فصل الخطابی بر نقد و نظرهای هسته ای؛
اهمیت این نامه از این رو دو چندان می شود که هم فصل الخطابی برای همه جریانات سیاسی است که در ماه های گذشته در زمینه مذاکرات هسته ای دیدگاهها و نقد و نظرهای خود را در فضای عمومی منتشر می کردند و بعضا برخی بگومگوها و بحث و جدل ها در رسانه ها، مجلس و محافل سیاسی ایجاد شده بود و از سوی دیگر، این نامه بخوبی نقشه راه جمهوری اسلامی را در مسیر اجرای برجام برای جهانیان بویژه طرف های مذاکره و توافق با ایران، ترسیم می کند
کد خبر: ۱۱۶۵۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶ 22 October 2015

نامه حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس جمهور که در آن ضمن تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص برجام، حاوی الزامات 9گانه ای برای اجرای آن بوده است بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی پیدا کرد.

اهمیت این نامه از این رو دو چندان می شود که هم فصل الخطابی برای همه جریانات سیاسی است که در ماه های گذشته در زمینه مذاکرات هسته ای دیدگاهها و نقد و نظرهای خود را در فضای عمومی منتشر می کردند و بعضا برخی بگومگوها و بحث و جدل ها در رسانه ها، مجلس و محافل سیاسی ایجاد شده بود و از سوی دیگر، این نامه بخوبی نقشه راه جمهوری اسلامی را در مسیر اجرای برجام برای جهانیان بویژه طرف های مذاکره و توافق با ایران، ترسیم می کند.

طی ماههای گذشته رسانه ها و جناح های مختلف سیاسی دیدگاهها و نظرات مختلفی را در خصوص مذاکرات هسته ای بیان کرده اند. برخی از رسانه ها و سیاسیون، برجام را ناقض استقلال و عزت کشور می دانستند و برخی دیگر آن را دستاورد بزرگی برای مذاکرات هسته ای عنوان می کردند و البته عده ای نیز محتاطانه در این زمینه به ابراز نظر می پرداختند.

حال، فرایند قانونی تصویب برجام در کشور ما طی شده و با تایید رهبر انقلاب وارد فاز اجرای آن می شویم. از این پس همه فعالان سیاسی، نخبگان، احزاب و جناح ها و رسانه ها می بایست فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را فصل الخطاب دانسته و با ایجاد فضای آرام روانی در جامعه، اجازه دو قطبی شدن جامعه بر سر ماجرای مذاکرات هسته ای را ندهند و همه دست در دست هم در حمایت از دولت، در مسیر پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران عزیز گام بردارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این نامه بار دیگر بر بی اعتمادی به امریکا و تداوم دشمنی های این کشور با ایران اسلامی تاکید کرده است. این موضوع ضمن آنکه مسئولان کشورمان را به اتخاذ تدابیر جدی برای جلوگیری از هر گونه اقدام خلاف در مسیر اجرای برجام از سوی امریکا و یا سوء استفاده در این زمینه توجه می دهد، به طرف های مذاکره با ایران وبویژه امریکا نیز هشدار می دهد که هر اقدامی بر خلاف توافقات صورت گرفته و یا بهانه جویی برای نقض توافقات و یا تضییع حقوق ملت ایران، دولت ما نیز واکنش های متناسب و متناظری را نشان خواهد داد. در واقع این اصل مهم در مذاکرات و توافقات بین المللی که توافق تا زمانی برای ما محترم و معتبر است که طرف مقابل نیز بدان پایبند باشد مورد تاکید قرار می گیرد و به دنیا اعلام می کند در صورت عدم پایبندی طرف مقابل، ما نیز خود را موظف به اجرای برجام نخواهیم دانست.

الزامات هوشمندانه و مدبرانه ی 9 گانه رهبر معظم انقلاب نیز نشان می دهد که در فضای پیچیده دیپلماسی امروز جهانی بویژه وقتی طرف مذاکره نه یک کشور بلکه متشکل از 6 قدرت بزرگ چهانی با دیدگاهها و زاویه منافع و نگاههای مختلف و بعضا متفاوت است و برخی کشورهای طرف مذاکره تا کنون در موارد مختلف عدم صداقت خود را در اجرای تعهدات و معاهدات دو و چندجانبه نشان داده اند، دستگاه دیپلماسی ما نیز می بایست ضمن استفاده از تاکتیک ها وتکنیک های مذاکره و دیپلماسی و استفاده از همه ظرفیت های بین المللی برای تامین منافع ملی، در عین حال با هوشیاری تمام، تضمین های عینی را برای جلوگیری از زیرابی رفتن احتمالی طرف مقابل دنبال کنند و همانطور که رئیس جمهور نیز در پاسخ نامه رهبرانقلاب تاکید نمودند: دولت با رعایت ملاحظات و الزامات رهبری و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، نسبت به اجرای کامل و با حسن نیت برجام اقدام کند و انجام تعهدات طرف مقابل با هشیاری کامل رصد و تصمیم مقتضی برای واکنش متناسب در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شود.

بی تردید تلاش گسترده و متعهدانه تیم مذاکره کننده هسته ای، نقد دلسوزانه منتقدین، هدایت های رهبرمعظم انقلاب و پیگیری های مستمر رئیس جمهور کشورمان و هماهنگی ها و انسجامی که در مجموعه نظام وجود داشته باعث شده است تا با وجود همه فراز و نشیب ها، نهایتا مذاکرات هسته ای فرجامی خوش بیابد و قدرت های جهانی ضمن به رسمیت شناختن حقوق مسلم ملت ایران، وادار به لغو تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران شوند و ان شاءالله با تدبیر و درایت مسئولان عالی نظام، اجرای برجام نیز فرجامی خوش خواهد یافت.

مهدی مکارمی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار