برخی پزشکان می‌گویند سرفه‌های طولانی در زمستان امسال بدتر از حد معمول است. برخی دیگر می‌گویند که بیماران در دوره پسا کووید بیش‌تر نسبت به سرفه آگاهی پیدا کرده اند. موارد سرفه‌های مداوم به هیچ وجه به طور رسمی ردیابی نمی‌شوند در نتیجه، غیر ممکن است که بدانید این فصل سرفه در مقایسه با فصول گذشته چگونه است. با این وجود، برخی از پزشکان می‌گویند که بیش از حد معمول موارد سرفه‌های طولانی مدت را مشاهده می‌کنند. تست کرونای بسیاری از این بیماران منفی بوده است و سرفه ممکن است پیامد سایر ویروس‌های تنفسی در گردش باشد.
کد خبر: ۱۱۵۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴ 27 January 2024

 به گزارش  تابناک به نقل از واشنگتن پست، سرفه در هر فصل ویروسی به خصوص در زمستان شایع است، اما امسال به نظر می‌رسد که بسیاری از افراد بیش از حد معمول از سرفه‌ای گلایه دارند که متوقف نمی‌شود.

"کتی کانگر" ۶۰ ساله که در یک فروشگاه مبلمان قدیمی در واشنگتن مشغول به کار است می‌گوید که پس از سفر در دوره تعطیلات یک ماه است که سرفه‌های مداومی دارد. او اغلب با سرفه در نیمه شب از خواب بیدار می‌شود. او می‌گوید:"احتمالا قرار است شربت کمک کننده به برطرف شدن سرفه را برای همیشه کنار تخت ام قرار دهم".

"آدام تامپیو" یک نوجوان ۱۶ ساله که در ویرجینیا زندگی می‌کند به "واشنگتن پست" می‌گوید که تا زمانی که در اواسط دسامبر دچار سرماخوردگی بوده سرفه‌های بسیار بدی داشته است.

در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله در بلو اسکای، تیک تاک و تردز کاربران نسبت به سرفه‌های مداوم خود ابراز گلایه می‌کنند. "برایان جون" ۲۶ ساله که در نیویورک زندگی می‌کند ماه گذشته در ویدئویی که بیش از ۷ میلیون بازدید در تیک تاک داشت از سرفه‌های طولانی خود گلایه داشت. یکی از کاربران نوشته بود:"من نیز در جورجیا سرفه می‌کنم". کاربری دیگر نوشته بود:"همه در نیوجرسی سرفه می‌کنند".

موارد سرفه‌های مداوم به هیچ وجه به طور رسمی ردیابی نمی‌شوند. در نتیجه، غیر ممکن است که بدانید این فصل سرفه در مقایسه با فصول گذشته چگونه است. با این وجود،  برخی از پزشکان می‌گویند که بیش از حد معمول موارد  سرفه‌های طولانی مدت را مشاهده می‌کنند. تست کرونای بسیاری از این بیماران منفی بوده است و سرفه ممکن است پیامد سایر ویروس‌های تنفسی در گردش باشد.

"ناتاشا بویان" مدیر ملی پزشکی و پزشک در ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه One Medical می‌گوید:"بسیاری از اعضای ما سرفه‌های طولانی مدتی را گزارش می‌کنند که نمی‌توانند آن را تغییر دهند". او می‌افزاید:"در زمستان امسال احساس می‌شد که بسیاری از این بیماری‌های در حال گردش در یک زمان به اوج خود می‌رسند. هر کجا که می‌رفتی یا فردی سرما خورده بود یا دچار آنفولانزا و کووید شده بود".

"مایکل استفن" پزشک ریه در Penn Medicine در فیلادلفیا می‌گوید که اتاق ویزیت او اساسا توسط "بیمارانی که دچار سرفه‌های مداوم تسخیر شده است".  استفن که هم چنین نویسنده کتاب "نفس گیری: قدرت، شکنندگی و آینده ریه‌های خارق‌العاده ما" است می‌افزاید:"سرفه بیش از اندازه در بیماران ام باعث افزایش فشار بر روی عضلات قفسه سینه‌های شان شده است. این افراد با چشم‌های گشاد، بی خواب و ماهیچه‌های کشیده وارد مطب می‌شوند و تا زمانی که به من برسند حال شان خوب نیست".

سرفه بیش‌تر یا صرفا آگاهی بیش تر؟  


برخی از پزشکان می‌گویند که این امکان وجود دارد که افراد از زمان پاندمی کووید به سرفه توجه بیش تری پیدا کرده باشند. پیش از کووید افراد به طور معمول با سرفه به محل کار و اجتماعات می‌رفتند، اما امروز در صورت سرفه کردن در اجتماعات با اخم و چهره درهم کشیده شده مخاطبان مواجه می‌شوند.

"راسل بوهر" یک پزشک ریوی و مراقبت‌های ویژه در UCLA Health در لس آنجلس می‌گوید بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از بزرگسالانی که به عفونت ویروسی مبتلا می‌شوند ممکن است سرفه‌های پس از عفونت را تجربه کنند که دو تا هشت هفته ادامه دارد. او می‌افزاید:"من در معاینات ام بیش‌تر از چند سال پیش آن مورد را مشاهده کرده ام". با این وجود، او فکر می‌کند علت اصلی بدان خاطر است که افراد از زمان پاندمی کووید توجه بیش تری به سرفه‌ها و سایر علائم تنفسی خود داشته اند. اکنون همگان برای حضور در محل کار با هر چیزی که شبیه هر نوع بیماری است قدری مردد می‌شوند".

"اشوین واسان" کمیسر دپارتمان بهداشت و بهداشت روانی شهر نیویورک و پزشک مراقبت‌های اولیه می‌گوید که کادر مراقبت‌های بهداشتی در نیویورک "انبوهی از سوالات" را از بیماران در مورد این سرفه‌های طولانی دریافت می‌کنند.

"واسان" می‌افزاید:"ما زا آن چه بیماران در فضای مجازی درباره گلایه از سرفه منتشر می‌کنند آگاه هستیم. برای پزشکانی مانند من تعجب آور نیست که این سرفه‌های پسا ویروسی وجود داشته باشند، زیرا همیشه سرفه‌های پس از ویروسی وجود داشته اند". "چارلز ای. پاول" پزشک مشکلات ریوی در نیویورک می‌گوید که به احتمال زیاد "بروز این بیماری‌ها بیش از پیش از دوره کووید است". او در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد بیشتری از بیماران این سرفه‌های طولانی مدت دارند؟ می‌گوید:"با آنفولانزا، کووید و راینوویروس عامل سرماخوردگی همه آن چیز‌ها در یک زمان برای ما در حال رخ دادن هستند. این موضوع باعث رایج شدن سرفه می‌شود".

چرا برخی از سرفه‌ها طولانی مدت می‌شوند؟ 


"پیتر دیکپینیگایتیس" مدیر مرکز سرفه Montefiore می‌گوید:"سرفه یک "رفلکس محافظتی" است که هدف آن پاکسازی ریه‌ها و پاک نگهداشتن راه هوایی می‌باشد. وقتی فردی به دلیل عفونت ویروسی دچار سرفه‌های طولانی مدت است این رفلکس هیچ هدف محافظتی یا مفیدی ندارد. این فقط یک علامت آزاردهنده برای بیمار است".

بوهر می‌گوید سرفه مداوم پس از یک ویروس تنفسی اغلب "نشانه‌ای از پاسخ التهابی طولانی مدت به آن بیماری اولیه است". مدت زمانی که فردی سرفه دارد می‌تواند به ویروس بستگی داشته باشد. او می‌افزاید:"افرادی که به ویروس سین سیشیال تنفسی مبتلا می‌شوند ممکن است برای چنین هفته متوالی سرفه کنند".

بوهر می‌افزاید:"شما می‌توانید به این موضوع تقریبا همانند وضعیتی که در زمان دچار شدن به آفتاب سوختگی گرفتار آن می‌شوید فکر کنید. پوست شما بسیار تحریک پذیر و حساس‌تر است. این یک مفهوم مشابه در داخل ریه‌های شما است، اما این یک آسیب مرتبط با عفونت است". برای سرفه‌هایی که بیش از چند هفته به طول می‌انجامند با پزشک مشورت کنید. بوهر می‌گوید:"معمولا مضوعی جدی نیست. با این وجود، ما هم چنین نمی‌خواهیم که شما بی جهت از آن متحمل رنج شوید". بوهر توصیه می‌کند اگر به تب بالا، تنگی نفس یا مشکل تنفسی، سرگیجه یا گیجی یا سایر علائمی دچار هستید که بدتر می‌شوند فورا به پزشک مراجعه کنید. او می‌افزاید:"نکته کلیدی آن است که آیا علائم آن‌ها واقعا بدتر می‌شود. در آن مرحله ممکن است در حال ابتلا به ذات الریه یا عفونت باکتریایی یا نوع دیگری از عفونت باشید".

او می‌گوید اگر فردی بیش از هشت هفته سرفه کرده باشد احتمال آن بسیار بیش‌تر می‌شود که سرفه فقط به دلیل یک عفونت ویروسی نباشد و علت زمینه‌ای قابل درمان باید تشخیص داده شود. او اشاره می‌کند که برخی بیماران اش سال هاست که به طور مداوم سرفه می‌کنند. به گفته وی سرفه‌های مزمن سرفه‌هایی که بیش از هشت هفته به طول می‌انجامند اغلب به دلیل یکی از این سه بیماری رخ می‌دهند: آسم، رفلاکس اسید (معروف به بیماری ریفلاکس معده به مری یا (GERD)  و سندرم چکه‌های پس از بینی*.

آیا کووید ما را مستعد سرفه کرده است؟ 


"جینا لی" ۴۲ ساله که در پنسیلوانیا زنگی می‌کند و از یک حمله کووید در سپتامبر بهبود یافته بود می‌گوید که در پایان دسامبر پس از ملاقات با خواهرش در بالتیمور دچار سرفه شد. لی می‌افزاید:"ما به آکواریوم رفتیم و من خیلی احمق بودم چرا که فراموش کرده بودم با خودم ماسک به همراه داشته باشم". لی می‌گوید که نمی‌داند آیا سرفه‌های طولانی مدت او که اخیرا از آن بهبود یافته می‌تواند به ابتلا به کووید در پاییز مرتبط باشد یا خیر. او می‌گوید: "آیا این افزایش به دلیل کووید بوده است یا به خاطر آگاهی بیش‌تر نسبت به آن؟ واقعا نمی‌دانم". پزشکان می‌گویند این امکان وجود دارد که یک مورد بد کووید بر سرعت بازگشت فرد از سرماخوردگی‌های بعدی یا سایر ویروس‌های تنفسی تاثیر بگذارد. به گفته استفن بهبودی برخی از بیماران از عفونت کووید بیش‌تر به طول می‌انجامد و زمانی که فردی بهبود می‌یابد ممکن است ویروس‌های دیگر راه هوایی را راحت‌تر آلوده سازند. استفن می‌گوید:"کووید واقعا همه چیز را تغییر داده است. فکر می‌کنم این واقعیت که کووید باعث برونشیت بسیار مهمی می‌شود در بسیاری از افراد ایمونولوژی ریه‌های آنان را تغییر می‌دهد". "زیاد العلی" اپیدمیولوژیست بالینی در دانشگاه واشنگتن می‌گوید که کووید – ۱۹ "قدری چشم‌ها را نسبت به مقوله سرفه باز کرده است".

او می‌افزاید:"ما درک تازه‌ای نسبت به این موضوع داریم که ویروس‌هایی که بی اهمیت جلوه داده ایم واقعا می‌توانند اثرات جدی داشته باشند. آنفولانزا و سین سیشیال تنفسی هر دو می‌توانند منجر به سرفه طولانی مدت شوند. من فکر نمی‌کنم هیچ یک از این‌ها جدید باشند. من فکر می‌کنم آگاهی و مستندات ما از آن جدید است".

 چگونه می‌توانم سرفه‌های مداوم را آرام کنم؟ 


پاول می‌گوید:"هیچ راه حل جادویی‌ای برای درمان سرفه‌های طولانی مدت وجود ندارد. هیدراتاسیون و نوشیدنی‌های گرم کمک می‌کند و احتمالا همان تسکین مشابه مصرف دارو‌های بدون نسخه و شربت‌های سرفه را برای فرد فراهم می‌سازد".

دیکپینیگایتیس می‌گوید هر شربت غلیظ و شیرین ممکن است با تسکین اعصاب پشت گلو سرفه شما را سرکوب کند. پاول می‌گوید:"اگر سرفه ادامه یابد برخی از بیماران ممکن است به درمان‌های دیگری نیاز داشته باشند که "تاثیر مستقیمی بر خود سرفه" داشته باشد. اگر نوشیدن چای با عسل باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید و آرامش بخش است راهکاری عالی می‌باشد".

*مخاط ضخیم، زرد یا سبز از بینی معروف به آبریزش بینی یا پایین گلو که به عنوان چکه پس از بینی شناخته می‌شود.

 

فرارو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار