشاورز خوزستانی مشغول آبیاری محصولی بود که بعد از گذشت چند ماه هنوز پولی بابت آن دریافت نکرده اند.

کعب عمیر یادآور می شود: بسیاری از کشاورزان به علت تاخیر در دریافت مطالبات خود مراسم ازدواج دختر و پسرهای خود را عقب انداخته اند. همه مسئولان می دانند کشاورزان همیشه با عدم وجود نقدینگی مواجه هستند و اکثر وسایل معیشتی خود را تا زمان برداشت به صورت نسیه خریداری می کنند. با این تاخیر چک های کشاورزان برگشت خورده و مجبور به پرداخت مبلغی بیش از گذشته هستند. حالا مسئولان باید دیرکرد را به کشاورزان پرداخت کند.

ذرت ذرتکاران کشاورزی خوزستان

وی عنوان می کند: کشاورزان از نمایندگان منتخب خود سئوال می کنند که چرا هیچ گونه کمکی برای تسریع در پرداخت پول ذرت نداشته اند. از تمامی نمایندگان و مسئولان مربوطه تقاضا داریم تا این تاخیر را جبران کنند چون متاسفانه کشاورزان به کلی دل زده شده اند.

فروش ذرت از طریق بازار آزاد

علیرضا ملک زاده رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شوش نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند: تاکنون ۶۵ درصد از مطالبات کشاورزان باقی مانده و پرداخت نشده است. مسئولان مربوطه قول داده اند تا آخر این هفته بخش قابل ملاحظه ای و یا همه آن را پرداخت کنند.

وی یادآور می شود: ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی که پنج هزار هکتار آن به صورت علوفه ای و مابقی دانه ای بوده است به کشت ذرت اختصاص یافت. تولید کلی این شهرستان نزدیک به ۲۰۰ هزار تن بوده است. کشاورزان این شهرستان بخش قابل ملاحظه ای از تولیدات را از طریق بازار آزاد فروخته اند.

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می کند: هفته پیش در کمیسیون کشاورزی مجلس به ریاست رجایی جلسه ای داشتیم که سازمان مدیریت و برنامه بودجه، معاون وزارت اقتصاد، شش بانک دولتی، سازمان تعاون روستایی، وزارت جهاد و برخی دیگر از سازمان های مربوطه در آن حضور داشتند.

شکایت کیفری از بانکهایی که به تعهدات عمل نکنند

وی می افزاید: مشکلات کشاورزان و مطالبات آنها بررسی و مقرر شد تا دو روز آینده بانک ها کلیه تعهدات خود را نسبت به تعاون روستایی پرداخت کنند. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد در صورتی که بانک ها تعهدات خود را انجام ندادند از آنها شکایت کیفری می شود.

نماینده مردم شوش در مجلس تصریح می کند: امیدواریم تا پایان هفته این مشکلات حل شده و کشاورزان به مطالبات خود برسند. چند روز قبل با مدیرکل تعاون روستایی تماس گرفتم و وی اعلام کرد فعلا ۱۵ میلیارد تومان در اختیار ما قرار داده اند و سعی می کنیم تا سه شنبه همین هفته هم تمامی مطالبات را پرداخت کنیم.

نوری در پایان می گوید: مبلغ تمام مطالبات کشاورزان خوزستانی نزدیک به ۱۳۵ میلیارد تومان است و امیدوارم تا پایان این هفته به صورت کامل پرداخت شوند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار