دومین همایش باشگاه مدرسه ای به وسعت شهر با حضور والدین و دانش آموزان ابتدایی مشهد با موضوع تربیت فرزند در تالار شهر مشهد برگزار شد همایشی که صفر تا صد آن را دانش آموزان ابتدایی برگزار کردند و به نوعی میزبان والدین خود بودند.
کد خبر: ۱۱۵۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۱ 20 February 2024

به گزارش تابناک رضوی، دومین همایش باشگاه مدرسه ای به وسعت شهرکه ویژه دختران ابتدایی و والدینشان پند هفته قبل در مشهد کلید خورد امروز نیز با حضور پسران ابتدایی و والدینشان در مشهد برگزار شد. دوره آموزشی که به منظور توانمندسازی والدین و دانش آموزان طراحی شده و قرار است بیش از 4 هزار خانواده مشهدی را با خود همراه کند.همایشی که پسران دانش‌آموز تحت تعلیم و تربیت در مرکز امام حسین علیه السلام، دست‌اندرکاران و متولیان اصلی آن بودند و به زیبایی صفر تا صد برگزاری آن را با تکیه بر توان و استعدادهای خود به دست گرفته بودند.

تولی‌گری دانش آموزان مشهدی در تالار شهر

طنین کلام الله مجید در این همایش دانش آموز محور، با قرائت دسته جمعی قرآن توسط پسرانی که در مدرسه امام حسین علیه السلام تحصیل می‌کنند، به جلسه موجودیت معنوی داد.همایش پس از ادای احترام به ساحت قدسی خوان نعمت ایران، علی بن موسی الرضا علیه‌السلام با صلوات خاصه ، روح رضوی گرفت و با اجرای گروهی سرود جمهوری اسلامی ایران و اهتزار پرچم‌ کشور به دست پسران دانش‌آموزان این مدارس، اقتدار ملی را به تصویر کشید تا به اثبات برساند آینده سازان این مملکت این فرزندان هستند.

همایش با اجرای زیبای کودکی خردسال در عرض ارادت به امام حسین علیه السلام به شور رسید و با تواشیح زیبای گروهی از دانش‌آموزان اعتبار دیگری گرفت.

برنامه میزبان دانش‌آموزانی بود که هر یک مشغول کار هنری خاص و زیبا بودند، یکی به خطاطی شعری در وصف امیرالمؤمنین علیه السلام مشغول بود و دیگری طراحی و آن یکی نقاشی می‌کرد و .... تا به همگان ثابت کنند اعتماد به کودکان و شناخت استعدادهای آنها موجب شکوفایی است. سرودی زیبا در زمینه اقتدار ملی توسط دانش‌آموزان برای ایران، اجرا شد تا به این واسطه همایش به محفل و مامنی دوستانه برای بحث آموزش محور والدین در زمینه تعلیم و تربیت اصولی توسط کارشناس و روانشناس حوزه خانواده دکتر صادقیان مهیا، شود.

آموزش دوره تربیت فرزند به 4هزار خانواده

در همین راستا حجت رضازاده، مشاور معاون فرهنگی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارداشت: باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر با مشارکت موسسه امام حسین(ع) و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در حال برگزاری است و تا امروز دو همایش ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی و والدینشان برگزار شده و قرار است تا پایان سال 4هزار خانواده را درگیر کند.

وی عنوان کرد: هدف این باشگاه‌ تقویت والدین در مسائل تربیت فرزندان است، بر این اساس والدین در مسیر تربیتی که قرار است کودکان و نوجوانان را به سرمنزل مشخصی برسانند،به آگاهی بخشی و بینش لازم می‌رسند.

رضازاده در پاسخ به این سوال که تفاوت این برنامه با برنامه‌های آموزشی دیگر چیست؟‌، تصریح کرد: این برنامه دو وجه تمایزی مهم دارد که آن را با سایر برنامه‌های آموزشی خانواده متمایز می‌کند، ویژگی اول حضور پر رنگ پدران دانش‌آموزان در همایش خانواده است چرا که معمولا در برنامه‌های آموزشی حضور پدران کمتر مشاهده می‌شود. ‌

به گفته رضازاده وجه تمایز دیگر این برنامه، برگزاری صفر تا صد آن توسط خود دانش‌آموزان مدارس است؛ از تشریفات تا گروه سرود و مجری و خواننده و ... را دانش‌آموزان انجام می‌دهند، ما در این باشگاه‌ به عبارتی بستر واقعی اجتماعی و بروز توانمندی دانش‌آموزان را به نمایش گذاشته ایم.

برگزاری 6 برنامه با محوریت تربیت فرزند ویژه والدین

سید علی قربانی، مدیر باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر نیز اظهارداشت:باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر در واقع پلی میان مدارس آموزش و پرورش و باشگاه های فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری است.

قربانی افزود:نگاهمان این است که زمانی تعلیم و تربیت ایجاد می‌شود که زمینه‌ای برای رشد بچه‌ها ایجاد شود لذا شهرداری مشهد در کنار مدارس این فضا و بستر را برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری 6 برنامه با محوریت تربیت فرزند و با حضور 4 هزار خانواده اجرا خواهد شد.

قربانی ابراز داشت: باشگاه‌ مدرسه ای به وسعت شهر یکی از باشگاه‌های مخاطب محور سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد است که با هدف ارتباط بین مدارس آموزش و پرورش، شهرداری و خدماتی که شهرداری برای دانش‌آموزان ارائه می‌دهد، اجرا می‌شود.

مدیر باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر گفت: بحث تربیت فرزند با دو محور نوجوانان خدمت دهنده و محور والدین آنها انجام می‌شود چرا که معتقدیم زمانی فرزند رشد می‌کند که والدین او رشد محوری را قبول داشته باشند و بدانند برای این رشد چگونه باید همکاری کنند تا استعدادهای فرزندشان را کشف کنند.

قربانی خاطرنشان کرد:در همایش تربیت فرزند علاوه بر اینکه استاد متخصص و روانشناس تربیت فرزند والدین را همراهی می‌کند ؛ نوجوانان نیز در این فضا خدمات مختلفی از جمله پذیرایی، پذیرش، مجری گری ، سرود، تواشیح و تئاتر،گزارشگری و عکاسی و ... را خود بر عهده می‌گیرند؛ در واقع ما در این باشگاه عزت نفس و اعتماد به نفس را سعی کرده‌ایم در بین دانش‌آموزان رشد دهیم.

نسل امروز نسل استدلال و گفتگو است

دکتر صادقیان، مشاور تربیتی در قالب گفتمانی روان و ساده با درگیر کردن والدین در بحث، سعی در ارائه نحوه صحیح و اصولی و توجه دادن به راهکارهای مناسب برای تعلیم و تربیت داشت؛ به تاکید صادقیان نخستین گام در تربیت درست فرزندان که منجر به شکل‌گیری شخصیتی پویا در آنان می‌شود ، امر ارتباط صحیح پدر و مادر با آنهاست که باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

این کارشناس حوزه خانواده‌ به والدین تاکیدکرد: برای تحقق این هدف در مرحله نخست باید برای فرزندانتان شنونده فعال باشید شنونده فعال بودن یعنی دیدن و درک کامل احساسات فرزندان بی قید و شرط دوست داشتن آنها.

صادقیان با برجسته کردن نقش مادر در امر تربیت فرزندان به اهمیت تعامل مستمر و مناسب پدر خانواده با آنها نیز صحه گذاشت و خطاب به والدین با بیان اینکه نحوه روابط و رفتار امروز شما تا چند نسل در فرزندانتان ماندگار است بر اهمیت فراگیری شیوه‌های درست تربیتی تاکید کرد و گفت: اگر امروز درست ریل‌گذاری کنید در دوران متوسطه کودکتان مشکلی نخواهید داشت.

وی به والدین تاکیدکرد: از امروز باید به نحوی رفتار کنید که فرزندتان حس دوست داشتنی بودن را عمیقا لمس کند و بدانید از سوی خانه و خانواده پذیرش عمیق دارد تا این حس تعلق در او نهادینه شود.

این کارشناس حوزه خانواده‌ به والدین، توجه کامل، احترام و تایید کودک را از دیگر عوامل موثر در شکل گیری شخصیت مستقل و با اعتماد به نفس آنان در بزرگسالی برشمرد و متذکر شد: نباید از حس ارزشمند بودن کودک به سادگی عبور کنید؛ والدین ابتدا باید این موارد را در خود و نسبت به همسر خود پرورش دهند تا بتوانند آن را به درستی به کودکانشان القا کنند.

صادقیان تاکیدی بر لزوم شنونده فعال و سازنده بودن برای فرزندان داشت و والدین را از عواقب بد بی توجهی و هم صحبت نشدن با کودکان در دوران بزرگسالی برحذر داشت.

وی گریزی به شکاف نسلی زد و کودکان امروز را باهوش تر از کودک دیروز قلمداد کرد و متذکر شد: این نسل، نسل تعامل و گفتگو است و سلطه پذیر نیست لذا بايد با استدلال و گفتمان راه تربیتی را در پیش بگیرید چرا که کودک امروز با زور و جبر مطیع نخواهند شد.

این کارشناس و روانشناس حوزه تربیت در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: این جلسات مستمر خواهد بود اما بدانید تبادل عاطفی، تبادل کلامی و مقایسه نکردن فرزند با دیگران باید در همه دوره‌ها مورد توجه والدین باشد.

لزوم همگامی والدین با مدرسه در تحقق اهداف متعالی تعلیم و تربیت

حجت‌الاسلام جعفری،مدیرعامل موسسه فرهنگی و آموزشی امام حسین(ع) نیز در دومین همایش مدرسه‌ای به وسعت شهر اظهارداشت: در مدرسه‌ای به وسعت شهر، هدف بر این است که مسیر تعلیم و تربیت آینده سازان کشور بر اساس تربیت صحیح و اصولی، با حضور همگام والدین در کنار مدرسه صورت گیرد.

وی عنوان کرد: در مدارس پسرانه ابتدایی امام حسین(ع) یک نکته را شرط می‌دانیم و آن اینست که ما و شما والدین باید در کنار هم این مسیر را طی کنیم لذا اگر والدین تصور کنند اینکه با انتخاب مدرسه ای خوب، سرمایه زندگی خود را به آن سپرده و خود نقشی در این راه ندارند اشتباه است.

حجت‌الاسلام جعفری با بیان اینکه مدرسه بخشی از تعلیم و تربیت است، افزود: مدرسه به تنهایی نمی‌تواند این مسئولیت سنگین را بر عهده بگیرد چرا که نقش اصلی و اثرگذار در تربیت فرزندان را در وهله نخست پدر و مادر ایفا می‌کنند و مدرسه ادامه دهنده همان راهی است که والدین آغازگر آن بوده‌اند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه بخشی از عمر فرزندان در مدرسه سپری می‌شود، در این مجموعه آموزشی وظیفه داریم امانت‌های شما را در محیط آموزشی سالم و امن برای تعلیم و تربیتی اصولی و صحیح قرار دهیم و بهترین بستر را برای تحقق این مهم در حد وسع و امکان فراهم کنیم.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و آموزشی امام حسین(ع) با بیان اینکه تمام تلاش برای این بسترسازی انجام شده اما قطعا بهتر از این هم می‌تواند باشد، خاطرنشان کرد: باید به نحوی عمل کنیم که به لحاظ تربیتی و آموزشی بهترین باشیم به شرطی که با شما والدین در یک مسیر و هم‌گام باشیم.

وی متذکر شد: این سلسله جلسات و همایش‌ها از باب تربیت فرزندان خود شماست و درست است ساعتی از کار شما گرفته می‌شود اما بدانید تنها پول هزینه کردن برای فرزندان کافی نیست و باید در این مسیر از وقت خود برای برنامه‌ریزی در جهت یادگیری و آموزش صحیح تربیت و شیوه‌های درست تشویق و تنبیه هزینه کنید.

جعفری یادآور شد: در این سنین باید شیوه های رفتار مناسب داخل خانه و بیرون از منزل کودکان را فرا بگیرید و گرنه بچه‌ها در آینده دچار آسیب می‌شوند و اگر در این سال‌ها درست عمل نکنیم در متوسطه کار سخت می‌شود.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و آموزشی امام حسین(ع) با بیان اینکه همه بچه‌ها مستعد و توانمند هستند گفت: بخشی از این توانمندی را در برگزاری این همایش که تمام و کمال توسط فرزندان خود شما برگزار شده شاهدید پس اگر درست ظرفیت شناسی و استعدادیابی شوند کارهای بزرگی را قادر به انجام هستند.

وی با بیان اینکه نباید بگذاریم این ظرفیت و استعداد هدر برود، عنوان کرد: اگر بچه ها در رفتار دچار مشکل شوند تقصیر آنها نیست ما باید خود را مقصر بدانیم که درست عمل نکرده‌ایم چون همه کودکان دارای استعداد و توان هستند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار