مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: نوسازی ۳۵ هزار واحد مسکونی فرسوده طی چهار سال در برنامه استان اصفهان است.
کد خبر: ۱۱۴۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸ 11 January 2024

علیرضا قاری قرآن در بیست و پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان که با ریاست معاون امور عمرانی استاندار برگزار شد، در خصوص دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای بازآفرینی شهری اظهار داشت: بر اساس برنامه چهارساله نهضت ملی مسکن، نوسازی ۳۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در برنامه استان اصفهان است.

وی، عمده معضل‌های بافت‌های فرسوده را در چهار محور، شامل کالبد نامناسب اعم از ساختمان‌های ناپایدار و سیما منظر نامناسب، دوم فقر خدمات روبنایی و زیربنایی، سوم کاهش جمعیت و چهارم مشکلات فرهنگی برشمرد و گفت: سیاست‌های کلان دولت در خصوص جایگزین شدن بافت‌های فرسوده با بافت‌های مناسب و نوسازی مسکن است که در این زمینه یکی از این مشوق‌ها بسته تشویقی شهرسازانه ۱۹ بندی ارائه می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: از مجموع حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده استان اصفهان، از سال ۱۴۰۰ تاکنون مالکان ۱۰ هزار واحد، اقدام به اخذ پروانه نوسازی کردند.

قاری قرآن افزود: از سال‌های قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، با مهاجرت روستانشینان به کلان شهرهای ایران و گسترش و توسعه بی رویه شهرها به محدوده‌های پیرامونی آن باعث شد تا علیرغم وجود تأسیسات و امکانات خدماتی و رفاهی در این محدوده‌ها، سکونتگاه‌های غیر رسمی شکل گرفته و روز به روز بر رشد آن افزوده شود.

وی ادامه داد: در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، شهرهای جدید در همجواری کلان شهرها تعریف و پایه گذاری شد تا نسبت به ساماندهی و نبود توسعه شهرها اقدامی عاجل صورت گیرد، پس از آن با توجه به روند رو به رشد مهاجرت به شهرهای بزرگ نه تنها شهرهای جدید تکافوی اسکان مهاجران را نمی‌داد بلکه سکونتگاه‌های غیر رسمی قبل نیز مجدد رونق گرفته دچار تحول و توسعه شد.

قاری قرآن بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع در این نشست پروژه‌های سکونتگاه‌های غیررسمی به تفکیک شهرستان‌های آران و بیدگل، اصفهان، جرقویه، تیران و کرون، خمینی شهر، خوانسار، سمیرم، شهرضا، فریدن، فلاورجان، کاشان، گلپایگان، لنجان و نجف آباد بر حسب محلات، عنوان پروژه، اعتبار مورد نیاز و … مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: برخی از این پروژه‌ها می‌توان به احداث مسجد، مدرسه، پایگاه سلامت، کلانتری، فرهنگسرا و کتابخانه عمومی، سالن ورزشی، مرکز فرهنگی و توانمندسازی اجتماعی، بهسازی معابر و آسفالت معابر، احداث پل و … اشاره کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار