حدود دوسال پیش بود که استاندار وقت کرمانشاه از مسئولین میراث فرهنگی استان خواست تا هرچه سریعتر برای ثبت ملی و تبدیل منزل آیت الله نجومی به یک موزه اقدام کنند، اما علیرغم گذشت دو سال هنوز نه به ثبت ملی رسیده و نه به موزه تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۴۶۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵ 02 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به ارزش تاریخی و معنوی منزل مرحوم آیت الله نجومی، اظهارکرد: آیت الله نجومی چهره ماندگار جهان اسلام و از هنرمندان برجسته خوشنویس کرمانشاه بود که مردم استان احترام خاص و ویژه‌ای برای ایشان قائل بوده و هستند.

وی افزود: با توجه به قدمت منزلی که ایشان در آن زندگی می کرد و ارزش تاریخی و معنوی آن، از چند سال پیش بحث هایی در استان مطرح شد مبنی بر اینکه منزل ایشان به ثبت ملی برسد و پس از آن با تملک میراث فرهنگی، زمینه‌ای برای مرمت و تبدیل آن به موزه‌ای با عنوان موزه خوشنویسی برای نمایش آثار فاخر برجای مانده از ایشان تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: در این راستا از همان زمان اقداماتی در دستورکار قرار گرفت و حتی پرونده ثبت ملی اثر نیز تدوین شد، اما پاره ای از موانع برای ادامه کار بوجود آمد.

وی تاکید کرد: همچنین ورثه مرحوم آیت الله نجومی درخواست هایی داشتند که امکان اجرای برخی از آنها وجود نداشت به همین دلیل برای ادامه کار همکاری نکردند.

فرمانی تاکید کرد: میراث فرهنگی استان این آمادگی را دارد که برای ثبت ملی و تبدیل خانه آیت الله نجومی به یک موزه اقدام کند، اما این امر مستلزم همکاری ورثه ایشان است.

به گفته این مسئول، تا زمانی که منزل آیت الله نجومی به ثبت ملی نرسد، امکان تملک و مرمت آن هم از طرف میراث فرهنگی امکانپذیر نیست. 

آیت‌الله سیدمرتضی نجومی، فرزند آیت‌الله آقاسید محمدجواد در تاریخ پنجم آذر ۱۳۰۷ هجری شمسی در کرمانشاه متولد شد و ۲۵ آبان ۱۳۸۸ درگذشت.

ایشان مجتهد، مفسر قرآن، از مفاخر خوشنویسی جهان اسلام، چهره ماندگار هنر ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار