رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مازندران از هدف‌گذاری متولیان امر سلامت کشور برای رسیدن و تثبیت نرخ 2.1 فرزند به ازای هر خانواده خبر داد.
کد خبر: ۱۱۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 28 October 2015
به گزارش تابناک مازندران قاسم جان‌بابایی در آستانه برگزاری همایش تبیین سیاست‌های جمعیتی به میزبانی مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار  در شهرستان ساری، اظهار کرد: در حال حاضر میزان باروری کل در کشور به کمتر از 2.1 به ازای هر خانواده کاهش یافته است که تداوم این امر می‌تواند رشد جمعیت کشور در سال‌های آینده را به صفر برساند.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جمعیت جوان، بانشاط و تحصیل‌کرده و باسواد کشور امروز یکی از عوامل مهم پیشرفت کشور است، افزود: در همین راستا دو اصل کمیت و کیفیت مطلوب جمعیت به‌عنوان شاخصه‌های اصلی در توسعه کشور همواره باید مدنظر قرار گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان داشت: براساس نرخ باروری کلی در کشور و استان، هدف‌گذاری و رسیدن به نرخ 2.1 فرزند به ازای هر خانواده، از وظایف و اولویت‌های متولیان امر سلامت بوده و اگر سیاست‌گذاران و دستگاه‌های مربوطه، برنامه‌ریزی‌های عملیاتی داشته باشند، می‌توان به‌حداقل میزان تثبیت شده جمعیت با توجه به این نرخ باروری رسید.
این مسئول با تاکید بر اینکه افزایش ازدواج در جامعه و تشویق و تسهیل زمینه ازدواج، نقش موثری در افزایش جمعیت و نرخ باروری دارد، گفت: به نظر می‌رسد برقراری هماهنگی بین دستگاه‌ها از سوی دولت برای ایجاد ساز و کار مناسب ازدواج یکی از اصول مهم در این ارتباط است.
جان‌بابایی افزایش سن ازدواج و هرگونه تاخیر در بارداری نخست را سبب از دست دادن فرصت‌های زمانی برای باروری سالم دانست و افزود: با توجه به اینکه این تاخیرها فرصت تشخیص ناباروری را از دست می‌دهد، لذا کاهش فاصله زمانی یکی از عوامل تضمین‌کننده وجود فرصت طلایی تشخیص زودرس و درمان زوج‌های نابارور است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران حداقل فاصله مطلوب بین دو بارداری از نظر ابعاد سلامت را سه سال و حداکثر پنج سال اعلام و تصریح کرد: افزایش فاصله بین بارداری‌ها بیش از پنج سال، ضمن کاهش فرصت‌های باروری سالم برای مادر و کودک، افزایش مخاطرات سلامت آنها را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: با افزایش بیش از حد فاصله بین فرزندان، هم امکان دست‌یابی به تعداد فرزندان دلخواه در یک خانواده کمتر می‌شود و هم فرصت بارداری با بهترین شرایط از مادر گرفته می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزایش سن ازدواج و بالابودن آمار طلاق، افزایش فاصله بین فرزندان، تک‌فرزندی، سقط جنین، اعتیاد و ناباروری، افزایش سهم زنان در آموزش عالی، توسعه شهرنشینی و اشتغال زنان را عوامل موثر در کاهش نرخ باروری در کشور برشمرد.
این مسئول ادامه داد: با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای ارتقای نرخ باروری، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی خط مقدم خدمت‌رسانی به مردم است و باید با توجه به این سیاست‌ها نسبت به تبیین و اجرای آنها اقدام شود.
وی اظهار کرد: همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در راستای ارتقای نرخ باروری کلی، در روز دوشنبه 11 آبان‌ماه جاری در ساری برگزار شود.
جان‌بابایی گفت: در این همایش یک‌روزه، نمایندگانی از شورایعالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین  استاندار، ائمه جمعه و جماعات، جمعی از مدیران استانی، نخبگان و صاحب‌نظران حضور می‌یابند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: حاضران در این همایش، ضمن آشنایی با سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای افزایش نرخ باروری در سطح جامعه، راه‌های ارتقای سطح سلامت مادر و کودک را مورد بررسی قرار می‌دهند.
وی در پایان گفت: مباحث ازدواج و ناباروری، تحکیم خانواده و فرزندآوری سالم، فرهنگ‌سازی و افزایش دانش جامعه درباره سیاست‌های جمعیتی، جمعیت مطلوب خانواده و وضعیت جمعیت ایران از دیگر موضوعات قابل بحث در همایش مذکور است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار