مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: پروژه آبرسانی به ٢٠٠ روستای استان کرمانشاه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۵۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ 27 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین رضا داوودی، اظهار کرد: هم‌اکنون در استان کرمانشاه بالغ بر ٢ هزار و ۶٠٠ روستای دارای سکنه وجود دارد که حدود یک هزار و ٩٠٠ روستا تحت پوشش آبفا استان هستند.

وی افزود: باقی روستاها دارای مشکلات ویژه‌ای بوده که برخی از این روستاها یا با تنش جدی مواجه بوده و یا کاملا فاقد آب و تاسیسات هستند و برخی هم در قالب یک هزار و ٩٠٠ روستا دارای تنش آبی هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده بیش از ۶٠٠ پروژه روستا در حال حاضر در استان کرمانشاه در حال اجرا است.

وی گفت: این پروژه‌ها مولفه‌های مختلفی از جمله خطوط انتقال، شبکه توزیع مخازن، و مابقی تاسیسات مانند موتورخانه ها و ایستگاه‌های پمپاژ را دارد.

این مقام مسئول اذعان کرد: مهمترین پروژه زیرساختی در حال اجرای کشور آبرسانی روستایی با انعقاد قرارداد بین وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) است که در استان ها دارای معین های استانی است و در کرمانشاه ٢ معین قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف غرب و سپاه استان است.

وی ادامه داد: در قرارداد نخست که مشتمل بر ٣۴٩ روستا با ٣١۴ میلیارد تومان اعتبار بود پیشرفت بسیار خوبی را شاهد هستیم که جزء پیشروترین استان‌های کشور هستیم و در حال تلاشیم تا پایان سال پروژه ٢٠٠ روستا را افتتاح کنیم.

داوودی بیان کرد: تعدادی از روستاها آماده افتتاح است و برخی نیز با پیشرفت فیزیکی ٩٠ الی ٩۵ درصد در حال اجرا هستند.

وی افزود: با توجه به پیشرفت فیزیکی خوب استان و پیگیری‌های استاندار و رشیدی نماینده کرمانشاه، توانستیم قرارداد دوم را با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد کنیم و در آذر ماه به معین های استانی و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ابلاغ شد.

داوودی ادامه داد: این قرارداد مشتمل بر اجرای ۵١١ روستا با اعتباری برابر یک هزار و ٩٢٠ میلیارد تومان است که مقرر شده ٧٠ درصد این اعتبار توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و ٣٠ درصد را استاندار کرمانشاه تقبل کردند که طی سه سال پرداخت شود و پس از سه سال مجموع ٨۶٠ روستا را تنش زدایی می‌کنیم.

وضعیت مطلوب آبرسانی در شهر کرمانشاه با اجرای پروژه‌های ویژه

وی در خصوص آبرسانی در شهرهای استان کرمانشاه عنوان کرد: برخی شهرهای استان دارای تنش‌های آبی ویژه و برخی تنش‌های آبی جزئی در فصل تابستان دارند اما عمده شهرهای دارای تنش آبی جدی شامل شهر کرمانشاه، جوانرود، کنگاور، هرسین، کرند، بایگان، نوسود و سرمست است.

داوودی تشریح کرد: در شهر کرمانشاه چند پروژه ویژه اجرا شد و وضعیت نسبت به سال گذشته مطلوب تر است، سه پروژه متعدد اجرا شد که یک پروژه در منطقه غرب و جنوب غرب کرمانشاه بود و آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اجرای پروژه شرق کرمانشاه، گفت: اخیرا جلسه‌ای با استاندار و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و توانستیم مبلغی را برای پروژه شرق کرمانشاه دریافت کنیم که مناطق جنوب شرقی کرمانشاه را تا نزدیک به میدان آزادی تحت پوشش قرار می‌دهد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مجموع مناطق قدیمی، بافت قدیمی میانی شهر کرمانشاه و شرق کرمانشاه مشتمل بر شهرک کیهانشهر، فدک و شهرک‌های جعفرآباد و دیگر شهرک ها که در آن مناطق وجود دارند را در بر می‌گیرد.

وی افزود: پروژه‌های متعدد دیگر در شهر کرمانشاه از جمله خط خیابان عشایر است که آماده بهره‌برداری است این پروژه‌ها در مناطق جنوبی شهر کرمانشاه که بیشترین تنش آبی را دارند اجرا می‌شود.

داوودی ابراز کرد: در مناطق شمالی شهر کرمانشاه نیز چند پروژه در حال اجرا است و اثر مهمی در تامین آب مناطق شمال شرقی کرمانشاه دارد.

وی گفت: چاه‌های متعددی نیز حفاری شده که با مجموع این اقدامات به رغم کارشناسی برای سال ١۴٠٣ تابستان بهتری را نسبت به سال قبل تجربه می‌کنیم.

داوودی عنوان کرد: در شهر جوانرود ٢ حلقه چاه در حال حفاری است که مشکل عمده این شهر با ورود سامانه آبی جدید مرتفع می‌شود و در شهر کرند و صحنه حفاری چاه و اجرای خطوط باقیمانده در دستور کار است.

وی اضافه کرد: در شهر هرسین اجرای مخزن را با پیشرفت فیزیکی ٩٧ درصدی به اتمام رسانده‌ایم و برای شهر کنگاور با توجه به رانشی بودن زمین ٢ چاه را از دست داده‌ایم بنابراین حفر سه حلقه چاه در کنگاور در دستور کار است و در سایر شهرها به فراخور پروژه‌های کوچکتر را دارند.

داووی بیان کرد: برای شهرهای بایگان، نوسود، سرمست و میرآباد پروژه‌های ویژه‌ای طراحی و در حال اجرا است که پیشرفت بسیار خوبی هم دارند که در پایان سال و پیش از تنش آبی تمامی این شهرها از نعمت آب پایدار بهره‌مند می‌شوند و مشکلات استان برطرف می‌شود.

خط قرمز آبفا کیفیت آب است

وی تشریح کرد: یکی از مشکلات موجود در استان فرسودگی شبکه‌ها است که برای این فرسودگی پروژه‌هایی در نظر گرفته شد و به نسبت اعتبارات پروژه‌ها را کلید می‌زنیم و اولویت ما پروژه‌هایی است که بسیار حاد هستند.

داوودی گفت: خط قرمز آبفا کیفیت آب در تمامی نقاط استان کرمانشاه است و هر منبع تأمینی که به لحاظ کیفیت دچار مشکل شود حتما قطع می‌شود و تمهیدات لازم اتخاذ شده تا مشکل مرتفع شود.

وی بیان کرد: به لحاظ کیفی بهترین کیفیت آب را توزیع می‌کنیم و پیشرفته ترین آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مربوط به استان کرمانشاه است و اکنون یک تیم ٢۴ ساعته مشغول به فعالیت هستند که دانشگاه علوم پزشکی همواره در حال رصد ٢۴ ساعته همه آب‌های در حال توزیع است.

مدیرعامل آبفا استان کرمانشاه تشریح کرد: در برخی شهرها از جمله شهر کرند غرب، ریجاب و هرسین مشکلاتی داریم و منابع آبی آن‌ها در اثر بارش‌های شدید و زمین لرزه و سیل ممکن است دستخوش تغییرات شده و کیفیت آب به دلیل طغیان دچار کدورت شود.

وی ادامه داد: در همین راستا در شهر هرسین تصفیه خانه آب احداث شد و در مدار بهره‌برداری است و در شهرهای کرند، ریجاب و تازه آباد هم تصفیه خانه احداث شد.

داوودی گفت: هنگام شکستگی‌ها ممکن است به دلیل بزرگی عملیات حفاری و رفع شکستگی به صورت مقطعی کدورت جزئی وارد شبکه آب شود که آن خطوط هم شستشو داده می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ١٠ تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره‌برداری در استان کرمانشاه داریم و بیش از سه هزار کیلومتر شبکه فاضلاب در استان احداث شده و در حال بهره‌برداری است که عمده آن در شهر کرمانشاه است.

هشت پروژه تصفیه خانه فاضلاب در کرمانشاه اجرا می‌شود

وی گفت: هشت پروژه تصفیه خانه فاضلاب هم در استان کرمانشاه در دست اجرا است که از پیشرفت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند اثر مهمی را در حوزه تامین آب‌های غیرمتعارف در کرمانشاه بگذارد.

داوودی بیان کرد: یک تصفیه خانه ۶٧ هزار متر مربعی در کرمانشاه با پیشرفت فیزیکی ١٨ درصد داریم و با پیگیری نمایندگان شهر کرمانشاه اعتبارات خوبی برای این پروژه‌ها تامین می‌کنیم که حدود سه برابر شده (بیش از ٣٠٠ میلیارد تومان در سال جاری) است.

وی اذعان کرد: در منطقه اورامانات و شهر تازه آباد تصفیه خانه فاضلاب به اتمام رسید و آماده افتتاح و بهره‌برداری است و تصفیه خانه فاضلاب جوانرود نیز هم‌اکنون در دست اجرا است که پیشرفت فیزیکی حدود ٨٠ درصد دارد.

داووی ادامه داد: پروژه تصفیه خانه فاضلاب روانسر با پیشرفت فیزیکی ٧٧ درصدی برای ۶ هزار متر مکعب وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و تصفیه خانه‌هایی در استان شامل شهر کرند وجود دارد که با ظرفیت ٢ هزار و ٢٠٠ متر مکعب برای شهر کرند طراحی شد.

وی خاطرنشان کرد: تصفیه خانه فاضلاب شهر سنقر با ظرفیت حدود هفت هزار متر مکعب پیشرفت فیزیکی ٢٠ درصد دارد و شهر صحنه با ظرفیت ۶ هزار و ۴٠٠ متر مکعب پیشرفت فیزیکی در حد ۴٠ درصد دارد و تصفیه خانه شهر سرمست هم برای جمعیت پنج هزار نفری با ظرفیت ٧٠٠ متر مکعب و پیشرفت فیزیکی ۴٠ درصد داشته است.

افتتاح تصفیه‌خانه‌ جوانرود، تازه آباد و روانسر تا نیمه نخست سال آینده

داوودی تشریح کرد: تصفیه خانه شهرهای جوانرود، تازه آباد و روانسر طی چند ماه آینده تا نیمه ابتدایی سال ١۴٠٣ افتتاح می‌شوند.

وی افزود: از مردم تقاضا داریم کمک کنند تا مدیریت مصرف بهینه آب داشته باشند و در حوزه فرهنگی و آموزش همگانی هم جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره «بانوی آب» و «نخستین واژه آب» برای مقاطع ابتدایی مدارس اجرا می‌کنیم.

داوودی گفت: برخی سمن ها هم کمک کردند و آموزش دیده و برنامه‌های فرهنگی ویژه را دنبال می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار