آئین بهره برداری از 28 طرح صنعت آب و برق در استان خوزستان با حضور ریاست جمهوری و به صورت برخط برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۵۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰ 09 March 2024

تابناک خوزستان: به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان؛ علی اکبر محرابیان شامگاه روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲، در آیین بهره برداری از ۲۸ طرح صنعت آب و برق که با حضور ریاست جمهوری، وزیر نیرو و مقامات ارشد استان در سالن همایش های سازمان آب و برق خوزستان در اهواز برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور رئیس جمهور در سازمان آب و برق خوزستان و افتتاح پروژه های وزارت نیرو اظهار کرد: دولت خدمتگزار در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد و رای اعتماد گرفت که در سفر به استان خوزستان موضوعات مربوط به آب را از نزدیک دنبال کرد.

وزیر نیرو افزود: در ابتدای کار دولت سیزدهم مردم خوزستان به دلیل مشکلات آب و فاضلاب انصافا اعتراضات به حق و شدیدی داشتند و خاطرمان هست که مشکل بی برقی در گرمای طاقت فرسای تابستان طی سالهای 98، 99 و حتی 1400 مردم را چگونه آزار داد. با وجود این، همکاران ما با ملت ایران میثاق بستند که این مشکلات را یکی پس از دیگری با برنامه ریزی مدون حل کنند.

وی با اشاره به تخصیص بودجه چشمگیر دولت به طرح های آبرسانی استان خوزستان تصریح کرد: حمایت مالی خوب دولت سیزدهم از وزارت نیرو موجب شد بخش قابل توجهی از مشکلات مردم حل شود ولی ما در نیمه راه هستیم و نیاز به حمایت مجلس و دولت داریم تا قادر باشیم در تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت با لحاظ کردن پیش نیازهای محیط زیستی سربلند باشیم.

محرابیان گفت: یک سوم از آبهای جاری کشور در استان خوزستان روان هستند و اکنون استان خوزستان بیشترین سطح زیر کشت محصولات زراعی را در کشور دارد و امسال نیز رکورد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در این استان شکسته شده است؛ اکنون بیش از 40 هزار هکتار محصول زراعی زیر کشت در این استان ثبت شده و رکورد تولید گندم به بالاترین میزان خود رسیده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه رکورد تولیدات کشاورزی و سطح زیر کشت محصولات در شرایط وخیم کم آبی و بی آبی به ثبت رسیده است، بیان کرد: سال زارعی جاری به دلیل بارش های اندک و آورد کم رودخانه ها صرفا دستیابی به تولید با مدیریت مصرف محقق شد و همکاران ما با مصرف بهینه منابع آب و برنامه ریزی دقیق و مدون به این مهم دست یافتند.

وی ادامه داد: 9 سد خوزستان در سیلاب های سال جاری بسیار دقیق مدیریت شدند و در بحث مدیریت سیلاب، بسیار موثر و کارا اقدام شد؛ در استان سیستان بلوچستان نیز مدیریت سیلاب باعث شد که هیچ خسارت جانی برای شهروندان رخ ندهد و صرفا راه های مواصلاتی دچار آسیب های جدی شدند که علت آن هم به دلیل عدم لحاظ موارد فنی و مهندسی و فقدان آبگذر زیر جاده ها بود.

محرابیان اظهار کرد: ما امروز 28 طرح بزرگ آب و برق را در استان پهناور خوزستان اجرا می کنیم و در آینده نزدیک و سفر آتی ریاست جمهوری سایر طرح های فاضلاب مربوط به تصفیه خانه شهرستان های اهواز، آبادان و خرمشهر را افتتاح خواهیم کرد که سالها خواسته برحق مردم این شهرستان ها است.

وزیر نیرو ضمن برشمردن خدمات شایان توجه دولت سیزدهم در طرح های آبرسانی به استان خوزستان خاطر نشان کرد: به غیر از طرح آبرسانی به شهر لالی، تمامی طرح هایی که امروز شاهد اجرایی شدن آنها هستیم در دولت سیزدهم آغاز شده اند و از ابتدا تا کنون پیشرفتشان در همین دولت صورت گرفته و امروز به بهره برداری می رسند.

وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت نیرو 7 طرح آبرسانی دارد که در مجموع 844 هزار نفر را تحت پوشش تامین آب شرب قرار می دهند که مشتمل بر 195 هزار مترمکعب تصفیه خانه، 160 کیلومتر خطوط انتقال آب و 38 هزار مترمکعب مخزن در استان خوزستان هستند.

محرابیان توجه دولت به نیروگاه های برق را ضروری دانست و تصریح کرد: واحد سوم نیروگاه برق آبی دز امروز بهینه سازی شده و 90 مگاوات بر ظرفیت تولید برق آن افزوده خواهد شد همزمان 18 پروژه توسعه اتصال را دنبال می کنیم که خطوط انتقال و هادی ظرفیت را تقویت و توسعه داده و نیز در زمینه توزیع، هوشمندسازی و انتقال برق و تقویت خطوط به روستاها در دستور کار قرار دارند.

وزیر نیرو انتقال آب از سد کارون 3 را یک مطالبه استانی دانست و گفت: در حال حاضر یک طرح اضطراری برای تامین آب شهر ایذه اجرا شده است ولی خواسته اصلی مردم ایذه و شهرستان های اطراف و رامهرمز طرح اجرای انتقال آب از سد کارون 3 است که شامل 15 کیلومتر تونل پیوسته و 26 کیلومتر خط لوله است ما این طرح را مانند طرح غدیر برای شهرهای شمال شرق خوزستان اجرا خواهیم کرد.

محرابیان جداسازی آب صنایع از آب شرب را امری ضروری خواند و با اشاره به فرصت 3 یا 6 ماهه به صنایع بزرگ یادآورد شد: به صنایع خوزستان فرصت جداسازی منابع آب داده شده است و در صورتی که این طرح محقق شود، قریب به 1 میلیارد مترمکعب به منابع مورد استفاده کشاورزی در خوزستان افزوده خواهد شد.

وی در پایان گفت: مفتخریم که امروز با حضور ریاست جمهوری مدرن ترین شبکه آبیاری جهان را که به صورت زیرسطحی و با استفاده از ماهواره و هوش مصنوعی بدون دخالت انسان و با حداقل آب مورد نیاز ریشه گیاهان صورت می گیرد را شاهد بودیم؛ در این شیوه پرت آب صفر و مصرف آب کشاوزی نصف و تولید دو برابر می شود به این معنا که با این روش از یک واحد آب 4 واحد تولید خواهیم داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار