مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بیش از ۷ میلیارد ریال خسارت آلودگی خاک از زمان ابلاغ ماده ۱۵ قانون خاک تاکنون از واحدهای صنعتی متخلف این استان اخذ شد.
کد خبر: ۱۱۴۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶ 05 December 2023

به گزارش تابناک مرکزی،یوسف یوسفی به مناسبت روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهم ترین اجزای طبیعت، هر ساله سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد(FAO)  در روز ۵ دسامبر (۱۴ آذرماه) بزرگداشت روز جهانی خاک را برگزار می‌کند و شعار سال ۲۰۲۳ میلادی  Soil and Water; a source of life، خاک و آب منشاء زندگی است.

وی بیان کرد: خاک و آب، پایه و اساس تولید غذا و خدمات اکوسیستمی بوده و رفاه انسان را فراهم می‌کنند و با شناخت نقش ارزشمند آنها، ما می‌توانیم اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای محافظت از این منابع برای نسل‌های آینده انجام دهیم.

یوسفی در خصوص اهمیت خاک بیان کرد: خاک دارای خدمات اکوسیستمی متنوع نظیر تامین غذا، فیبر، سوخت، حمایت از میراث فرهنگی، تامین مصالح ساختمانی، منبع دارویی و منابع ژنتیک، زیستگاه موجودات زنده، جایگاه چرخه عناصر غذایی تنظیم سیلاب‌ها، تنظیم آب و هوا، ترسیب کربن  و تصفیه آب و کاهش آلاینده های خاک است.

وی گفت: خاک بیش از ۲۵ درصد کل تنوع زیستی زمین را در خود جای داده و از زندگی در خشکی و کل زمین پشتیبانی می‌کند. بیش از ۹۰ درصد موجودات زنده در خاک زندگی کرده یا بخشی از زندگی خود را در خاک سپری می‌کنند.

وی با تاکید بر مدیریت و حفاظت یکپارچه آب و خاک بیان کرد: مدیریت نادرست بهره برداری از خاک و عدم توجه به مصرف صحیح و اصولی آب های سطحی و برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی، محیط زیست را  با خطری جدی مواجه کرده و در همین خصوص دولت سیزدهم خط ‌مشی‌های مدیریت، حفاظت و بهره‌‏برداری پایدار از خاک کشور را با رویکرد مدیریت یکپارچه آب و خاک ابلاغ کرده است.

یوسفی ادامه داد: از اقدامات شاخص این اداره کل در راستای حفاظت و مدیریت بهینه خاک می توان به برگزاری جلسات تخصصی با دستگاه‌های ذیربط به منظور پایش خاک های کشاورزی با پتانسیل آلودگی، پایش صنایع و معادن به منظور شناسایی خاک‌های آلوده، الزام و تکلیف شهرک ها و واحدهای صنعتی و تولیدی به رعایت قوانین خاک، شناسایی و واحدهای آلاینده خاک و صدور اخطاریه و الزام واحدهای صنعتی بزرگ به پایش خاک در راستای خود اظهاری و ... اشاره کرد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان نیمه اول سال، در مجموع تعداد ۲۲۳۷ واحد تولیدی، صنعتی، خدماتی و تولیدی به ‌صورت مستمر مورد پایش و خوداظهاری قرار گرفته اند و ۵۱ مورد پایش خاک توسط آزمایشگاه‌های معتمد و اداره کل انجام شده است. براساس جرایم ماده ۱۵ قانون خاک، از زمان ابلاغ تاکنون بیش از ۷ میلیارد ریال خسارت آلودگی خاک از واحدهای صنعتی متخلف اخذ شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار