مدیرکل سازمان انتقال خون کرمانشاه:
مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت: افرادی که مبتلا به بیماری ویروسی هستند برای اهدای خون دچار محدودیت می‌شوند، توصیه ما به افراد مبتلا به سرماخوردگی مراجعه برای اهدا سه روز، افراد مبتلا به آنفولانزا یک هفته و افراد مبتلا به کرونا ۲ هفته پس از بهبودی کامل است.
کد خبر: ۱۱۴۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵ 23 December 2023

مریم میرزاده در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: سازمان انتقال خون یک سازمان بسیار حیاتی است که به وسیله آن فرآورده‌های خونی لازم، در دسترس بیمارانقرار می‌گیرد.

وی افزود: ورودی سازمان بخش «اهداکنندگان خون» است، افرادی که دارای شرایط خون‌ دهی هستند از این بخش به بخش خون گیری منتقل و خون گیری آنها انجام ‌می‌شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: پس از آزمایش خون برای بررسی عدم وجود بیماری‌های عفونی در خون، کنترل کیفیت و تایین گروه خونی، خون آماده پخش در مراکز درمانی می‌شود.

وی در خصوص شرایط خون دهی بیان کرد: شرایط عمومی وجود دارد که برخی شرایط برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است، حداقل سن اهداکنندگانی که برای بار نخست به مرکز انتقال خون مراجعه می‌کنند ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال و افرادی که به صورت مکرر (سالی ۲ بار) اهدای خون را انجام می‌‌دهند ۶۵ سال است.

میرزاده ادامه داد: حداقل وزن فرد اهداکننده باید ۵۰ کیلوگرم باشد، تفاوتی که در شرایط عمومی برای خانم‌ها و آقایان هست این است که خانم‌ها سه بار و آقایان چهار بار در سال مجاز به اهدای خون هستند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت: هرگونه شرایطی که سلامت فرد مراجعه کننده را به خطر بیندازد، او را به صورت موقت یا دائم از اهدای خون منع می‌کند، بیماری های مانع اهدا مانند بیماری‌های قلبی است.

وی ادامه داد: افرادی که مبتلا به بیماری ویروسی هستند برای اهدای خون دچار محدودیت می‌شوند، توصیه ما به افراد مبتلا به سرماخوردگی مراجعه برای اهدا سه روز، افراد مبتلا به آنفولانزا یک هفته و افراد مبتلا به کرونا ۲ هفته پس از بهبودی کامل است.

میرزاده خاطرنشان کرد: افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، اگر آنتی بیوتیک آنها خوراکی باشد سه روز و اگر تزریقی باشد یک ماه پس از پایان استفاده می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

این مقام مسئول گفت: به طور متوسط ۵۰۰ سی سی از افراد اهداکننده خون گرفته می‌شود، اهدای خون به ۲ صورت انجام می‌شود، یکی به صورت کامل و دیگری به صورت مستقل یعنی اهدای فرآورده‌هایی مانند پلاسما و پلاکت است، اما بیشترین میزان خون به صورت کامل گرفته می‌شود.

وی اذعان کرد: از خون دریافتی سه فرآورده تهیه می‌شود، گلبول‌های قرمز، پلاکت و پلاسما این فرآورده‌ها هستند، اگر به هر دلیلی بیمار دچار کم‌خونی شود که معمولا در اثر جراحی یا تصادف اتفاق می‌افتد نیازمند تزریق گلبول‌های قرمز خون است.

میرزاده بیان کرد: پلاکت‌های خونی معمولا برای بیمارانی که مبتلا به سرطان و در حال شیمی درمانی هستند یا به تازگی عمل جراحی مغز و استخوان انجام داده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد و اهمیت آن به دلیل قابل استفاده نبودن پس از سه روز است.

وی افزود: پلاسما و کرایا سایر فرآورده‌های خونی هستند که به صورت فریز شده در مراکز انتقال خون نگهداری می‌شوند، اگر بیمار به هر دلیلی دچار مشکلات انعقادی شده باشد در دسته افراد دریافت کننده پلاسما و کرایا قرار می‌گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار