فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم همدان با بیان اینکه برخی بیماری‌ها دیابت را تشدید می‌کند، خاطرنشان کرد: بیماری‌های متابولیکی همچون فشارخون، کبدچرب و مشکلات قلبی، عروقی از جمله بیماری‌هایی هستند که می‌توانند در تشدید دیابت مؤثر باشند البته لازم به ذکر است در برخی مواقع هم دیابت در ابتلا به این بیماری‌ها نقش داشته و یک چرخه معیوب در میان بیماری‌های متابولیک وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۳۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸ 18 November 2023

همدان فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم همدان اعلام کرد: اُفت قندخون از افزایش آن هم خطرناک‌تر است، برخلاف تصور همه، دیابتی‌ها باید به صورت مرتب غذا بخورند و هرگز گرسنه نمانند.

به گزارش ایسنا؛ دکتر شیوا برزویی در همایش روز جهانی دیابت همدان، اظهار کرد: همه به افراد دیابتی می‌گویند چیزی نخور تا قندت بالا نرود اما اُفت قندخون از افزایش آن هم خطرناک‌تر است. دیابت تنها بیماری است که به صورت مستقیم با نحوه خورد و خوراک و برنامه غذایی افراد ارتباط دارد، بر خلاف تصور همه، دیابتی‌ها باید به صورت مرتب غذا بخورند و هرگز گرسنه نمانند.

وی مطرح کرد: بیماران دیابتی بر خلاف افراد عادی به جای سه وعده باید روزی چند وعده غذایی داشته باشند چرا که این افراد از داروهای مختلف ضددیابت به صورت خوراکی و تزریقی استفاده کرده و در صورت عدم استفاده از مواد غذایی به اندازه کافی، دچار اُفت قند شدید می‌شوند اما اینکه چه خوراکی‌هایی بخورند و چه مواد غذایی را از برنامه غذایی‌شان حذف کنند، بسیار حائز اهمیت است.

برزویی افزود: دیابت نوع ۲ «دیابت شیرین یا غیروابسته به انسولین»، بیشتر در سنین بالای ۴۰ سال اتفاق می‌افتد البته ژنتیک هم در ابتلا به این نوع از دیابت مؤثر است اما اثرات محیطی و سبک زندگی افراد بیشترین نقش را در ابتلا به این بیماری دارد.

وی با بیان اینکه برخی بیماری‌ها دیابت را تشدید می‌کند، خاطرنشان کرد: بیماری‌های متابولیکی همچون فشارخون، کبدچرب و مشکلات قلبی، عروقی از جمله بیماری‌هایی هستند که می‌توانند در تشدید دیابت مؤثر باشند البته لازم به ذکر است در برخی مواقع هم دیابت در ابتلا به این بیماری‌ها نقش داشته و یک چرخه معیوب در میان بیماری‌های متابولیک وجود دارد.

برزویی ادامه داد: افراد دیابتی از نظر مصرف دارو به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته از دیابتی‌ها داروهای خود را به شکل خوراکی «قرص» و دسته دیگر به صورت تزریقی «انسولین» مصرف می‌کنند. افرادی که از داروهای مخصوص کاهش قندخون مانند متفورمین، گلی‌کلازید، زیپمت و ... استفاده می‌کنند، ممکن است بلافاصله پس از مصرف دارو دچار اُفت شدید قندخون شوند بنابراین مصرف میان‌وعده‌ها برای افراد دیابتی بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه اُفت قندخون می‌تواند عامل خطر باشد، تصریح کرد: بی‌حالی، لرزش بدن و احساس ضعف از جمله علائم اُفت قندخون در افراد دیابتی است که از قندخون بالا هم برای افراد خطرناک‌تر است چرا که ممکن است فرد را دچار اغماء یا کمای دیابتی کند، به همین علت مصرف سه وعده غذایی اصلی و سه میان‌وعده برای این افراد واجب است. اگر افراد عادی روزی سه وعده غذا مصرف می‌کنند، این افراد باید وعده بیشتر اما در حجم کم از مواد غذایی استفاده کنند.

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم همدان یادآور شد: میان‌وعده‌هایی برای افرا دیابتی مناسب است که از لحاظ قندی، شاخص گلایسمی بالایی نداشته باشند؛ بالا بودن گلایسمی بدان معناست که قندخون با سرعت بیشتری افزایش و گلایسمی پایین یعنی سطح قندخون به صورت آهسته آهسته افزایش پیدا می‌کند.

یک متخصص فیزیولوژی ورزش در همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: فعالیت بدنی بخش مهمی از برنامه درمانی افراد دیابتی به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است.

دکتر رشید حیدری‌مقدم گفت: در واقع فعالیت بدنی با حساس‌تر کردن بدن به انسولین، گلوکز خون را برای بیش از ۲۴ ساعت پس از ورزش کاهش می‌دهد البته مانند هر بیماری خاص نیاز است که تمرینات با مشورت پزشک انجام شود.

وی افزود: حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در بیشتر روزهای هفته یا حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هفته داشته باشید، اگر مدتی که فعال نبوده‌اید به آرامی شروع کنید و به تدریج مقدار ورزش‌تان را افزایش دهید همچنین از نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه برای کسب نتیجه بهتر به جلسات تمرینی منظم پایبند باشید، توضیح داد: حداقل سه بار در هفته و در مجموع ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید به طوریکه روزهای ورزش پشت سر هم و متوالی نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار