رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت قزوین گفت: با ایجاد مشکلات تولیدی برای قطعه سازان کشور، ۱۰ هزار نفر از شاغلان صنایع قطعه سازی در استان قزوین در معرض بیکاری قرار دارند/مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: در 6 ماه نخست امسال بیش از 20 هزار شهروند قزوینی برای اهداء خون مراجعه کرده‌اند که این رقم در مدت مشابه سال قبل 21 هزار نفر بود که نشان از کاهش 5 درصدی دارد.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴ 21 October 2015


دولت یازدهم به‌دنبال حمایت از انجمن‌های هنری است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مجید ملانوروزی در همایش هنرمندان استان قزوین که ظهر امروز در تالار مهندس سیدمحمد بهشتی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: یک هنرمند شهرستان باید تلاش زیادی داشته باشد تا خود را به حد استاد پایتخت برساند زیرا مراکز مهم هنری در پایتخت مستقر شده است.

وی افزود: در فضای جهانی هنرمندی می‌تواند حرف بزند که بومی باشد زیرا بومی بودن در عرصه‌های جهانی یک فرصت مغتنم به شمار می‌رود.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: هنرمندان ما هر زمان که بیان جهانی پیدا کنند، می‌توانند هنرمند جهانی شوند بنابراین از یک سو باید زبان جهانی داشته و از سوی دیگر در فضای جهانی هویت داشته باشند.

ملانوروزی ادامه داد: از جهانی شدن نباید هراسید و با این هنر باید در عرصه‌های جهانی گفت‌وگو کرد البته بیان جهانی شدن باید با تکیه بر پایه‌های هویت ملی باشد.

وی عنوان کرد: گستره جغرافیایی این گنجینه را برای ما نهادینه کرده و این گستره فرهنگی را به وجود آورده که همه ما به هنر اقصی نقاط کشور آشنایی کامل داشته باشیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز هنرهای تجسمی ما مرزبندی نشده که این امر موجب کم‌رنگ شدن جنبه بومی این هنر شده است و نمی‌توان تشخیص داد که هر هنر تجسمی متعلق به کدام استان کشور است.

ملانوروزی گفت: امروزه در حوزه‌های فلسفی، نظری و موضوعات دانشگاهی هنر با مشکل روبرو هستیم و دانشگاه‌های ما موفق نشدند جنبه بومی و هویت بومی هنر را به خوبی عرضه کنند.

وی بیان کرد: یکی از ایراداتی که به دانشگاه‌های بومی وارد می‌شود این است که همه آن‌ها از اساتیدی که در پایتخت کشور هستند، برای تدریس استفاده می‌کنند در حالی که بهتر است برای تدریس رشته‌های مختلف هنری از اساتید بومی که آشنایی بیشتری با هنر بومی منطقه دارند، استفاده شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در تئاتر نیز وضعیت به همین صورت است و بیان تکنیکی آن در استان‌های مختلف کشور با یکدیگر فرق دارد بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود تا بتوان به اهداف مورد نظر در حوزه هنر دست پیدا کرد.

ملانوروزی اضافه کرد: استان قزوین مکتب‌های مختلفی دارد که امیدواریم در توسعه فرهنگی و هنری این استان از درون مایه‌های مختص خود بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: با کمال تأسف گنجینه‌های فرهنگی ما کم‌رنگ شده است در حالی که برای ورود موفق به عرصه‌های جهانی باید در وهله نخست گنجینه‌های فرهنگی را نسبت به گذشته غنی‌تر و پررنگ‌تر کنیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: دولت ایران بیش از تمام کشورهای جهان برای حوزه هنر هزینه می‌کند اما سوء مدیریت در این حوزه موجب شده که خروجی مطلوبی را شاهد نباشیم.

ملانوروزی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه بودجه خوبی برای حوزه هنر در نظر گرفته شده است اما اگر نهادهای گوناگون هر یک به فکر اجرای برنامه‌های خود بوده و با یکدیگر همکاری لازم را نداشته باشند نمی‌توانند به اعتلای فرهنگی که مدنظر است، دست پیدا کنند.

وی عنوان کرد: هنر سنتی ما نیز باید به‌روز باشد زیرا اگر چنین نباشد در بازارهای جهانی سودآور نبوده و نمی‌توانیم در این حوزه با عرصه‌های بین‌المللی هم‌سو شویم.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هنرهای تجسمی آنقدر وسیع و بزرگ است که کسی جهت وسعت آن را نمی‌تواند ببیند.

ملانوروزی گفت: هنرمندان مسیر فرهنگ و هنر کشور را تعیین می‌کنند اما دنبال این نیستیم که هنرمندان متصل به دولت باشند بلکه در این میان تنها وظیفه دولت تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه و اعتلای فرهنگ و هنر است.

وی یادآور شد: استان قزوین ظرفیت بسیار خوبی در حوزه خوشنویسی دارد به گونه‌ای که به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران شناخته می‌شود بنابراین باید به دنبال هویت‌بخشی این استان در این زمینه باشیم.

***

بیکاری ۱۰ هزار نفر شاغل در واحدهای قطعه ساز در قزوین کلید خورد

به گزارش خبرنگار مهر، به منظور بررسی مشکلات قطعه سازان خودرو در استان عصر سه شنبه جلسه ای با حضور داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، علی‌محمد زمانی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت قزوین، قطعه سازان و نمایندگان بانک ها و تامین اجتماعی در محل خانه صنعت، معدن و تجارت قزوین برگزار شد.

علی‌محمد زمانی در این جلسه اظهارداشت: با توجه به ورود هیئت های خارجی به کشور برای انعقاد قراردادهای مختلف تاکنون ۳۵ شرکت قطعه سازی دنیا در حال ارزیابی برای همکاری با خودروسازان کشور هستند که تحقق این امر آسیب جدی به قطعه سازان وارد می کند.

وی افزود: در شرایط اقتصادی ایجاد شده در بخش صنعت یکی از راه های برون رفت از این وضعیت جلب مشارکت سرمایه گذاران خارجی است تا با اجرای طرح های مشترک بتوان از این بحران خارج شد.

زمانی بیان کرد: اگر در این خصوص کوتاهی صورت گیرد حداقل ۱۰ هزار نفر از شاغلان صنعت قطعه سازی در استان قزوین در معرض بیکاری قرار خواهند گرفت.

وی یادآورشد: این امر باعث شده بسیاری از کارگران شرکت‌های قطعه ساز تعدیل شده و بقیه نیز به دلیل پرداخت نشدن حقوق دچار مشکلات عدیده‌ای شوند که این امر مشکلات فراوانی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی ایجاد و عواقب آن هزینه زیادی به جامعه تحمیل خواهد کرد.

۲۲۰ میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه سازان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت قزوین اظهار کرد: در حال حاضر واحدهای تولیدکننده قطعات خودرو در استان ۲۲۰ میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند که پرداخت آن می تواند بسیاری از مشکلات تولید را حل کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان قزوین یکی از استان‌های صنعتی کشور محسوب می شود و سهم قابل توجهی از قشر کارگری امروز در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن مشغول به فعالیت هستند ضرورت حمایت از این بخش بیش از گذشته احساس می شود تا بتوان اشتغال موجود را حفظ کرد.

واحدهای قطعه ساز در آستانه تعطیلی

حسن زارع نژاد رئیس انجمن قطعه سازان استان قزوین نیز در ادامه این جلسه گفت: ۸۰ واحد تولیدکننده قطعات خودرو در استان تعطیل یا نیمه تعطیل هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه تولیدات شرکت های خودروسازی در حد قابل توجهی کاهش یافته در نتیجه سفارش آن ها به واحدهای قطعه سازی نیز کم شده که این روند موجب کاهش تولید و تعطیلی برخی واحدها شده است.

زارع نژاد، کمبود نقدینگی، پرداخت نشدن بموقع مطالبات قطعه سازان، اخذ وام با بهره های بالا و همچنین پرداخت بدهی شرکت های خودرو سازی به صورت واگذاری خودرو را از عمده ترین مشکلات واحدهای تولید کننده قطعه در استان اعلام کرد.

رئیس انجمن قطعه سازان استان قزوین یادآورشد: متاسفانه آینده خودروسازان مشخص نیست و فعالان این عرصه در سردرگمی بسر می برند و اشتغال ۱۰ هزار نفری این صنعت نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

وی بیان کرد: در این شرایط از دستگاه های دولتی از جمله تامین اجتماعی انتظار می رود در گرفتن حقوق قانونی خود وضعیت بحرانی کنونی را درک کنند و بیش از این به قطعه سازان فشار وارد نکنند.

رئیس انجمن قطعه سازان استان قزوین، سود بالای بانکی را یکی دیگر از مشکلاتی عنوان کرد که با وضع تولید همخوانی ندارد و افزود: اگر به این مشکل رسیدگی نشود ممکن است در آینده‌ای نزدیک به یک بحران ملی تبدیل شود.

زارع نژاد گفت: شرکت خودروسازی برای پرداخت یک سوم بدهی خود از طریق تسهیلات بانکی اقدام کرده که این روش نیز به دلیل بدهی قطعه سازان به بانک ها اجرایی نشده و مشکلات را دو جندان کرده است و به نظر می رسد باید روش دیگری در این زمینه اتخاذ شود.

***

کاهش 5 درصدی مراجعین اهدای خون در استان قزوین

محمدحسین برادران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، اظهار داشت: در 6 ماه نخست امسال 20 هزار شهروند قزوینی به پایگاه انتقال خون استان قزوین مراجعه کرده که این تعداد مراجعه در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 93 هزار نفر کاهش داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به اینکه اهداکنندگان مستمر در 6 ماهه نخست امسال 8 هزار و 176 نفر بوده‌اند، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در ایام محرم تعداد اهدا کنندگان افزایش یافته و این افراد نیز به اهدا کننده مستمر تبدیل شوند.

برادران با بیان اینکه اهداکنندگان خون سرمایه‌گذاران اجتماعی محسوب می‌شوند، بیان کرد: اداره‌کل انتقال خون از مردم خواستار است که اقدامات لازم را برای اهدای خون به صورت مستمر انجام دهند چرا که اهدای خون سبب ایجاد سلامت روانی در افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اهدای خون به صورت مستمر سبب ارتقای سطح سلامت در افراد نیز می‌شود، عنوان کرد: علاوه بر ارتقای سطح سلامت در افراد اهداکننده، اهدای خون کاری خداپسندانه بوده که سبب نجات جان همشهریان می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: اهدای خون بخشیدن حیات و زندگی دوباره به افراد است.

وی با اشاره به اینکه استان قزوین جزو استان‌های پیشرو در عدم استفاده از خون جایگزین بوده است، عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان جهانی تا سال 2020 تمام کشورهای جهان نباید از خون جایگزین استفاده کنند.

برادران با اشاره به اینکه بر اساس آمار  سازمان بهداشت جهانی از هر سه نفری که فرآورده‌های خونی را دریافت می‌کند یک نفر تا آخر عمر به فرآورده خونی نیاز دارد، گفت: با اهدای خون سالم می‌توان حیات دوباره را به این افراد هدیه کرد.

***

نبود سالن و فضاهاي فرهنگي در شهرستان آوج

به گزارش خبرگزاري شبستان از قزوين، مصطفي متولي پيش از ظهر امروز (28 مهر) در جمع هنرمندان قزويني كه در سالن بهشتي قزوين برگزار شد، بيان كرد: شهرستان آوج يكي از شهرهاي قديمي و كهن ترين شهر استان قزوين است.

 

وي ادامه داد: لازم است توجه خاصي به فضاهاي خالي فرهنگي در شهرستان ما شود و نبود مجتمع فرهنگي و هنري از جمله فضاهايي است كه نبود آن در اين شهرستان احساس مي شود.

 

معاون فرماندار شهرستان آوج اضافه كرد: ما در شهرستان آوج حتي سالن براي برگزاري همايش نداريم و امروز مشكلات فرهنگي بسيار است و جنگ نيز فرهنگي است و اگر جوانان را درنيابيم مشكلات فرهنگي بسيار مي شود.

وي عنوان كرد: بنابراين لازم است مجتمع هاي فرهنگي در شهرستان ما ايجاد شود كه جوانان را جذب كنند و به خصوص در فصل تابستان به اين فضاها بيشتر نياز است.

متولي اعلام كرد: اداره ارشاد در اين شهرستان به صورت يك نمايندگي فعاليت دارد و ما در اين شهرستان 112 روستا داريم كه با يك نمايندگي نمي توان حتي به اين روستاها يك سري زد بنابراين درخواست داريم در اين خصوص مساعدت شود و نمايندگي ارشاد به اداره تبديل شود.

در ادامه مسئول انجمن خوشنويسان استان قزوين اظهار كرد: در راستاي ايجاد تحول در حوزه فرهنگ و هنر چند پيشنهاد داريم يك پيشنهاد در خصوص ايجاد مراكز رشد هنر است كه ايده ها تبديل به هنر و تجاري سازي شود.

محصص مستشاري افزود: تاريخ ثابت كرده است هر زمان هنرمند مورد توجه مسئولان قرار گرفت آثار فاخري خلق كرده است.

وي با اشاره به لزوم ايجاد دانشگاه خوشنويسي تصريح كرد: ما دانشگاه خوشنويسي در كشور نداريم و تحصيلات كلاسيك خوشنويسي نداريم و اين در حالي است كه ادعا در حوزه خوشنويسي داريم.

مسئول انجمن خوشنويسان استان قزوين يادآور شد: لازم تفاهم نامه اي بين وزارت ارشاد و آموزش و پرورش بسته شود و خط تحريري در مدارس ورود يابد.

نماينده هنرمندان فعال در عرصه موسيقي در استان قزوين نيز در اين جلسه گفت: موسيقي قزوين جايگاه ويژه اي دارد و هنرمندان شاخصي را پرورانده كه هر كدام يك ستاره هستند.

محمد وكيلي ها افزود: به لحاظ فضاي فيزيكي ظرفيت در اين حوزه محدود است و اين امر باعث شده كه بسياري از كنسرت ها لغو شود و امروز هنر موسيقي مظلوم واقع شده است.

وي خاطر نشان كرد: ما در امر موسيقي هم به لحاظ فضا و هم مالي دچار محدوديت هايي هستيم و هنرمندان مشكلات بسياري دارند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار