دبیر کارگروه اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: تلاش اقتصاد چرخشی بر این است که توسعه عمرانی شهرها با ملاحظات و پیشرفت‌های زیست محیطی متناسب باشد.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ 11 December 2023

به گزارش تابناک اردبیل، ماهرو شایق امروز در سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه امروزه به موازات مدیریت پسماند، مبحث اقتصاد چرخشی نیز مطرح می‌شود، اظهار کرد: اقتصاد چرخشی سیستم اقتصادی نوین و مدرن است و بر سه محور کاهش پسماند‌ها و آلاینده‌ها، کاهش مصرف منابع طبیعی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر استوار است.

وی با اشاره به برداشت بشر از منابع افزود: سالانه ۱۰۰ گیگاتن از منابع زمین توسط بشر برداشت می‌شود که این رقم در سال میلادی ۲۰۵۰ به ۱۸۰ گیگاتن خواهد رسید و تلاش اقتصاد چرخشی بر این است که توسعه عمرانی شهر‌ها با ملاحظات و پیشرفت‌های زیست محیطی متناسب باشد.

دبیر کارگروه اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه شاخص‌هایی برای تحقق اقتصاد چرخشی تعریف شده است، تصریح کرد: طراحی، طول عمر محصول و امکان بازیافت آن شاخص‌هایی است که اقتصاد چرخشی تحقق می‌یابد و این اقتصاد در ۲ چرخه فنی و بیولوژیکی به منابع معدنی و فرآورده‌های زیستی و گاز‌های گلخانه‌ای توجه دارد.

وی با بیان اینکه طراحی محصولات دارای قابلیت بازیافت و بذور دارای بهره‌وری زیاد نیز مدنظر اقتصاد چرخشی است، گفت: در این اقتصاد مدرن به اشتغال‌زایی و مدل‌های کسب و کار مبتنی بر بازیافت کالا توجه می‌شود.

شایق به ظرفیت‌های تولید شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان اشاره کرد و افزود: موضوع پسماند در این شرکت تولیدی بزرگ بسیار اهمیت دارد و باید با توجه به ظرفیت‌های علمی استان اردبیل، برای مدیریت بهینه پسماند شرکت اقدام شود.

دبیر کارگروه اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند معاونت علمی ریاست جمهوری به برگزاری چنین کنفرانس‌های علمی تاکید کرد و گفت: باید این قبیل کنفرانس‌ها با مرکزیت دانشگاه‌ها بیشتر برگزار شود و در مناطقی هم‌چون استان اردبیل که پسماند کشاورزی قابل توجهی وجود دارد، با بهره‌گیری از حوزه دانش بنیان و فناوری، برای مدیریت پسماند اقدامات شایسته‌ای صورت گیرد.

صمد بهزاد، مدیرعامل شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان نیز در این کنفرانس گفت: این شرکت با بیش از سه هزار هکتار وسعت، ۲۲ هزار راس دام سنگین، زنجیره تولید شکر با کارخانه قند، سه هزار و ۲۰۰ هکتار باغ با ۲۲ محصول متنوع سالانه ۵۰۰ هزار تن محصول تولید می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع پسماند و مدیریت آن در شرکت کشت و صنعت مغان گفت: کشت و صنعت مغان از شرکت‌های بزرگ خاورمیانه است و در بخشی از پسماند مدیریت خوبی اعمال می‌شود و در بخش دیگر به ایده‌ها و طرح‌های نو و فناورانه نیاز داریم و از صاحبان ایده استقبال می‌کنیم.

بهزاد با بیان اینکه سالانه ۲ هزار تن ضایعات شاخ و برگ باغات و ۲۰۰ تن کود و زباله دام در این شرکت بزرگ تولید می‌شود، تصریح کرد: اگر ۲۰ درصد کل تولیدات شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان شامل ضایعات شود، مدیریت وسیع و دامنه‌داری برای پسماند آن لازم است.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار