ناظر گمرکات خوزستان و مدیر کل گمرک اهواز با اشاره به فراهم شدن امکان واردات ۶۹ قلم کالای ته‌لنجی به استان گفت: فرودگاه اهواز و به تازگی فرودگاه دزفول برای امر صادرات هوایی کالا در استان فعال هستند که برای رونق صادرات هوایی و ترغیب بازرگانان نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم در این فرودگاه‌ها است.
کد خبر: ۱۱۴۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸ 31 December 2023

تابناک خوزستان: بهروز قره‌بیگی با اشاره به اینکه گمرکات استان آمادگی لازم برای همکاری هر چه بیشتر در رونق صادرات هوایی از استان را دارد بیان کرد: کالاهایی همچون سبزیجات، گل و گیاه به صورت هوایی از فرودگاه‌های تعیین شده در استان صادر می‌شوند که بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس این صادرات هوایی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه خوزستان قابلیت صادرات در سه حالت زمینی، هوایی و آبی را دارد ادامه داد: راه اندازی و یا افزایش خطوط هوایی خارجی در این ۲ فرودگاه نیز از الزمات توسعه صادرات هوایی است.

صدور مجوز موقت واردات کالاهای ته لنجی از خوزستان

قره بیگی در ادامه با اشاره به صدور مجوز ورود کالاهای ته لنجی از مرزهای استان افزود: بر اساس این دستورالعمل هر شناور فعال در این حوزه اجازه واردات ۶۰ تن کالا تا پایان امسال را دارد.

وی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا مجوز موقت واردات کالاهای ته لنجی را صادر کرده است بیان کرد: ۶۹ قلم در قالب کالای ته لنجی امکان واردات به استان را دارند.

مدیر کل گمرک اهواز گفت: پیشنهاد ساماندهی واردات کالای ملوانی نیز به مرکز ارائه شده تا شرایط برای واردات این کالاها بهبود یابد.

قره بیگی افزود: رونق و بهبود شرایط واردات کالاهای ملوانی در بهبود معیشت منطقه نیز اثر مثبتی دارد.

لزوم توجه به زیرساخت بنادر برای تشویق فعالیت تجار

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه بیان کرد: برای ترغیب فعالیت تجار در بنادر استان نیاز است که زیرساخت‌ها در این مکان‌ها بهبود یابد.

در خوزستان هفت بندر تجاری فعال وجود دارد.

وی گفت: گمرکات استان تلاش داشته تا با توسعه فعالیت‌های خود در بنادر، شرایط را برای کسب و کار بازرگانان تسهیل کند اما در کنار این اقدامات تامین زیرساخت‌ها و بهبود شرایط تجارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

قره‌بیگی با اشاره به ترخیص درصدی کالا از گمرکات استان افزود: با تمهیدات دیده شده و به منظور سرعت بخشیدن به ترخیص کالا از مرزهای استان کالای اساسی تا ۱۰۰ درصد و کالای تولیدی تا ۹۰ درصد بدون ارائه کد رهگیری امکان ترخیص را دارند.

مدیر کل گمرکات اهواز اظهار کرد: هشت میلیون و ۳۳۰ هزار تن کالای اساسی در هشت ماهه امسال از گمرکات استان ترخیص شده که شامل کالاهایی همچون روغن خام، برنج، شکر خام، نهاده دامی و کنجاله سویا بوده است.

انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از رسوب کالا در بندر امام (ره)

وی گفت: با اقدامات انجام شده فرآیند ترخیص کالا از بندر امام خمینی (ره) با سرعت در حال انجام است.

با دستور رییس کل دادگستری خوزستان کارگروهی در بندر امام (ره) استان به منظور تسریع در ترخیص کالای اساسی تشکیل شده است.

قره بیگی با اشاره به اینکه ترافیک کشتی‌های حامل کالا در این بندر بسیار کاهش یافته است گفت: سال گذشته ۴۰ کشتی در این بندر در صف تخلیه کالا بودند که این رقم در سال جاری با توجه به اقدامات تسهیل کننده به ۲۰ فروند رسیده است.

خوزستان با دارا بودن مرزهای زمینی و آبی یکی از استان‌های راهبردی در امر صادرات و واردات است.

خوزستان سومین استان صادرکننده و دومین استان وارد کننده کشور است که ۲۵ درصد ارزآوری ملی در این استان انجام می‌شود.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار