در دیدار با سرپرست حجاج ایرانی مطرح شد:
مراجع تقلید در دیدارهای جداگانه‌ای که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با ایشان داشت، دیدگاه‌های خود را درباره حوادث دلخراش حج امسال عنوان کرده و بر تشکیل کمیته حقیقت یاب و پیگیری حقوقی فاجعه منا از طریق مجاری قانونی تاکید کردند.
کد خبر: ۱۱۶۵۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷ 22 October 2015
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سفر به قم و دیدار با مراجع عظام به ارائه گزارشی از مراسم حج و فاجعه منا پرداخت.

مراجع تقلید عظام نیز دیدگاه‌های خود را درباره حوادث دلخراش حج امسال عنوان کرده و بر تشکیل کمیته حقیقت یاب و پیگیری حقوقی فاجعه منا از طریق مجاری قانونی تاکید کردند.


کمیته حقیقت‌یاب حادثه منا تشکیل شود

آیت‌الله‌ نوری همدانی در دیدار سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به مدیریت خوب حجت‌الاسلام قاضی عسکر به فاجعه منا اشاره و گفت: حادثه منا فاجعه بزرگی بود که کمتر در تاریخ نظیر آن رخ‌ داده است.

وی در ادامه ضمن بیان این مطلب که وجود آل سعود خود یک فاجعه است، عنوان کرد: آل سعود دشمن‌ترین دشمنان ما است زیرا بقیه دشمنان دشمنی سیاسی دارند اما آل سعود علاوه بر دشمنی سیاسی از لحاظ دینی و مذهبی نیز با ما دشمنی می‌کند و این دشمنی نیز عمیق است.

استاد برجسته حوزه ضمن تأکید بر غرور بوجود آمده در آل سعود، این غرور را دارای چند جنبه دانست که مهم‌ترین آن داشتن پول و منابع نفت و گاز و درآمد حاصله از این منابع است.

وی در ادامه بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای پیگیری حادثه منا تأکید و ابراز داشت: متأسفانه ایران در این زمینه تنها است و هرچند نزدیک به 20 کشور در حادثه منا کشته داشته‌ است اما بسیاری از آنها حادثه را پیگیری نمی‌کنند اما این نکته نیز نباید باعث شود که دست از تلاش بکشیم بلکه باید حق را گفت و همیشه گوش‌های شنوایی برای شنیدن حق وجود دارد و ضعفا چشم امیدشان به ایران است.

این مرجع تقلید با اشاره به تعداد افرادی که در حادثه منا فوت کرده و در عربستان دفن شده‌اند بر لزوم اعزام بازماندگان آنان برای رفتن بر سر مزار عزیزانشان و تصلی خاطره آنها تأکید کرد.


علمای اسلام با جدیت فاجعه منا را پیگیری کنند
    

آیت الله ناصرمکارم شیرازی نیز، خواستار تشکیل هرچه سریعتر کمیته حقیقت یاب برای فاجعه منا شد و تاکید کرد: متاسفانه باید اذعان کنیم که در پی این حادثه ضربه ای به قداست حج وارد شد که به این راحتی ها جبران نخواهد شد.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که این فاجعه باید با جدیت دنبال شود، اظهار کرد: علل وقوع این حادثه باید پیگیری و مشخص شود؛ علاوه بر این باید فکری بشود که برای سال های آینده تکرار نشود.

وی با تقدیر از زحمات و پیگیری های مجدانه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رییس سازمان حج و زیارت و تمامی دست اندرکاران عملیات حج، تاکید کرد: در شرایط عدم همکاری طرف سعودی، واقعا شما زحمت کشیده و هرآنچه در توان داشتید را بکار گرفتید و پیکرهای بسیاری از جان باختگان به کشور منتقل و در داخل نیز تشییع عجیب و باشکوهی از آنان انجام شد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: این نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران به شهروندانش اهمیت می دهد و این مهم آبرویی برای ایران و شیعه بود و مردم خشم و نفرت خود را از آل سعود نشان دادند؛ در حالی که در دیگر کشورها چنین خبرهایی نبود.

وی خواستار وقایع نگاری فاجعه منا با ذکر تمامی مستندات، اخبار و تصاویر شد و گفت: این مجموعه باید هر چه سریعتر تهیه و در دسترس عموم مردم قرار گیرد تا آنها بدانند چه اتفاقاتی رخ داده است، این مساله کمک می کند فاجعه منا فراموش نشود.

 آیت الله مکارم شیرازی افراد و نهادهایی نیز باید از طریق مجامع بین المللی این موضوع را پیگیری کنند، ما نیز به عنوان مرجعیت می توانیم از ظرفیت ها و ارتباطاتی که با علما و بزرگان جهان اسلام داریم برای پیگیری موضوع استفاده کنیم تا نگرانی هایی که برای امت اسلام ایجاد شده به نحوی رفع شود.

 آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم اظهار همبستگی در غم همه مسلمانان و خانواده های داغدیده تاکید کرد و گفت: به منظور پیگیری این فاجعه باید یک گروه حقیقت از شما و کسانی که آسیب دیده اند و بعضی مراکز بین المللی هرچه سریعتر تشکیل شود و مقصران این حادثه دردناک مجازات شوند و خسارات وارده به جان باختگان و آسیب دیدگان جبران و جلوی تکرار چنین حوادثی حتی در مقیاس کوچک نیز گرفته شود.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که فارغ از مسائل سیاسی و با ادبیات واقع بینانه باید از علمای اسلام خواسته شود که این مسأله را دنبال کنند، تصریح کرد: باید با ادبیات مناسب و شایسته که ناشی از نصح و خیرخواهی باشد این مساله با جدیت تمام پیگیری شود.


فاجعه منا از مجاری قانونی پیگیری شود

آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از دیگر مراجع تقلید بر پیگیری حقوقی فاجعه منا از طریق مجاری قانونی تاکید کرد.

وی در دیدار نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت بیان داشت: ایران باید از طریق مجاری قانونی پیگیری لازم را برای شناسایی مسببان فاجعه منا انجام دهد. 

وی ضمن همدردی با خانواده های قربانیان فاجعه منا گفت: این خانواده ها غم بزرگی را متحمل شدند و همدردی با آنان وظیفه آحاد ملت است. 

آیت الله موسوی اردبیلی اظهارکرد: فاجعه منا حادثه تلخی بود که در حج امسال رخ داد اما باید شاهد پیگیری های بعدی کشورمان برای بررسی ابعاد وقوع حادثه باشیم. 


دیدار با حضرات آیات سبحانی، صافی گلپایگانی و وحیدخراسانی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در ادامه دیدار های خود با مراجع تقلید با حضور در دفتر آیت‌الله سبحانی، بیت آیت‌الله صافی گلپایگانی و دفتر آیت‌الله وحیدخراسانی، با این مراجع به صورت خصوصی دیدار و گفت‌وگو کرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار