بخش خصوصی پای کار مرمت ۳۰۰ بنای تاریخی در استان اصفهان است.
کد خبر: ۱۱۴۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ 26 November 2023

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: عملیات مرمت و احیای بیش از ۳۰۰ بنای تاریخی در این خطه با کمک بخش خصوصی و زیر نظارت میراث فرهنگی در دست اجراست.
حمیدرضا محققیان در خصوص وضعیت مرمت برخی آثار تاریخی شهرستان‌های نائین، تیران و کرون، آران و بیدگل و نطنز افزود: تاکنون برای مرمت «آب انبار چهاردرگاه» و «بنای رختشویخانه محمدیه»، «آب انبار ملاحسن بیگ» و «یخدان محمدیه» نایین با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و اهالی منطقه بیش از ۱۲ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی گفت: همچنین برای مرمت «قلعه قمشلو» در شهرستان تیران و کرون تاکنون، ۲ میلیارد ریال هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای پایان آن، ۶۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.
محققیان در خصوص مرمت «مسجد قائمیه نوش آباد شهرستان آران و بیدگل» نیز افزود: تاکنون برای این مسجد یک میلیارد ریال هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای پایان آن، ۲ میلیارد ریال است و عملیات عمرانی با مشارکت اداره کل و هیات امنا ادامه دارد و بدنه‌های شبستان مرمت شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: تاکنون برای مرمت «خانه تاریخی صدیقیان آران و بیدگل» نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شده و برای تکمیل آن ۳۰۰ میلیون ریال دیگر نیاز است.
وی همچنین با اشاره به طرح‌های در دست مرمت شهرستان نطنز گفت: برای مرمت تزئینات آجری و گچبری «بقعه شیخ عبدالصمد نطنز» این شهرستان ۴ میلیارد ریال هزینه شده و مرمت تزئینات فضای داخلی به پایان رسیده و مرمت تزئینات «گنبد معقلی» نیز نیازمند ۳ میلیارد ریال اعتبار دیگر است.
وی ادامه داد: تاکنون برای مرمت «خانه آقاگل» روستای تاریخی «خالدآباد نطنز» نیز چهار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای پایان طرح، پنج میلیارد ریال است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: ناپایداری اعتبارات تخصیصی و مشکلات استان در هزینه‌کرد، ازکارافتادگی، فوت یا مهاجرت استادکاران و پیمانکاران کارآزموده در حوزه میراث فرهنگی و کمبود افراد متخصص برای مرمت آثار نفیس ملی و آثار معماری شاخص استان، از چالش‌های پیش روی این اداره کل در حفظ میراث گذشتگان این خطه تاریخی است.
استان اصفهان بعنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و ۱۶ اثر به ثبت جهانی رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار