استاندار در بازدید از مرکز اصلاح ژنتیک یاسوج مطرح کرد:
احمپزاده : بهره‌گیری از دانش روز و افزایش بهره‌وری، افزایش تولید در واحد سطح، فعال کردن واحد‌های راکد، شروع تولید ماهی در پشت سدها، پرورش ماهی در قفس، شروع تولید ماهیان گرم آبی و ماهیان خاویاری، بخشی از اقدامات امیدبخش شیلات در سازمان جهاد کشاورزی است.
کد خبر: ۱۱۳۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۴ 18 November 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، سید علی احمدزاده به دعوت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و با حضور نماینده، ولی فقیه، معاون اقتصادی استاندار و مدیر جهاد کشاورزی بویراحمد از مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردابی دشتروم بازدید کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید، فعالیت چنین واحد‌های تولیدی و تحقیقاتی را نشانه‌ای از پویایی بخش کشاورزی در این استان دانست و گفت: در این مرکز بیش از چهار هزار ماهی مولد با تولید بیش از ۱۰ میلیون تخم‌چشم‌زده ماهیان سردابی تولید می‌شود که سه تا پنج سال آینده این زحمات به بار می‌نشیند و زمینه قطع وابستگی کشور در این محصول مهم را فراهم می‌کند.
وی گفت: مرکز اصلاح ژنتیک شهید مطهری یاسوج، در فرایند تولید این تخم‌های چشم‌زده به ماهیان مولد و استمرار چرخه تولید و تکثیر بچه ماهی به تزریق اعتبار نیاز دارد که در سفر ریاست محترم جمهوری به استان ۳۰ میلیارد تومان برای این مرکز مصوب شد که ۲۰ میلیارد آن استانی است که از اعتبارات استان و ۱۰ میلیارد دیگر را نیز از محل اعتبارات وزارت جهاد تامین می‌کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیاز مزارع پرورش ماهی این استان به تخم چشم‌زده را ۵۰ میلیون قطعه دانست و گفت: در کام اول تامین همه نیاز‌های استان و در کام دوم تامین نیاز‌های کشور و خودکفایی در این زمینه هدف‌گذاری شده است و اطمینان می‌دهم که حمایت استانی از این مرکز مهم در بخش کشاورزی با تمام توان و ظرفیت‌ها انجام خواهد شد.
احمدزاده، افزایش تولید ماهیان سردابی از ۱۹ هزار تن به ۲۲ هزار تن در این دولت را افتخارآمیز دانست و افزود: در حوزه شیلات، شاهد سیاست‌ گذاری‌ های هدفمندی هم در بعد افزایش تولیدات و هم در بعد تنوع در تولید هستیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بهره‌گیری از دانش روز و افزایش بهره‌وری، افزایش تولید در واحد سطح، فعال کردن واحد‌های راکد، شروع تولید ماهی در پشت سدها، پرورش ماهی در قفس، شروع تولید ماهیان گرم آبی و ماهیان خاویاری، بخشی از اقدامات امیدبخش شیلات در سازمان جهاد کشاورزی است.
وی با قدردانی از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: ایجاد زنجیره ارزش در شیلات این استان شروع شده و در این زنجیره صفر تا صد، از تولید بچه ماهی تا صادرات آن پیش‌بینی شده است.
احمدزاده با اشاره به قیمت جهانی هر کیلوگرم ماهی تا ۶۰ دلار گفت: این در حالی است که قیمت ماهی روی مزرعه حدود سه دلار است و این شرایط، صادرات ماهی و آبزیان از کهگیلویه و بویراحمد را ضروری و سودآور کرده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: قبل از دولت سیزدهم حتی یک گرم خوراک ماهی در این استان تولید نمی‌شد که در این دولت هشت کارخانه تولید خوراک آبزیان در دست اقدام است و این‌ها اقدامات بزرگی و تحول‌زایی در بخش کشاورزی استان هستند.
در ادامه این بازدید، سید علی معتمدی‌پور با اشاره به تولید ۲۲ هزار تن ماهی سردابی و ۵۰ تن ماهی گرم‌آبی گفت: در ماهیان سردابی مقام سوم کشور را داریم و با برنامه‌های در دست اجرا، کسب مقام اول و تولید بیش از ۴۰ هزار تن در یک دوره زمانی هدف‌گذاری شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: عمده سرمایه‌گذاری استان در حوزه شیلات در حاشیه رودخانه بشار انجام شده و توسعه شیلات این استان در حواشی رودخانه‌های زهره، مارون و پشت سد‌ها در مناطق گرمسیری با هدف تولید ماهیان گرم‌آبی در دستور کار این سازمان است.
معتمدی‌پور با اشاره به تولید تنها ۵۰ تن ماهی گرم‌آبی در استان اضافه کرد: ظرفیت تولید ماهیان گرمابی به اندازه ماهیان سردابی و حتی بیشتر وجود دارد.
وی از کسب مقام اول کشور در افزایش بهره‌وری در مزارع شیلات خبر داد و افزود: علاوه بر این ۱۲ مجتمع آبزی‌پروری در استان مطالعه شده که به بهره‌برداری از آن‌ها هدف‌گذاری‌های مهم حوزه شیلات محقق می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از افتتاح اولین کارخانه خوراک آبزیان استان در بهمن‌ماه امسال خبر داد.
معتمدی‌پور گفت: بازدید امروز آقای استاندار از حلقه اولیه زنجیره ارزش در بخش شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

در ادامه، صلاحی، رئیس مرکز تحقیقات و اصلاح ژنتیک ماهیان سردابی شهید مطهری یاسوج گفت: آقای احمدزاده نخستین استانداری است که به این مرکز آمده و این نشانه توجه و اهتمام دولت به توسعه شیلات این استان است.
صلاحی اهمیت فعالیت این مرکز را در خودکفایی از واردات تخم‌چشم‌زده ماهی دانست و تأکید کرد: در سال ۹۲ با واردات تخم‌های چشم‌زده آلوده به ویروس وی. اچ. اس شاهد کاهش محسوس تولیدات بودیم که این خطر امسال نیز مزارع ما را تهدید می‌کند.
وی از تایید و ثبت این مرکز توسط سازمان جهانی فائو خبر داد و گفت: برای تکمیل زیرساخت‌های این مرکز و نهایی شدن طرح ملی اصلاح نژاد ماهیان سردابی به حمایت مالی نیاز داریم.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی نیز در این بازدید گفت: کهگیلویه و بویراحمد، پنج مزرعه تکثیر بچه ماهی دارد که به علت نبود ماهیان مولد در حال حاضر غیرفعال هستند، اما با تولید ماهیان مولد در مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردابی شهید مطهری این مزارع با دریافت ماهیان مولد اقدام به تولید تخم چشم‌زده می‌کنند و بخشی از نیاز مزارع ما به بچه ماهی مرتفع می‌شود.
اسحاق رستمی همچنین از وجود ۴۰ مزرعه حد واسط در این استان خبر داد و گفت: این مزارع، تخم چشم گ‌زده ماهی را به بچه ماهی تبدیل می‌کنند و بین مزارع پرورش ماهی توزیع می‌کنند که می‌توانند اولین حلقه از زنجیره ارزش شیلات را شکل دهند.
مقامات ارشد استان در ادامه از چند واحد گلخانه‌ای و حلقه‌های اولیه زنجیره تولید در گل‌رز بازدید کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار