کد خبر: ۱۱۳۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵ 13 November 2023

به گزارش تابناک مازندران ، حیدر داوودیان در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار مازندران در سالن شهید رجایی استانداری مازندران برگزار شد، اظهار کرد:

مازندران 120 رودخانه اصلی به طول حدود هفت هزار کیلومتر دارد که بیش از یک‌هزار کیلومتر از این رودخانه‌ها در محدوده شهری واقع شده و در مواقع طغیانی شدن رودخانه‌ها نیز بیشتر در همین محدوده‌ها شاهد بروز خسارت هستیم.

وی افزود: از ابتدای امسال تا پیش از وقوع سیل اخیر با صرف اعتباری بالغ بر 800 میلیارد ریال حدود 59 کیلومتر لایروبی رودخانه‌های استان در نقاط حادثه‌خیز انجام شد و یک‌هزار و 300 متر نیز دیواره‌سازی داشتیم که نقش مؤثری در کاهش خسارت سیلاب داشت. به همین اندازه نیز از محل تهاتر و ماشین‌آلاتی که خودمان داشتیم لایروبی و ساماندهی انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در سال 1400 و 1401 نیز به ترتیب 43 و 77 کیلومتر دیوار حفاظتی ساخته شد. حدود 3 هزار و 500 متر لایروبی نیز طی این 2 سال در استان انجام شد.

داوودیان افزود: در رودخانه سردآبرود حد فاصل سد انحرافی تا دریا نزدیک به یک کیلومتر دیواره‌سازی داشتیم که اگر این دیوارها نبود، برخی روستاها مانند نجارکلا و دیوکلا دچار خسارت‌های بیشتری می‌شدند و ممکن بود شاهد آبگرفتگی شدید در این مناطق مسکونی باشیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: در فاصله 6.5 کیلومتری سد انحرافی سردآبرود تا دریا 20 نقطه آسیب‌پذیر شناسایی شده که برای ایمن‌سازی این نقاط به سه کیلومتر دیواره‌سازی نیاز داریم تا در سیل‌های بعدی شاهد بروز خسارت نباشیم، زیرا در طغیان‌های بعدی قطعا دامنه خسارت از حریم و بستر فراتر خواهد رفت.

وی اظهار کرد: دِبی دوره بازگشت 50 ساله‌ رودخانه سردآبرود نزدیک به 60 متر مکعب در ثانیه است. اما در سیل اخیر دِبی پیک سیلاب 165 مترمکعب در این رودخانه ثبت شد که دوره بازگشت بیش از 200 ساله را نشان می‌دهد. دِبی دوره بازگشت 50 ساله پلنگ‌آبرود نیز 57 متر مکعب است که در سیل اخیر شاهد ثبت پیک سیلاب 135 مترمکعب بودیم . 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار