مدیر عمرانی صندوق بازنشستگی در خراسان رضوی تامین مسکن را اصلی‌ترین مطالبه بازنشستگان دانست.
کد خبر: ۱۱۴۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷ 03 January 2024

به گزارش تابناک رضوی، کمیل ضرابی در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: موضوع مسکن در کشور ما مسئله مهمی است و اهمیت آن زمانی جدی می شود که نوسانات بازار و اثرات گران شدن آن مشهود می ‌گردد؛ تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی محقق نشده و سوال اصلی این است که آیا مطالبه رئیس جمهور واقعی بوده یا خیر؟ 

وی ادامه داد: موضوع حل مشکل ساخت یک میلیون مسکن در سال و تحقق آن باید مدنظر فعالان حوزه صنعت ساختمان باشد؛ این یک مسئله پیچیده و چند وجهی است و راه‌حل‌های خاص خود را دارد و حل آن نیز متخصصان خاص خود را می‌خواهد؛ اگر تولید مسکن را به عنوان محصول ببینیم فرآیندی دارد که دارای اهمیت است.
مدیر عمرانی صندوق بازنشستگی در خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از این فرآیندها، بحث مشتری است و در کشور ما همیشه مشتری برای مسکن وجود دارد. بحث دیگر، مواد اولیه بوده که مالکیت و سیاست‌گذاری این مواد اولیه دست دولت است و دولت باید بر کنترل بازار ساختمان از طریق مواد اولیه نظارت کافی و بیشتری داشته باشد.
ضرابی افزود: بحث عرضه در بورس نیز یکی دیگر از چالش‌هایی بود که فعالان حوزه ساختمان با آن مواجه شدند و عرضه مواد ساختمانی در بورس به عدم کنترل بازار مسکن منجر شد؛ شرکت های شبه دولتی هم هزینه های بالاتری دارند که شرکت‌های خصوصی با آن مواجه نیستند.
وی با بیان اینکه موضوع مسکن بازنشستگان نیز از دغدغه های این افراد است و باید دید که چرا این مسکن تاکنون محقق نشده است، گفت: سود دولت نیز رفع دغدغه از افراد مختلف و به خصوص بازنشستگان است و باید حل شود.
مدیر عمرانی صندوق بازنشستگی در خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مسئله دهک های میانی جامعه هیچگاه حل نشده است، عنوان کرد: باید در حوزه مسکن جهاد اتفاق بیافتد و شرکت‌های مختلف ساختمان که وابسته به دولت هستند به قیمت پایین تری کار را انجام دهند؛ همچنین مجوزهای مربوط به این حوزه نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
ضرابی تصریح کرد: نهادهای مختلف مانند بنیاد مسکن قرار بود مشکلات مسکن را حل کنند، اما امروزه در حال برج سازی در سطح شهرها هستند و این یک آسیب بزرگ است.
وی اضافه کرد: ما به جای ساخت مسکن، زمین واگذار کردیم اما افرادی که زمین را تحویل گرفته‌اند را متعهد به ساخت نکرده ایم. در سال گذشته طی جلسه ای که با وزیر کار داشتیم. مقرر شد تفاهم نامه ای بین صندوق بازنشستگی، اداره کل کار استان و اداره کل راه و شهرسازی منعقد شود و ما شروع با ساخت مسکن در سطح استان کنیم اما این محقق نشد.
مدیر عمرانی صندوق بازنشستگی در خراسان رضوی اظهار کرد: پیگیری های زیادی نیز از سوی صندوق بازنشستگی صورت گرفت اما متاسفانه ادارات کل در سطح استان همکاری لازم را ندارند.
ضرابی افزود: بسیاری از شرکت های تامین کننده مواد اولیه در اختیار دولت است اما متاسفانه قیمت تمام شده این شرکت های برای اقدام ملی مسکن، با قیمت بخش خصوصی برابری می‌کند، در صورتی که باید این هزینه بسیار پایین تر از شرکت های خصوصی باشد.
وی خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان زیادی در حوزه مسکن هستند که متاسفانه آن چنان که باید، نتوانسته ایم از ظرفیت این افراد استفاده کنیم؛ در صورتی که در بسیاری از کشورهای دنیا تمام ساخت مسکن بر عهده این شرکت های دانش بنیان است؛ ما سیستمی طراحی کرده ایم که هزینه ساخت را به نصف رسانده است اما عزمی برای استفاده از آن وجود ندارد.

برچسب ها: مسکن ، تابناک رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار