اولین سفر رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به چهارمحال و بختیاری در 19 خردادماه سال گذشته انجام شد این سفر با توجه به مصوبات و اعتباراتی که به استان تخصیص پیدا کرد به منشا بسیار خوبی برای بروز اتفاقات خوشایند تبدیل شد البته این موضوع نیازمند پیگیری و اجرای مصوبات توسط دستگاه‌های اجرایی بود.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴ 14 November 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر است پایان هفته جاری دور دوم سفر دولت سیزدهم به چهارمحال و بختیاری انجام شود بنابراین در این گزارش وضعیت پروژه‌های تکیمل شده، میزان اعتبارات جذب شده در سفر اول ریاست جمهوری به استان و... مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس گزارشات موجود مصوبات دستگاه‌های اجرایی و میزان اعتبارات تخصیص یافته به آن‌ها به شرح زیر است:

وزارت راه و شهرسازی ۲۳ مصوبه با اعتبار ۴ هزار و ۴۵۶ میلیارد تومان، وزارت نیرو ۱۵ مصوبه با اعتبار ۲ هزار و ۴۴۵ و تسهیلات ۵۵۰ میلیارد تومان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۵ مصوبه با اعتبار یک هزار و ۱۰۳ میلیارد تومان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۳ مصوبه با اعتبار ۱۳۶ میلیارد تومان، وزارت جهادکشاورزی ۲۸ مصوبه با اعتبار ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان و تسهیلات ۲۵۰ میلیارد تومان، وزارت آموزش و پرورش ۹ مصوبه با اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومان، وزارت صنعت، معدن و تجارت پنج مصوبه با اعتبار ۲۹۵ میلیارد تومان، وزارت ورزش و جوانان ۹ مصوبه با اعتبار ۲۱۰ میلیارد تومان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۶ مصوبه با اعتبار ۲۴۷ میلیارد تومان، وزارت نفت ۱۳ مصوبه با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۱ مصوبه با اعتبار ۱۸۵ میلیارد تومان، وزارت کشور ۹ مصوبه با اعتبار ۳۴ میلیارد تومان، وزارت دادگستری چهار مصوبه با ۳۷ میلیارد تومان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سه مصوبه بدون اعتبار مصوب، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک مصوبه با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان، وزارت اطلاعات یک مصوبه با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان، بانک مرکزی سه مصوبه با تسهیلات ۷ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان، بنیاد شهید و امور ایثارگران ۶ مصوبه با اعتبار ۶۷ میلیارد تومان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهار مصوبه با اعتبار ۷۳ میلیارد تومان، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ۱۵ مصوبه با اعتبار ۷۹ و تسهیلات ۱۳ میلیارد تومان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۶ مصوبه با اعتبار ۳۴۰ میلیارد تومان، جمعیت هلال احمر پنج مصوبه با اعتبار ۷۶ میلیارد تومان، سازمان حفاظت محیط زیست پنج مصوبه با اعتبار ۴۴ میلیارد تومان، سازمان زندان‌ها سه مصوبه با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان، صداوسیما چهار مصوبه با اعتبار ۷۶ میلیارد تومان، ستاد اجرایی فرمان امام ۱۰ مصوبه با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان و تسهیلات ۶۰۰ میلیارد تومان، صندوق کارآفرینی امید سه مصوبه با تسهیلات ۱۱۵ میلیارد تومان، کمیته امداد امام خمینی(ره) ۱۰ مصوبه با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان و تسهیلات ۷۰۰ میلیارد تومان، معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌ جمهور پنج مصوبه با اعتبار ۲۷ میلیارد تومان و تسهیلات ۱۰ میلیارد تومان، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور هفت مصوبه با اعتبار ۹۳ میلیارد تومان و وزارت امور اقتصادی و دارایی با یک مصوبه و بدون اعتبار مصوب است.

پرداخت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از اعتبار مصوب سفر اول هیات دولت به استان

داریوش رضایی مدیرکل دفترفنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: در سفر اول رئیس جمهور به استان ۲۵۳ مصوبه برای ۳۲ دستگاه اجرایی استان وجود داشت که از این میزان تا کنون ۲۰ مصوبه تکمیل شده، ۱۷۳ مصوبه در دست اجرا، ۴۳ مصوبه در دست پیگیری، ۱۶ مصوبه انجام نشده و ۲ مصوبه نیز بدون وضعیت است.

مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مبالغ مصوبه اعتباری سفر اول رئیس جمهور به استان ۱۲ هزار و ۹۷۸ میلیارد تومان و تسهیلات سفر نیز ۱۰ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان بود.

وی افزود: بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه‌های استانی که توسط دستگاه‌های اجرایی اعلام شده همچنین سهم سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور، سهم استانی و وزارت نفت تا کنون بالغ‌ بر سه هزار و ۹۵۳ میلیارد و ۱۰۰ میلون تومان از اعتبار مصوب شده در دور اول سفر رئیس جمهور به دستگاه‌های استان پرداخت شده است.

رضایی در خصوص جذب مابقی اعتبار مصوب سفر اول هیات دولت به چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: پرداخت اعتبار مصوب باید طی ۲ تا سه سال هزینه شود که از مبلغ مذکور حدود هشت هزار میلیارد در انتظار تخصیص به استان است که باید توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت نفت و وزارت‌خانه‌های مرتبط به دستگاه‌های اجرایی استان پرداخت شود.

پروژه آبرسانی بن ـ بروجن یکی از پروژه‌های مهم در چهارمحال و بختیاری

وی اضافه کرد: طرح آبرسانی بن به بروجن یکی از پروژه‌های مهمی است که در سفر اول رئیس جمهور به استان مورد پیگیری قرار گرفت که این پروژه در حال حاضر تکمیل شده و در سفر دوم رئیس جمهور به استان افتتاح می‌شود.

مدیرکل دفترفنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: وجود تنش‌های آبی و لزوم تامین آب شرب پایدار در بخش‌های شمالی و مرکز استان که نیمی از جمعیت استان را دربر می‌گیرد منجر به راه‌اندازی پروژه آبرسانی بن به بروجن شد و به دلایلی همچون کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و افت سطح تراز ایستایی مخازن آب زیرزمینی در دشت‌های شهرکرد و سفیددشت ادامه برداشت آب از این منابع را غیرممکن ساخت.

وی یادآور شد: ۹۶ ماه از اجرای طرح آبرسانی بن به بروجن مربوط به دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که در این مدت ۲۳۶ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص پیدا کرد در حالی که ۳۶ ماه از زمان اجرای این طرح مربوط به دولت سیزدهم است که در این مدت یک هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح پرداخت شد.

رضایی بیان کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه آبرسانی بن به بروجن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۷ درصد بوده در حالی که در دولت سیزدهم پیشرفت فیزیکی طرح به ۹۱ درصد رسیده است.

تامین آب شرب پایدار شهرستان فارسان با افتتاح سد باباحیدر

وی افزود: ساخت سد باباحیدر و خط انتقال آب شرب نیز یکی از پروژه‌هایی است که در دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید و علت اجرای این طرح نیز کمبود شدید منابع آب زیرزمینی و تامین آب شرب برای شهرستان فارسان است که در این شهرستان ۶ شهر و ۶ روستا از این پروژه بهره‌مند می‌شود و از دیگر ثمرات اجرای این طرح نیز توسعه کشاورزی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از رخداد سیلاب‌هایی است که از بالادست و منطقه بابا حیدر شکل می‌گیرد.

مدیرکل دفترفنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: میزان آورده دولت جهت اجرای پروژه ساخت سد باباحیدر در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۱۰۷ میلیارد تومان بوده اما در دولت سیزدهم حدود ۶۱۴ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص پیدا کرد پیشرفت فیزیکی طرح نیز در ۲ دولت‌ گذشته ۲۴ درصد بود که در دولت فعلی به ۹۲ درصد رسیده است.

اهمیت بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن مبارکه ـ سفیددشت ـ شهرکرد

وی عنوان کرد: راه آهن مبارکه ـ سفیددشت ـ شهرکرد یکی دیگر از پروژه‌های مهم و پیشران استان است که هدف از اجرای آن اتصال شهرکرد به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران جهت حمل و نقل و جابجایی بار و مسافر، بهبود و افزایش شبکه ترابری منطقه، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و... است.

رضایی اضافه کرد: پروژه راه‌ آهن مبارکه ـ سفیددشت ـ شهرکرد در قالب چهار قطعه اجرایی تعریف شده که قطعه اول از کیلومتر صفر تا ۴۱ کیلومتر است که این حدود ۶۵.۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، قطعه دوم از کیلومتر ۴۱ تا ۶۳ با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی، قطعه سوم از کیلومتر ۶۳ تا ۸۰ با پیشرفت فیزیکی ۳۸.۲۳ درصد و قطعه چهارم نیز از کیلومتر ۸۰ تا ۹۲ با ۴۱.۲۱ پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

وی تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل محور راه آهن مبارکه ـ سفیددشت ـ شهرکرد ۶۵.۰۲ درصد است همچنین ۲ ایستگاه سفیددشت و شهرکرد در این محور وجود دارد که مساحت ساختمان ایستگاه سفیددشت ۲ هزار و ۵۱۴ مترمربع و مساحت عرصه آن پنج هزار و ۲۷۹ مترمربع است که پیشرفت فیزیکی این ایستگاه ۳۲.۲ درصد است.

مدیرکل دفترفنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مساحت ساختمان اصلی ایستگاه راه آهن شهرکرد ۲ هزار و ۸۷۶ مترمربع و مساحت کل عرصه آن پنج هزار و ۵۵۱ مترمربع است که ۸.۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: تا کنون برای اجرای پروژه راه آهن راه آهن مبارکه ـ سفیددشت ـ شهرکرد یک هزار و ۴۹ میلیارد تومان هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه نیز حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است البته این اعتبار بر اساس قیمت روز برآورد شده است.

کدام پروژه‌های مهم راهسازی در سفر دوم ریاست جمهوری به استان افتتاح می‌شود؟

رضایی افزود: پروژه‌های مهم راهسازی که در سفر هیات دولت به چهارمحال و بختیاری قابل افتتاح هستند شامل قطعه اول باند دوم محور شهرکرد ـ بن ـ داران محدوده بن به شیخ‌شبان با اعتبار ۳۶ میلیارد تومان، باند دوم شهرکرد به شلمزار با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان، باند دوم بلداجی به گندمان با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان، ساماندهی و اصلاح ورودی و خروجی سفیددشت و فرادنبه در محور شهرکرد به بروجن با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: بهسازی و آسفالت باند دوم کیان به طاقانک با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان، باند دوم محور بروجن به لردگان با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان، ایمن‌سازی اجرای نیوجرسی و بهسازی باند قدیم محور بروجن به لردگان با اعتبار ۶.۵ میلیارد تومان نیز از دیگر پروژه‌های مهم راهسازی استان است که در سفر دوم هیات دولت به استان افتتاح می‌شود.

مدیرکل دفترفنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری چهارمحال و بختیاری  تصریح کرد: در مجموع بالغ‌ بر ۳۲۶ میلیارد تومان برای اجرای هفت پروژه مهم راهسازی ذکر شده در استان که شامل ۵۵ کیلومتر راه است هزینه شده که ارزش روز این پروژه‌ها حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار