استاندار خوزستان گفت: یکی از سیاست‌های مهم استان در حوزه شیلات، پرورش ماهی در قفس و دریا است که اداره کل شیلات استان باید به طور جدی به این ۲ مقوله ورود کند.
کد خبر: ۱۱۵۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴ 13 March 2024

تابناک خوزستان: علی اکبر حسینی محراب روز چهارشنبه در حاشیه نشست شورای راهبری توسعه شیلات خوزستان در سرسرای استانداری بیان کرد: یکی از مزیت‌های خوزستان در حوزه شیلات، دسترسی به آب‌های آزاد ، رودخانه‌ها و رود اروند است که ظرفیت عظیمی را در پرورش آبزیان ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید از این امکانات خدادادی به درستی استفاده کرد ادامه داد: اشتغال وسیعی در بخش شیلات استان وجود دارد و می‌توان همچنان اشتغال‌زایی در این حوزه را توسعه داد.

عملکرد ضعیف خوزستان در پرورش ماهی در قفس

حسینی محراب با تاکید بر اینکه خوزستان باید به قطب پرورش و صادرات ماهی در قفس و دریا تبدیل شود اظهار کرد : با وجود نخبگان زیادی که در حوزه شیلات استان وجود دارد اما متاسفانه عملکرد حوزه پرورش ماهی در قفس بسیار ضعیف برآورد شده است.

مدیر کل شیلات استان خوزستان پیش از این اعلام کرد؛ ۱۵ هزار تن ظرفیت برای پرورش ماهی در قفس در خوریات، دریا و دریاچه‌های پشت سدها در استان تا کنون شناسایی شده و مجوزهای لازم نیز اخذ شده ولی در مرحله جذب سرمایه‌گذار متوقف شده‌ است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: این اقدام باعث می‌شود آبزیان پرورش داده شده در این محیط، از خوراک طبیعی استفاده کنند و برای تامین مواد غذایی هزینه چندانی نشود.

وی گفت: درپشت سدهایی که آب شرب نیست باید پرورش ماهی در قفس انجام شود و همچنین این امکان با ایجاد محیط‌های بسته و دلتا در رودخانه‌های استان برای پرورش ماهی نیز وجود دارد.

حسینی محراب تصریح کرد: پرورش ماهی متراکم از دیگر ظرفیت‌های تولید آبزی است که می‌توان این طرح را در خانه‌های روستایی عملیاتی کرد.

وی با اشاره به تولید میگو و ارزآوری برای استان و کشور افزود: پرورش آبزیانی همچون میگو در سایت‌های چوئبده ،هندیجان و یا ماهشهر، زمینه صادرات این محصول مهم را برای استان فراهم خواهد کرد.

حسینی محراب بیان کرد: طی ۲ سال اخیر متاسفانه در حوزه تولید آبزیان غفلت شده و اداره کل شیلات استان موظف است از سرمایه گذاران ، نخبگان و بانک‌ها برای توسعه تولید ماهی و میگو کمک بگیرد.

استاندار خوزستان در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت تولید ماهی "سی بس" در استان گفت: این گونه ماهی در آب‌های شور و یا پساب‌ها پرورش داده می‌شود که از نظر صادراتی ارزش افزوده خوبی دارد.

ماهی سی بس از گونه ‌ای مهم ماهی پرورشی است که قابلیت سازگاری با هر ۲ محیط آب شور و شیرین را دارد.

وی اظهار کرد: این گونه ماهی، مشتریان خوبی در کشورهای مورد هدف صادراتی با استان دارد و ارز آوری مناسبی را به دنبال دارد.

حسینی محراب اضافه کرد: به همین دلیل اداره کل شیلات استان باید با همکاری معاونت اقتصادی استانداری زمینه پرورش این ماهی را در استان فراهم کنند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه تولید ماهی خاویاربه عنوان یکی از سودآورترین آبزیان برای استان صرفه اقتصادی دارد تصریح کرد: بخش خصوصی تولید این گونه ماهی را در استان انجام می‌دهد و صادرات آن به برخی کشورهای آسیایی همچون قفقاز و یا ارمنستان در حال انجام است و توسعه بستر تولید این ماهی در استان بسیار اهمیت دارد.

بر اساس اعلام مدیر کل شیلات خوزستان ، طبق برنامه‌ریزی انجام شده، میزان تولیدات ماهیان سردابی در استان تا سال ۱۴۰۴ به یک‌هزار و ۹۵۱ تن می‌رسد که نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۲۵ درصد رشد همراه خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار