با پایان دی ماه، همزمان با سراسر کشور، طرح ملی پویش سلامت در استان قم با غربالگری ۴۷۷ هزار و ۴۷۸ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال، از نظر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا به ایستگاه پایانی خود رسید.
کد خبر: ۱۱۵۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۲ 23 January 2024

به گزارش تابناک قم، دکتر مجید اصغری، ضمن تقدیر از همکاری تیم سلامت در اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون و تشکر از مشارکت و همراهی مردم استان قم با اشاره به شناسایی ۴۶۶۳ بیمار دیابتی در این طرح، گفت: با غربالگری افراد بالای ۱۸ سال استان در قالب طرح ملی سلامت، تعداد ۳۶ هزارو ۸۹۱ بیمار پیش دیابت نیز شناسایی گردید.

وی افزود: مراقبین سلامت در مراکز و پایگاه‌های سلامت و نیز خانه‌های بهداشت در سطح استان تعداد ۱۶۹ بیمار مشکوک به بیماری دیابت با شرایط اورژانس را شناسایی کردند که ضمن انجام اقدامات لازم به مراکز درمانی و متخصصین ارجاع گردیدند.

رئیس مرکز بهداشت قم همچنین با تاکید بر اهمیت کنترل بیماری فشار خون و شناسایی و درمان به موقع آن اظهار کرد: در این غربالگری تعداد ۸۵۰۰ بیمار جدید فشار خونی و تعداد ۱۱۱ هزار و ۷۸۴ بیمار پیش فشارخون بالا شناسایی شد که توصیه‌های لازم از سوی مراقبین سلامت به آنان ارائه شد.

اصغری افزود: در طول اجرای پویش، تعداد ۴۵۲ مورد فشارخون خیلی بالای اورژانس و نیز ۱۱۱ مورد فشارخون بالای بحرانی شناسایی شد که در مورد این بیماران نیز اقدامات لازم توسط مراقبین سلامت و پزشک مرکز انجام و سپس به مراکز درمانی و متخصصین ارجاع شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که ۵۱ درصد از جمعیت ۹۴۱ هزار نفری جمعیت بالای ۱۸ سال استان در این طرح از نظر دیابت و فشار خون مورد بررسی قرار گرفته‌اند، گفت: افراد مشکوک به دیابت و فشارخون بالا باید با مراجعه به مراکز یا پایگاه‌های سلامت وضعیت سلامت خود را تا حصول نتیجه قطعی از نظر ابتلاء به دیابت یا فشار خون مورد پیگری قرار دهند و در صورت سلامت، حداقل سالی یکبار این غربالگری را تکرار نمایند و توصیه می‌کنیم حتی در مراجعات به سایر بخش‌های حوزه سلامت (خصوصی یا دولتی) فشارخون خود را کنترل کنند.

اصغری ادامه داد: همشهریان در صورت تشخیص قطعی ابتلاء به بیماری دیابت و فشار خون باید تا کنترل کامل بیماری، درمان خود را ادامه دهند تا از عوارض ناشی از این بیماری‌ها از جمله سکته‌های قلبی، مغزی، نارسایی‌های کلیوی، اختلالات عصبی، اختلالات بینایی پیشگیری کنند، چرا که عدم کنترل این بیماری‌ها ممکن است عوارض برگشت ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار