مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اقدامات مسئولان باید به صورتی باشد که نخبگان در مسیر خدمت به نظام، انقلاب و کشور استوار باشند، اگر نخبگان تامین شوند و راهی برای پیشرفت آن‌ها باشد و ابزار مناسب را در اختیار آن‌ها قرار دهیم، قطعا بسیاری از آن‌ها مهاجرت نخواهند کرد.
کد خبر: ۱۱۳۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶ 25 November 2023

به گزارش تابناک قم، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار با محمد علی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزرت علوم، تحقیقات و فناوری که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم انجام شد، با اشاره به اینکه اهداف بزرگی در عرصه دانش بنیان وجود دارد، مطرح کرد: اهداف دانش بنیان جزو نیازهای اصلی کشور است و مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن تاکید دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه موضوع مهاجرت‌ نخبگان یک موضوع ناخوشایند است، عنوان کرد: اگر این مهاجرت‌ها برای کسب علم و با برگشت باشد مشکلی ندارد ولی درصد قابل توجهی از آن‌ها این‌گونه نیستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از علت‌های مهاجرت نبود ابزار لازم است، خاطرنشان کرد: مباحث معیشت، درآمد، فرهنگی و سیاسی در رده‌های بعدی علت‌های مهاجرت هستند.

اعرافی اضافه کرد: اگر نخبگان تامین شوند و راهی برای پیشرفت آن‌ها باشد و ابزار مناسب را در اختیار آن‌ها قرار دهیم، قطعا بسیاری از آن‌ها مهاجرت نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه همه مسئولان باید در راستای حفظ سرمایه‌های نخبگانی تلاش کنند، تصریح کرد: باید اقدامات به‌گونه‌ای باشد تا نخبگان در مسیر خدمت به نظام، انقلاب و کشور استوار باشند.

*بخش خصوصی با حمایت می‌تواند در اقتصاد معجزه کند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه بخش خصوصی نیازمند تقویت است، یادآور شد: با حمایت مسئولان، معجزه توسط بخش خصوصی رقم زده می‌شود، در شرایط خاص امروز ما نیازمند توجه بیش‌تر به این عرصه هستیم.

وی با بیان اینکه باید نقشه آمایش واقعی کشور تدوین شود، ابراز کرد: باید مسیر پیشرفت، ظرفیت‌ها و حرکت هر استان مشخص باشد.

اعرافی با اشاره به اینکه باید رویکرد بین المللی داشته باشیم، بیان کرد: نگاه بین المللی باید در تمام امور حاکم باشد و پایه‌ریزی آن می‌تواند در شرکت‌های دانش بنیان صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بی‌نظیری در عرصه بین الملل داریم، اظهار داشت: باید برنامه‌ریزی لازم در عرصه بین المللی صورت بگیرد و بخش خصوصی در این مسیر می‌تواند بسیار موفق عمل کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه باید در تمام امور پیوست فرهنگی داشته باشید، مطرح کرد: علوم اسلامی باید یک رویکرد فناوری نرم داشته باشد.

وی با بیان اینکه قم در این زمینه ورودی داشته است، عنوان کرد: تبدیل دانش علوم انسانی اسلامی باید صورت بگیرد و ظرفیت‌های لازم نیز در این بخش وجود دارد.

اعرافی با اشاره به اینکه 32 ستاد راهبری در حوزه داریم، خاطرنشان کرد: بسیاری از این ستادها می‌توانند با رویکرد علوم اسلامی فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در عرصه هوش مصنوعی نیازمند سرمایه‌گذاری بیش‌تری هستیم، تصریح کرد: همچنین موضوعات دیگری ازجمله ژنتیک، کشاورزی و... نیز باید مورد توجه بیش‌تری قرار بگیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه باید ارتباط طرح‌های حوزوی با فناوری‌های نرم را کشف کنیم، یادآور شد: همچنین در برخی موضوعات فناوری نیز نیازمند احکام فقهی هستیم که این موضوع می‌تواند موجب تعامل و هم‌افزایی با حوزه شود.

وی با بیان اینکه این تعامل باید با برنامه دقیق باشد، ابراز کرد: نمونه‌ها و الگوهایی از این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش اشاره کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار