«خانه هنر دستان» نخستین خانه صنایع‌دستی بخش خصوصی استان خراسان‌رضوی در مشهد افتتاح شد.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸ 10 March 2024

به گزارش تابناک رضوی، «خانه هنر دستان» اولین خانه صنایع‌دستی بخش خصوصی خراسان‌رضوی، با حضور سید جواد موسوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، بهزاد چوپانکاره مدیر بافت‌های تاریخی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد، و جمعی از هنرمندان حوزه صنایع دستی در مشهد افتتاح شد.

خانه‌ای برای هنرمندان

مدیریت بافت‌های تاریخی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد در مراسم افتتاح «خانه هنر دستان» گفت: اینجا نه‌تنها «خانه هنر دستان» بلکه خانه همه هنرمندان است، یکی از آرزوهای تمام هنرمندان این است که خانه‌ای برای خودشان داشته باشند.

بهزاد چوپانکاره افزود: تاکنون ۱۳ خانه تاریخی در مشهد مجوزهای قانونی خود را از نهادهایی همچون اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اخذ کرده‌اند و برخی از آن‌ها نیز در حال طی کردن مراحل دریافت مجوز هستند.

چوپانکاره با بیان اینکه «خانه هنر دستان» یکی از خانه‌های تاریخی دوران معاصر است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم به همه کسانی که علاقه‌مند این حوزه هستند، یا توانایی راه‌اندازی این مجموعه‌ها را دارند کمک کنیم. بسته‌های تشویقی شهرداری نیز در این راستا افزایش یافته و به نوعی در حال کمک کردن هستیم تا اتفاقات خوبی برای خانه‌های تاریخی رخ دهد.

 

اشتغال‌زایی در بخش صنایع‌دستی

هم‌چنین جانشین معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: مجموعه خانه هنر دستان اولین مجموعه صنایع دستی استان در بخش خصوصی است که با هدف اجرای سیاست‌ها در بخش حمایت از هنرمندان ایجاد شده است.
مهدی اکاتی افزود: موضوع فروش، ارتباط بیشتر بین هنرمندان، ایجاد فضای کارگاهی برای دانشجویان این حوزه و ترویج هنرهای صنایع دستی، از جمله دیگر اهداف ایجاد این مکان است.

او یادآور شد: حدود ۱۰ رشته هنری با تعداد 13 هنرمند در حال تولید و فروش صنایع دستی هستند البته در آینده تعداد آن ها افزایش خواهد یافت و مجموعه‌های دیگری نیز به آن اضافه خواهد شد، این مجموعه باعث ایجاد ۱۰ فرصت شغلی برای هنرآموختگان این بخش شده است.

جانشین معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: حمایت‌های دولتی از این بخش وجود دارد و هنرمندان این عرصه می‌توانند از تسهیلات بانکی و بیمه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد استفاده کنند.

معرفی فرهنگ غنی ایرانی به جوانان و نوجوانان

در ادامه این مراسم مدیر مجموعه «خانه هنر دستان» گفت: من معلم بوده‌ام و قشر کودک و نوجوان همیشه به طور ویژه در ذهن من هستند، امیدواریم بتوانیم با راه‌اندازی این مجموعه، فرهنگ غنی و هنر ایران را به بچه‌ها معرفی کنیم و آن‌ها هم لذت ببرند.

طوبی طهرانیان ادامه داد: ایرانی یعنی این خانه و بنای زیبا، حوض آب، فواره، دار قالی و کوزه سفالی. ما به داشتن تمام این‌ها افتخار می‌کنیم و امیدواریم که امانت‌دار خوبی برای این میراث باشیم.

طهرانیان با بیان اینکه، اگر گروه پنج نفره من و تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها نبود، امروز ما اینجا نبودیم، افزود: هنرمندان مجموعه خالصانه ما را یاری کردند تا بتوانیم خانه هنر دستان را سرپا نگه داریم، هم‌چنین از مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد و استان و شهرداری صمیمانه سپاسگزارم که در این راه ما را یاری کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار