مدیر دفتر توسعه پایدار آبفای قم:
مدیردفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان قم میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی را در کشور نگران کننده دانست و بر ضرورت مدیریت مصرف و استفاده صحیح از آب در تمام مصارف تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۴۷۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ 07 January 2024

به گزارش تابناک قم، کارگاه حکمرانی آب با موضوع بررسی وضعیت آبی با حضور دبیران مطالعات اجتماعی، جغرافیا، انسان و محیط زیست و معاونین آموزشی متوسطه اول و دوم مدارس قم در تالار آب شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد.

مدیر دفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف آبفای قم در این کارگاه با اشاره به محدودیت و آسیب پذیر بودن منابع آب شیرین به عنوان ماده حیاتی گفت: مدیریت پایدارمنابع آب، باید متکی به روشهاي جامع و با درنظر گرفتن ابعاد توسعه ي اجتماعی، اقتصادي و حفاظت از اکوسیستم هاي طبیعی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه و مدیریت آب باید براساس روش هاي مشارکت عمومی قرارگیرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی زیادی از آب در خانه مصرف می شود به همین سبب زنان نقش مهمی درتأمین، مدیریت و حفاظت ازآب بر عهده دارند.

حسن فرمانی انتظام بر ضرورت توجه به آب به عنوان یک کالای اقتصادی تاکید کرد و یادآور شد: تنها کمتر از سه درصد از حجم کل آب دنیا شیرین است که حدود 4 دهم درصد از این آب قابل دسترسی است.

وی در ادامه با بیان اینکه كمبود منابع آبی همواره به عنوان یك عامل محدود كننده فعالیت ها در کشور مطرح بوده است، برداشت آب از منابع زیر زمینی را در کشور نگران کننده دانست و گفت: اگر برداشت ها به همین صورت ادامه یابد تا چند سال آینده ذخیره آب کشور تمام می شود.

مدیر دفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف آبفای قم به تشریح علل کمبود آب در ایران پرداخت و افزایش دمای زمین و کم شدن بارش های جوی، افزایش سریع و رشد نامتوازن جمعیت، تلف شدن آب به صورت تبخیر آبیاری ها و کشاورزی، آلوده شدن منابع آب کشور،  مصرف بی رویه،  عدم صرفه جویی، استفاده غیر اصولی از آب های زیرزمینی، فرسودگی شبکه در مناطق شهری، کشاورزی ناکارآمد و بهره وری پایین در این بخش و... را از جمله علل کمبود آب در کشور برشمرد.

وی تغییر فرهنگ استفاده از آب به ویژه در بخش شرب را مهم ارزیابی کرد و اصلاح قوانین و مقررات، اصلاح تاسیسات و تجهیزات، ترویج استفاده از تجهیزات کاهنده و آموزش همگانی و مجموعه اقدامات فرهنگی را در استفاده درست از این مایع حیاتی ضروری دانست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار