اهواز را با چه برند و هویتی معرفی کنیم؟
ارتباط میان دستگاه خدمات رسانی شهرداری اهواز با اساتید دانشگاه و نخبگان این شهر ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در کلانشهر اهواز ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی وجود دارد تا این شهر نیز مانند سایر کلانشهرها صاحب برند شود.
کد خبر: ۱۱۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹ 29 October 2015
نشست هم اندیشی جمعی از نخبگان و اساتید دانشگاه های اهواز با حضور مهندس سیدخلف موسوی شهردار کلانشهر اهواز، رامی علاسوند رئیس شورای شهر اهواز، سیدمحمد جواد رضوی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز و جمعی از مشئولان فرهنگی شهرداری اهواز با موضوع برندسازی فرهنگی و اجتماعی در شهر برگزار شد.

به گزارش تابناک خوزستان؛ در این نشست شهردار کلانشهر اهواز، هدف از برگزاری چنین نشست هایی را ایجاد تعامل سازنده میان نخبگان و مدیریت شهری و بهره مندی مسئولان از دیدگاه های صاحب نظران عنوان کرد و گفت: ارتباط میان دستگاه خدمات رسانی شهرداری اهواز با اساتید دانشگاه و نخبگان این شهر ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در کلانشهر اهواز ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی وجود دارد تا این شهر نیز مانند سایر کلانشهرها صاحب برند شود.

هم اندیشی نخبگان برای برندسازی فرهنگی و اجتماعی در اهواز

موسوی ادامه داد: نقش دانشگاه ها به ویژه دانشگاه شهید چمران اهواز که به تازگی طی تفاهم نامه ای متولی تدوین برنامه پنج ساله توسعه کلانشهر اهواز شده است بی بدیل است.

شهردار اهواز گفت: کلانشهر اهواز با همه سوابق درخشان مذهبی، مبارزاتی و انقلابی و همچنین تاریخ کهن و ارزشمند خود هنوز بخوبی معرفی نشده است در حالی که اهواز و خوزستانِ ما پایتخت دفاع مقدس بوده و تشیع و باورهای دینی و مذهبی از دیرباز بخش مهمی از هویت مردم این دیار بوده است و می توان در این زمینه ها برندسازی کرد. وی به ساخت فیلم "شهر من اهواز" که توسط معاونت فرهنگی شهرداری اهواز ساخته و در شبکه استانی صداوسیمای مرکز خوزستان پخش شد اشاره کرد وگفت: این فیلم مورد توجه صداوسیمای قرار گرفت و خواهان اجازه پخش آن در مناسبت های گوناگون را از ما داشتند.

بدون هر نگاه سیاسی، هویت شهر را تعریف کنیم
رامی علاسوند رئیس شورای شهر اهواز در ابتدای این جلسه گفت: استان خوزستان در زمینه مذهبی و دفاع مقدس به برند خوبی تبدیل شده است. بگفته وی، نخستین موضوعی که مردم استان های دیگر کشور در مواجهه با یک خوزستانی به خاطر می آورند، شلمچه و نمادهای دفاع مقدس و معنویت این نقطه از ایران عزیز است. مردم، شلمچه را به عنوان یک برند مذهبی می شناسند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم باید این نشست یک خروجی تحقیقاتی داشته باشد تا بتوانیم بدون هر نگاه سیاسی، هویت شهر را تعریف کنیم.

نشست هم اندیشی نخبگان با شهردار برای برندسازی فرهنگی و اجتماعی در اهواز

هویت اهوازی و استفاده از ظرفیت برند گردشگری مذهبی در اولویت است
در این نشست دکتر علیرضا زراسوندی رئیس بنیاد نخبگان خوزستان هم در سخنانی گفت: برندها یا سنتی اند، یا تلفیقی از سنت و طبیعت و یا مدرن هستند.

وی افزود: ما باید زیرساخت آموزش در استان را تقویت کنیم تا بتوانیم انسان های برندپذیری را تربیت کنیم که با انجام این کار، نصف راه پیموده خواهد شد.

زراسوندی ادامه داد: جای خوشحالی است که شهرداری اهواز وارد مقوله ای شده است که دغدغه بزرگان و نخبگان شهر است.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه بحث هویت اهوازی بودن و استفاده از ظرفیت برند گردشگری مذهبی در استان خوزستان و معرفی و برندسازی مشاهیر شهر در اولویت است.

علیرضا زراسوندی به نقش مشارکت مردم در این زمینه اشاره کرد و گفت: هیچ حرکتی در زمینه برندسازی شهری بدون حضور و مشارکت مردم صورت نخواهد گرفت.

رئیس بنیاد نخبگان استان گفت: ترویج گفتمان علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در برخی از شهرهای کشور مطرح شده است که در پیاده سازی این طرح در اهواز به دلیل وجود اقتصاد کاملاً دولتی در این شهر، کار بسیار سختی است.

وی به انتخاب اهواز بعنوان پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و افزود: متاسفانه این مقوله ناقص ماند در حالی که باید فضایی در شهر ایجاد شود که وقتی فردی وارد اهواز بشود، کاملاً متوجه شود که وارد پایتخت کتاب ایران شده است.

نشست هم اندیشی نخبگان با شهردار برای برندسازی فرهنگی و اجتماعی در اهواز

زراسوندی گفت: بسته ای با عنوان "خوزستان زیبا با اقتصاد دانش بنیان" در حال تدوین است که به عنوان برنامه سال 95 خوزستان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشخص شده است که می توانیم بخشی از آن را به برندسازی فرهنگی و اجتماعی در اهواز اختصاص دهیم.

برندهای فرهنگی و اجتماعی باعث توسعه اقتصادی در شهرها شده است
محمد مالی فعال فرهنگی در این جلسه گفت: مقوله برند سازی شهری یک بحث تاز کشف شده نیست و یک ریشه چندین هزار ساله دارد که بستر تمامی تحول ها و تاریخ انسانی شهر بوده است.

وی افزود: زمانی شلمچه، حلبچه، کارون و ... تبدیل به برند می شوند که بتوانند مردم را برای سفر و استفاده از این فضا متقاعد نماید. خوزستان با وجود این که خود پشتیبان و یکی از پل های جنگ بوده اما امروز به محلی برای گذر به سمت مناطق جنگی تبدیل شده است.

مالی عنوان کرد: اگر شهر را یک موجود زنده با مجموعه ای از لایه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در نظر بگیریم، این برند است که آنها را به هم متصل می نماید.

این فعال فرهنگی و هنری خاطرنشان کرد: امروزه برندهای فرهنگی و اجتماعی باعث توسعه اقتصادی در شهرها شده است. شهری مانند دبی با توجه به این که هچ گونه هویت فرهنگی، اجتماعی و یا تاریخی ندارد اما هویت مدرن آن به واسطه تجاری سازی و ایجاد رفاه ایجاد شده است.

محمد مالی ادامه داد: در استان خوزستان ظرفیت عظیمی باتوجه به سبقه تاریخی آن وجود دارد اما متاسفانه جامعه مدنی و ارگانهای اجتماعی در این زمینه کم کاری کرده اند.

دستگاه های تبلیغاتی ما باید در مقابل ضد تبلیغ ها بایستند
دکتر دادخواه در این نشست گفت: استان خوزستان در زمینه های مختلف محیط زیست، کشاورزی، صنایع، هنر و فرهنگ استعداد برندسازی وجود دارد اما نکته بنیادی عنصر آموزش در فراهم آوردن زمینه برندسازی است.

وی گفت: امسال در استان خوزستان با مرکزیت اهواز، آموزش عالی 60 ساله شد. تمامی مسئولان و روحانیون ما باید به ایت نتیجه برسند که توجه به دانشگاه ها، امن ساختن آنها، دور ساختن آنها از تغییرات و تنش های داخلی و کمک به علمی کردن فضای دانشگاه های می تواند زمینه های برندسازی را ایجاد کند.

دادخواه گفت: دستگاه های تبلیغاتی ما باید در مقابل ضد تبلیغ ها بایستند اما متاسفانه بنده به شخصه کاری در زمینه برندسازی و توجه به آموزش عالی در صدا و سیما استان ندیده ام.

نیازی به برندسازی مصنوعی نیست
در ادامه این نشست فرید ممبینی مشاور شهردار اهواز گفت: در اهواز نیازی به برندسازی مصنوعی وجود ندارد چون ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی برای ایجاد برند در این شهر وجود دارد.

ممبینی افزود: اهواز تنها کلانشهری است که شش نوع موسیقی شوشتری، بهبهانی، دزفولی، عربی، لری، بختیاری موسیقی محلی مختلف در خود جای داده است، این درحالی است که تنها در دو نتطقه از جهان این خاصیت وجود دارد و اهواز یکی از آن دو است.

وی درپایان رودخانه کارون را به عنوان تنها رودخانه ای در آسیا که بیش از 9 پل روی آن احداث شده است را منحصر به فرد دانست و گفت: باید در زمینه انتخاب رنگ برای برند شهر اهواز و همچنین انتخاب رنگ برای تاکسی ها و وسایل حمل و نقل عمومی و کیوسک های مطبوعاتی نیز تصمیمی صورت گرفته شود.

همگرایی در خوزستان حول کارون شکل گرفته است
در ادامه دکتر آل غفور از اساتید دانشگاهی اهواز در این نشست گفت: در شهر اهواز استعدادهای خوبی نهفته است اما کافی نیستند، ماباید اهواز را به دید استان خوزستان ببینیم و از ظرفیت های استان استاده کنیم.

وی افزود: دانشگاه جندی شاپور اهواز تاریخی ترین مراکز دانشگاهی کشور است، اما تاکنون برای معرفی آن اقدامی صورت نداده ایم.

 آل غفور ادامه داد: اهواز دروازه ورود تشیع به کشورمان بوده است و سلسله مشعشعیان از نخستین سلسله های شیعی در ایران بوده است. چرا نسل جوان نباید با سلسه مشعشعیان که مذهب شیعه را در این شهر پایه گذاری کرد آشنا باشند؟ 

دکتر حق منش از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اهواز نیز در این نشست گفت: شاخص ترین مقوله ای که برای برند سازی ، رودخانه می توانیم استفاده کنیم، کارون است. در استان خوزستان نخستین بار حول محور این رودخانه بود که همگرایی شکل گرفته است.

دکتر حق منش با عنوان این که اهواز به عنوان پایتخت مقاومت مردم ایران است گفت: این شهر با اینکه پشتیبان هشت سال جنگ تحمیلی بوده است اما فضایی از جنگ در آن دیده نمی شود.

وی افزود: نامگذاری پل ها و خیابان ها بنام شهدای هشت سال دفاع مقدس تنها کافی نیست و برای ایجاد صبغه معنوی در شهر کفایت نمی کند. 

نشست هم اندیشی نخبگان با شهردار برای برندسازی فرهنگی و اجتماعی در اهواز

حق منش گفت: همانگونه که قبل تر بیان شد شهر اهواز دروازه ورود تشیعع به کشورمان بوده است. یکی از نخستین سلسه های شیعی مذهب در جهان اسلام، سلسله مشعشعیان است که در اتسان خوزستان ایجاد شده بود.

وی عنوان کرد: شهر اهواز در سال های اخیر چهره عوض کرده است و در این مسیر سبک زندگی شهروندان دچار تغییرات اساسی شده است. به نظر می رسد شهر اهواز باید آثار سنتی خود را حفظ کند. در بسیاری از شهرهای مدرن دنیا مانند لندن و پاریس اجازه تغییر به برخی از بافت های سنتی و تاریخی شهر را نمی دهند اما در اهواز به این مقوله کم توجهی صورت گرفته است.

شهرها دارای شخصیت و هویت اند
لفته منصوری از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان و مدیرکل سابق کتابخانه های خوزستان در ادامه این نشست گفت: شهرها دارای شخصیت و هویت اند و درطول تاریخ و عرض جغرافیا تجربه­ زیسته دارد و به این جهت شهر، مملو از برندها تاریخی وطبیعی است.

منصوری بیان داشت:شهرها هم مثل آدمها با همدیگر سخن می­ گویند و رقابت میکنند و حسد می­ ورزند و از سر و کول هم بالا می روند و غیره! و برای برند سازی باید DNA شهر را که همان  تاریخ و جغرافیای آن است، شناخت و بر مبنای آن برند سازی کرد. البته شکی نیست که برند سازی برای جذب منابع و سرمایه گذاری و جذب توریست و رونق کسب و کار واقتصاد و شأن و منزلت و احترام و در نهایت بهبود کیفیت زندگی شهروندان به ­کار می ­آید.

وی مدل 8 مرحله ای را  برای اجراء و نهادینه کردن برندد کلان شهر اهواز پیشنهاد داد.منصوری گفت: باید با مقاومت های سنتی در این راستا مقابله کرد. برند یک ابزار استراتژیک برای همسوسازی اهداف در راستای توسعه شهری و ارائه تصویری متفاوت از شهر به گردشگران و شهروندان است.

وی پیشنهاد تشکیل بنیاد برند سازی را ارائه کرد و افزود: باید نقش گروه های مختلف جامعه در این بنیاد مشخص و  تعیین شود.

اکبر ظریفی از اساتید دانشگاه نیز در این نشست گفت: یک اثر تاریخی به تنهایی نمی تواند برند شود. زمانی که ارتباط ماهیتی و اقتصادی بین یک پدیده و مردم برقرار شد آن پدیده تبدیل به برند می شود. برند باید اعتماد مشتری را جلب کند. برند ارتباط مستقیم با عرضه و تقاضا دارد. حتی برندهای فرهنگی با اقتصاد مفهوم پیدا می کند.

نشست هم اندیشی نخبگان با شهردار برای برندسازی فرهنگی و اجتماعی در اهواز

ظریفی گفت: طراحی و برنامه ریزی نقطه آغازین برند سازی است. برند فرهنگی و اجتماعی نیازمند طراحی و برنامه رریزی است. فرهنگ زیربنای برندسازی است. این مهم تنها وظیفه شهرداری نیست. در ساخت برند فرهنگی باید همه دستگاه های ذیربط فرهنگی مشارکت فعالانه داشته باشند. تا به امروز در این زمینه کاهلی و تنبلی صورت گرفته است. مشارکت  دادن مردم به ساختار تصمیم گیری در قانون اساسی کشورمان دیده شده است. 

این مدرس  دانشگاه افزود: سخن از برند بدون دخالت دادن مردم بی معناست. برند را نمی تواند دولت بسازد.شهرداری اهواز می تواند در این زمینه نقش هماهنگ کننده را داشته باشد.

ظریفی ادامه داد: دانشگاه ها ، حوزه های علمیه ، نیروی انتظامی همه باید یک بخش از این کار را بر عهده بگیرند. وقتی اعتماد مردم را حاصل کردیم برند شکل می گیرد. تنها برانگیختن احساسات مردم برای برند سازی کافی نیست. برندهای فرهنگی با گزارشات سالانه و توزیع رایگان کتاب درست نمی شود. با پاسخگو بودن درست می شود. برند فرهنگی در یک رقابت سالم شکل می گیرد نه رفاقت.باید نهادهای مردمی در تصمیم گیری سهیم شوند.

شهر محل فرود جریان ها و گره هاست
همچنین کیوان لطفی استاد ارتباطات دانشگاه نیز در این نشست گفت: باید در زمینه آموزش مردم کار بیشتری صورت بگیرد. کاراکتر جناب خان برآیند رفتار خودمان است و نباید از آن دلگیر شد. وی با استناد به سخنی از کاستلز گفت: شهر یک موجود زنده نیستد. شهر محل فرود جریان ها و گره هاست.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: کاستلز در مورد الگوی رابطه ی فرهنگ و طبیعت می نویسد: «اولین الگوی رابطه ی طبیعت و فرهنگ در طول یک قرن، با برتری طبیعت بر فرهنگ مشخص می شد. الگوی دوم که در آغاز عصر جدید شروع شد و با انقلاب صنعتی و غلبه خردورزی در ارتباط بود، مبتنی بر غلبه فرهنگ بر طبیعت بود. اکنون وارد مرحله ای شده ایم که فرهنگ به اندازه ای بر طبیعت تسلط یافته که طبیعت مجدداً، به طور مصنوعی احیاء گردیده است و به عنوان یکی از صورت های فرهنگی محافظت می شود.

لطفی اضافه کرد: منظور کاستلز را می توان در این نکته دانست که همگام با گسترش فن آوری اطلاعات و ارتباطات و تکامل تاریخی عصر حاضر است که اطلاعات، جزء اساسی سازمان اجتماعی، خاصه در ساختار شهری به شمار می رود و با آغاز عصر جدید در چهارچوب جامعه ای شبکه ای به خود مختاری فرهنگ در مقابل پایه های مادی وجود ما، منتهی می شود.کاستلز بر خلاف اکثر نظریه های اجتماعی کلاسیک که فرض را بر تسلط زمان بر مکان می گذارند، این فرضیه را مطرح می کند که مکان، زمان را در جامعه ی شبکه ای سازمان می دهد. 

وی ادامه داد: برندسازی تنها وظیفه شهرداری اهواز نیست. رضایت ذی نفعان شرط است. رضایت ذی نفعان مهم ترین شاخصه برندسازی است. باید شهروندان از اینکه یک شهروند اهوازی هستند رضایت داشته باشند.

برندسازی شهری یک پدیده فرا رشته ای رشته ای است
در ادامه این نشست مهدی مکارمی سرپرست سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز بیان کرد: خوشبختانه در این نشست اساتید و صاحب نظرانی در رشته های مختلف حضور دارند چون وقتی در مورد شهر صحبت می شود ، در حیطه زیستن شهروندان، میراث فرهنگی، الهیات، مردم شناسی، فلسفه، هنر، جامعه شناسی و ... سر و کار خواهیم داشت.

وی افزود: برندسازی شهری یک پدیده فرا رشته ای رشته ای است. اهواز نیز به مانند سایر شهرها در زمینه برندسازی در طول تاریخ فعال بوده است. بقعه علی بن مهزیار اهوازی، رودخانه کارون به عنوان برند سازی ارگانیک از این قبیل اند.

هم اندیشی نخبگان برای برندسازی فرهنگی و اجتماعی در اهواز

مکارمی اضافه کرد: باید در این زمینه دانشگاه ها وارد فاز عملیاتی شوند. حال که تدوین برنامه پنجساله شهر اهواز بر عهده دانشگاه شهید چمران اهواز نهاده شده است باید در این زمینه نیز این دانشگاه تلاش کند. وی تاکید کرد: برای برندسازی نمی توانیم شهر را چندمنظوره در نظر بگیریم و بایستی تعیین تکلیف کنیم که می خواهیم میراث ملموس فرهنگی را مبنای برندسازی قرار بدهیم و یا میراث ناملموس و هویت فرهنگی و ملی مردم را. باید مشخص شود در چه حوزه ای باید در این خصوص کار کارشناسی و تحقیقاتی صورت گیرد. در این زمینه باید جهت گیری ها مشخص شود. 

باید اهواز را به مسقط الراس استان تبدیل کنیم
دکتر علیرضا بختیارپور مشاور استاندار خوزستان نیز در این زمینه گفت: در برند سازی باید نگاه مان معطوف به بیرون از استان باشد. برند را برای مردم اهواز نمی سازیم. برای جذب گردشگران دیگر نقاط کشور و جهان است. 

این استاد دانشگاه به مبحث مردم شناسی مردم اهواز اشاره کرد و گفت: مردم استان و به خصوص مردم اهواز مردم اهل انعطاف ، ساده ، خونگرم و متواضعی هستند. 

بختیارپور ادامه داد: امروز نسل جوان با موسیقی الفت تنگاتنگی دارند. باید موسیقی متناسب با ذائقه جوانان ساخته شود. با تی شرت سازی و بلیلوردسازی برند درست نمی شود.

وی همچنین به خیابان انوشه (فلافل فروشان ) هواز اشاره کرد و گفت: مشتری مداری و احترام به مشتری در این خیابان مشهود است. باید در این زمینه نیز کار شود. 

مشاور استاندار خوزستان گفت: چرا باید کلیپ شهید حمید تقوی فر در عراق تولید و منتشر شود، اما در اهواز اتفاقی صورت نگیرد؟ حداقل می بایست این ترانه را که به زبان عربی است، در معرض دید جوانان ما قرار داده شود تا بتواند با این شهید عزیز ارتباط برقرار کند.

بختیارپور تصریح کرد: باید اهواز را به مسقط الراس استان تبدیل کنیم. هر شهروند خوزستانی باید نماد و برند شهر خود را در میادین اهواز مشاهده کند. چه اشکالی دارد نماد میدان مقاومت دزفول ، نماد  نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان ، نماد اشکفت عشایر ایذه در اهواز طراحی و در میادین اهواز به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: تردد گاومیش ها در اهواز قدمتی 5 هزارساله دارد که باید در همین زمینه هم اقدامی صورت گیرد تا این زیست قدیمی از بین نرود.

 خوزستان و شهر اهواز با کشور عراق همسایه است و پس کرانه اهواز بیرون از مرزهاست. عراقی ها هر چه از سمت جنوب به سمت شمال کشور خود می روند به ناامنی نزدیک می شوند و بالعکس هر چه از جنوب به شرق می آیند امنیت و رفاه را مشاهده می کنند. 

بختیار پور گفت: باید در حوزه توریسم درمانی هم کار شود. لازمه این اقدام لزوما ساخت بیمارستان نیست. باید مراکز درمانی سامان داده شوند. چرا باید شهروند عراقی برای درمان به مشهد برود در حالی که به راحتی می تواند با وجود پزشکان حاذق در اهواز تحت درمان قرار گیرد.

چرا باید از اهواز یک چهره منفی بسازیم؟
علوی شوشتری از فعالان رسانه ای نیز در این نشست گفت: شهرهای موفق در برندسازی معمولا تک محصولی نیستند. چرا باید از اهواز یک چهره منفی برای سایر هموطنان مان بسازیم؟ رسانه های استان از اهواز به عنوان شهری که مدام با پدیده ریزگردها دست به گریبان است چهره منفی ساخته اند. باید برای معرفی استان به سایر نقاط کشور از نقاط مثبت استان سخن به میان آوریم و رسانه های اهوازی با یک سیاست واحد به معرفی این شهر بپردازند.

این فعال رسانه ای ادامه داد: باید به مانند شهرهای مانند جزیره کیش هرساله جشنواره و فیستوال های بزرگ در کلانشهر اهواز برگزار شود. وب سایت های دستگاه های اجرایی استان باید بروز باشند. 

ظرفیت های معنوی و مذهبی برندسازی
در ادامه این نشست سیدمحمدجواد رضوی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر اهواز گفت: کلانشهر اهواز دارای ظرفیت های خوبی مانند ورود تشیع از اهواز ، مشاهیر اسلامی و علمی ، دفاع مقدس ، آثارتاریخی است که قابلیت برندسازی را دارند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز گفت: برند سازی تنها وظیفه شهرداری اهواز نیست.سازمان های مردم نهاد و دستگاه های دولتی و حاکمیتی باید دست به دست هم دهند و برند شهر اهواز را معرفی کنند. در برندسازی نباید تنها ارزش گذاری مادی را مدنظر قرار داد. در استان خوزستان متفاوت از برخی از شهرها که در یک میدان عزاداری ماه محرم انجام میشود در محلات و مساجد مختلف مردم به سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین (ع) می پردازند. اتفاقا این خود یک برند است. همین تفاوت هاست که برند را تشکیل می دهد.

برندسازی جدا از مسائل اقتصادی نیست
جهانمیر پیش بین از اساتید اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست گفت: اهواز یک ویژگی های منحصر به فردی دارد که باید از آنها استفاده بهینه کرد. مقوله برندسازی جدا از مسائل اقتصادی نیست.

این استاد دانشگاه بیان داشت: برندسازی فرهنگی بدون درنظرگرفتن ملاحظات اقتصادی معنا و مفهومی ندارد. باید در اهواز خانه اقوام ساخته شود. در این زمینه باید با شهروندان وارد تعامل دوسویه شد. باید خدمات طبی و پزشکی در اهواز کار شود. 

پیش بین گفت: مگر می شود جغازنبیل را معرفی کرد اما امکانات رفاهی و هتلینگ را در آن ندید. 

در پایان این جلسه ندا شفیعی مدرس دانشگاه و مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در سخنان کوتاهی ضمن استقبال از برگزاری چنین نشست هایی گفت: در این جلسات و نشست ها باید به هدف اصلی جلسه بپردازیم. شفیعی با اشاره به اهمیت حضور رسانه ها در عرصه فرهنگی و اجتماعی گفت: رسانه ای شدن این جلسه کمک خوبی به طرح آن در جامعه می کند. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار