دریاچه مشهور به چشم زمین یکی از زیبایی‌های شگفت انگیز خلقت است که در کشور کرواسی قرار دارد و ظاهر این دریاچه بسیار به چشم انسان شبیه است.
کد خبر: ۱۱۳۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵ 15 November 2023

دنیای اطراف ما پر از شگفتی‌هایی است که برخی از آن‌ها تا به حال کشف نشده‌اند. از نقاط مختلف کهکشان گرفته تا دورافتاده‌ترین نقطه روی زمین سرشار از پیچیده‌ترین رمز و راز‌های خلقت است.

اگر بخواهیم یک کوله پشتی برداریم و به دور دنیا سفر کنیم، در این مسیر مناظر و آثار طبیعی و تاریخی زیادی را مشاهده می‌کنیم که برخی از آن‌ها چندان هم شناخته شده نیستند.

اما این روز‌ها به لطف دنیای اسرارآمیز مجازی، شما می‌توانید تنها با کلیک بر روی یک دکمه وارد این جهان شگفت‌انگیز شوید و چشمتان از دیدن زیبایی‌های آن خیره شود.

حتما برای شما هم عجیب است که بدانید زمین هم مانند انسان چشم دارد، آن هم یک چشم سیاه با پلک‌هایی فیروزه‌ای رنگ! دریاچه مشهور به چشم زمین در کشور کرواسی یکی از همین شگفتی‌های عجیب طبیعت است که حتما باید آن را ببینید؛ پس در ادامه این مطلب و در این سفر مجازی همراه ما باشید.

وضعیت جغرافیایی

چشم زمین؛ شگفتی خارق‌العاده طبیعت در کرواسی (+عکس)

چشم آبی (به زبان کرواتی modro oko) یک سرچشمه فیروزه‌ای رنگ است که در مرز میان کشور کرواسی و بوسنی هرزگوین قرار گرفته است. در روی زمین و درست جایی که دامنه کوه دینارا تمام می‌شود، ناگهان با سوراخی پهن و عمیق روبه رو می‌شوید که ظاهری شبیه به چشم انسان دارد.

سرچشمه این چشم، رود ستینا در دامنه کوه دینارا است و دلیل زیبایی خیره کننده آن داشتن رنگ‌های فیروزه‌ای، لاجوردی، سبزآبی و سبز زمردی است. این چشمه از یک حفره زیرزمینی به عمق حدود ۱۵۰ متر بیرون می‌ریزد و دارای آب شفاف و بسیار زلالی است.

اگر از بالا به این چشمه زیبا نگاه کنید، یک چشم در ابعاد بسیار بزرگ می‌بینید که گویی با سایه‌هایی به رنگ فیروزه‌ای و لاجوردی پشت پلکش را آرایش کرده است و همین مسئله موجب شهرت این سرچشمه شده است که به آن چشم زمین می‌گویند.

درباره چشم زمین

رودخانه ستینا که چشم زمین از آن سرچشمه می‌گیرد و در دامنه کوه دینارا قرار دارد، به خودی خود نیز بسیار زیبا است. این رودخانه در مسیر خود پس از گذشتن از یک مسیر ۱۰۱ کیلومتری درنهایت به دریای آدریاتیک می‌رسد.

کانون رودخانه ستینا نیز برای خودش یک مکان تاریخی و باستانی محسوب می‌شود که باستان شناسان بقایای سلاح‌های لژوینر‌های رومی و ابزار قرون وسطایی را در بستر و اطراف این رودخانه کشف کرده‌اند.

بازدید از چشم زمین آنقدر جذاب است که سالانه گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب می‌کند. افرادی که شجاع‌تر و اهل تجربه‌های ناب هستند، دل به آب زلال آن می‌زنند و روی سطح آب شنا می‌کنند تا تجربه یک شنای فوق العاده را وسط چشم زمین داشته باشند.

چشم زمین؛ شگفتی خارق‌العاده طبیعت در کرواسی (+عکس)

اما کشف مناطق زیرآبی در این منطقه میسر نیست و غواصی در این منطقه ممنوع است. بعد از کشف این چشمه زیبا و حیرت‌انگیز برخی غواصان حرفه‌ای توانستند تا عمق ۱۱۵ متری این سوراخ نفوذ کنند، اما به دلیل ناشناخته بودن عمق سوراخ امکان پیشروی بیشتر تا به امروز وجود نداشته است.

در پایان اگر قصد سفر‌های گردشگری به دور دنیا را دارید، پیشنهاد ما این است که حتما بازدید از این چشم زیبا را در برنامه‌تان داشته باشید، از ما گفتن بود!/ح

 

برچسب ها: چشم زمین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار