کد خبر: ۱۱۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵ 25 October 2015

به گزارش تابناک ایلام، عاشورای سال 94 نیز به پایان رسید و هرکسی به هر نوعی سعی داشت از این ماه معنوی اجری و ثوابی ولو به اندازه یک قطره اشک ذخیره و ره توشه اعمالش کند و ارادت و علاقه خود را به ارباب شهیدش ثابت کند.   

ماه محرم که از راه می رسد شهر و روستا رنگ و بویی و حال و هوایی دیگر به خود می گیرد، شهر را آذین می بنند اما نه با روبان ها و نوارهای رنگین و شاد، بلکه با علم و پرچم های سیاه و سبز، شهررا با روبان های مشکی و سبز آذین می بندند.

همواره در ماه محرم می توان جلوه هایی از عشق و دلدادگی به سید و سالار شهیدان و یاران جوانمردش را در هر کوی و برزن مشاهده کرد و اوج این عاشقی در تاسوعا و عاشورا بیش از هر زمان دیگری خود نمایی می کند.

در این میان جوانان نسل جدیدبه سبک و شیوه های امروزی سعی دارند خود را به مولایشان نزدیک کنند، جوانانی که به طرق مختلف در معرض آماج هجمه ها و تیرهای زهرآلود و مسموم فرهنگ منحط غرب قرار دارند، در این ماه سعی در پالایش روح و جسم خود می کنند.

یکی از رسومی که چندین سال است بین جوانان باب و مد شده، فرهنگ ماشین نوشته های حسینی است، که جوانان بر روی بدنه و شیشه ماشین های خود نام شهدای کربلا یا اشعاری را در رثای این شهدای والا گهر با خط زیبایی می نویسند.

برپایی ایستگاه های بلوتوث هم یکی دیگر از رسوم جدید است که بیشتر باب میل جوانان و نوجوانان گوشی به دست است، که با تجمع در این ایستگاه ها، آهنگ های محرمی و عزاداری را بر روی گوشی های همراه خود نصب می کنند.

یا اینکه صدای مداحی و مرثیه سرایی مداحان مختلف با زبان و گویش های متنوع که از صدای بلند شده ضبط صوت رانندگان عبوری به ویژه جوانان شنیده می شود نیز نشان دهنده احترام و حفظ حرمت آنها در برابر ماه محرم است.

در دو روز تاسوعا و عاشورا می توان جلوه های دیگری از اخلاص و عشق به امام حسین (ع) را از سوی مردم ایلام مشاهده کرد، به عنوان مثال در این دو روز تعدادی از رانندگان تاکسی های عمومی ایلام در حرکتی خود جوش و حسنه اقدام به جابجایی مسافر می کنند.

این حرکت زیبا چند سالی است که در بین رانندگان تاکسی های عمومی ایلام به صورت یک سنت نانوشته رواج یافته و رانندگان در روزهای تاسوعا و عاشورا مسافران را رایگان به مقاصد مدنظرشان می برند.

ونیز دیده می شود، برخی از نانوایی ها، بدون دریافت وجهی نان تازه پخت را به مراجعه کنندگان و متقاضیان دریافت نان تحویل می دهند و به اصطلاح عامیانه نان را به صورت صلواتی اما به تعداد محدود به دست مشتریان می دهند.

در این ایام بازار حمایت و تکفل کودکان یتیم و بی سرپرست نهاد های حمایتی بهزیستی و کمیته امداد از سوی افراد دارای تمکن مالی گرم است، و این دو دستگاه حمایتی با ایجاد ایستگاه های کارت معرفی کودکان بی سرپرست و نیازمند، عموم مردم را برای اخذ سرپرستی و کفالت مالی این کوکان ترغیب می کنند.

در کل ماه محرم ماه خوبی ها و تقویت فضایل اخلاقی است و به واسطه این ماه هرکسی سعدی دارد به طریقی خود را به صاحب اصلی ماه محرم نزدیک کند و خوشه ای از نیکی ها را بچیند و این موارد تنها گوشه اندکی بود از محبت و علاقه مردم به امام حسین و شهدای مظلوم دشت کربلا، هرچند با شیوه ها و طرق نوین وجدید. / ز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار